Ali se tudi v Kranju obeta jeseniški scenarij
Mestna občina Kranj se že približno leto dni pogaja z avtobusnim podjetjem Arriva o podelitvi nove desetletne koncesije za izvajanje mestnega linijskega prevoza v Kranju. Zatika se predvsem pri cenah, ki jih ponuja Arriva in so bistveno višje od pričakovanih. Ali Kranju grozi jeseniški scenarij?
Ob izdatnem subvencioniranju Mestne občine Kranj cena dnevne vozovnice za javni linijski promet v Kranju znaša en evro, mesečne deset evrov in letne sto evrov. Letna vozovnica za otroke od šestega leta starosti, ki še nimajo statusa dijaka, je polovico cenejša, za otroke do šestega leta starosti pa je brezplačna.
»Najbolj je narasla cena dela, ki se je močno povečala, predvsem zaradi odločitve sodišča, da prevoznik ne sme zamenjevati dela voznikov na medkrajevnem in mestnem prevozu. Ta odločitev povečuje ta del cene za okrog 30 odstotkov.«
Kranj – Podjetje Arriva, ki mu je že konec avgusta lani potekla desetletna koncesija za izvajanje mestnega linijskega prevoza v Kranju, je edino avtobusno podjetje, ki je oddalo ponudbo na lanski razpis Mestne občine Kranj za sklenitev nove desetletne koncesijske pogodbe za izvajanje gospodarske javne službe mestnega linijskega prevoza. Ta pa po letu dni še vedno ni sklenjena, ker pogajanja med občino in Arrivo še vedno potekajo.
Cene bistveno višje od pričakovanih
Najtrši oreh, ki jim ga v dosedanjih pogajanjih še ni uspelo streti, so cene, ki jih Arriva ponuja za prevožen kilometer. Te so bistveno višje od pričakovanih, priznavajo na Mestni občini Kranj. Ali se torej tudi Kranju obeta enak scenarij kot na Jesenicah, kjer so s 1. julijem ostali brez mestnega potniškega prometa? Tudi tam se je zataknilo zaradi cene, saj občina ni bila pripravljena plačati toliko, kot pričakujejo avtobusna podjetja, zato se na lanski razpis (objavili so ga kar trikrat) nobeno podjetje sploh ni prijavilo.
Arriva tudi v Kranju edini ponudnik
Kot omenjeno, se je na lanski razpis Mestne občine Kranj prijavilo le podjetje Arriva, ki v Kranju že desetletja izvaja javni mestni potniški promet; v preteklosti je bil koncesionar Alpetour, ki ga je Arriva kupila leta 2015.
Mestna občina Kranj je lansko poletje tudi sprejela sklep o priznanju sposobnosti Arrive in se odločila, da avtobusno podjetje povabi h konkurenčnemu dialogu. Pogajanja pa ne potekajo tako gladko, kot so si verjetno predstavljali na občini, in še vedno niso končana. Ne pomaga niti dejstvo, da je kranjska občina pred dvema letoma za potrebe mestnega prometa kupila osem električnih avtobusov, za katere je odštela približno štiri milijone evrov (brez DDV), pri čemer si je pomagala z 2,8 milijona evrov nepovratnih sredstev Eko sklada.
Za avtobuse s podobami znanih Kranjčanov, ki so jih na dveh slovesnostih ob trepljanju po ramenih uradno predali v uporabo Arrivi, avtobusni prevoznik zdaj plačuje najem. Občina je za nameček postavila tudi osem polnilnic za avtobuse, štiri v neposredni bližini sedeža podjetja Arriva na Primskovem v Kranju.
Najbolj je narasla cena dela
»Pogajanja z edinim ponudnikom Arriva so še v teku. Pogovoriti smo se morali o več odprtih zadevah, kot so sledenje vozilom za bolj točne prihode avtobusov, uporaba mestne kartice CeKR, najem novih električnih avtobusov, amortizacija itd. Pogovori pa so v zadnjem času zastali predvsem zaradi bistveno višjih ponujenih cen na prevožen kilometer, kot smo jih prvotno načrtovali,« so na vprašanje, kako daleč so s pogajanji z Arrivo, odgovorili z občine.
»Najbolj je narasla cena dela, ki se je močno povečala, predvsem zaradi odločitve sodišča, da prevoznik ne sme zamenjevati dela voznikov na medkrajevnem in mestnem prevozu. Ta odločitev povečuje ta del cene za okrog 30 odstotkov. Zastoj je bil deloma tudi zaradi uskladitve z voznimi redi države, saj so novi državni vozni redi začeli veljati s 1. julijem letošnjega leta,« so dodatno pojasnili.
V mestni upravi sicer načrtujejo, da bo nova koncesija za 10-letno obdobje podeljena najkasneje do konca letošnjega leta.
Predvideli slaba dva milijona evrov
Pred dobrim letom dni je kranjski mestni svet potrdil nov odlok za izvajanje gospodarske javne službe mestnih linijskih prevozov, po katerem je bilo predvideno, da bo MOK tudi za naslednjih deset let podelila podobno koncesijo z bruto nadomestilom, kot je bila v veljavi do tedaj.
Ob tem je mestna uprava vrednost koncesije za javne prevoze ocenila na okoli 1,8 milijona evrov letno, od tega nekaj manj kot 1,7 milijona evrov za mestni javni potniški promet in okoli 57 tisoč evrov za storitve prevozov Kranvaja ter 60 tisoč evrov za subvencioniranje medkrajevnega prevoza do Golnika in Meje. Zdaj je že jasno, da bo Mestno občino Kranj javni linijski promet v prihodnje stal občutno več, če ga bo želela vsaj ohraniti v enakem obsegu kot doslej.
Povečati uporabo javnega potniškega prometa
V Kranju imajo za nameček še visoke cilje (vsaj lani so jih še imeli), da še povečajo uporabo javnega potniškega prometa pri občanih. »Naš skupni cilj je, da čim več ljudi uporablja javni potniški promet. To pomeni, da tudi del koncesije vežemo na to, kako bo rasla uporaba mestnega prometa,« je junija lani poudaril župan Matjaž Rakovec. Kranjski mestni promet sicer uporablja približno 22 tisoč potnikov, ob upoštevanju šolskih prevozov in medkrajevnega prometa pa se vsak dan na relacijah znotraj Mestne občine Kranj povprečno pelje 45 tisoč potnikov.