Krizo prebrodili zaradi razvoja
Iskra Mehanizmi so v zadnjih letih postali razvojni dobavitelj za svetovno priznana podjetja, kot so Philips, Continental, Bosch-Siemens, Mercedes in BMW.
Lipnica - Iskra Mehanizmi iz Lipnice pri Kropi, ki letos praznujejo 55 let delovanja, so kljub krizi v zadnjih treh letih letni prihodek s 34 milijonov evrov v letu 2008 povečali na lanskih 55 milijonov evrov, iz milijona evrov izgube pred tremi leti pa so v letu 2010 pridelali milijon evrov dobička (letos naj bi bil še nekoliko večji). V tem obdobju se je zaposlenost (po začetnem znižanju števila zaposlenih) povečala za dobro petino – trenutno je v obratih v Lipnici in Kamniku zaposlenih 487 delavcev, še dodatnih sto zaposlenih imajo v obratu v Bosni. Izboljšuje se tudi dodana vrednost na zaposlenega, ki je lani znašala 31.900 evrov. »Gospodarsko krizo smo prebrodili predvsem po zaslugi lastnega razvoja: z razvojem novih proizvodov za znane kupce. Pomembna je tudi precejšnja okretnost, fleksibilnost, kar je naša prednost pred konkurenco,« je razložil glavni direktor Marjan Pogačnik, tudi večinski, 60-odstotni lastnik lipniške družbe.
Po Pogačnikovih besedah so Iskra Mehanizmi v zadnjem desetletju prebrodili zelo burno fazo razvoja. »Leta 2000 je podjetje doletel tajkunski odkup s strani treh izkoriščevalskih lastnikov Marka Smoleta, Jureta Prebila in Franca Glihe, ki so podjetje odkupili z denarjem podjetja samega. V petih letih so podjetje iz nič zadolžili za približno dvajset milijonov evrov, ko sem leta 2005 prišel v Mehanizme za direktorja. Kasneje so poskušali z različnimi manevri Mehanizme in njihovo premoženje preprodajati, in ko smo že bili tik pred stečajem, sem leta 2008 prek svojega podjetja kupil 60-odstotni delež. Tedaj je podjetje imelo milijon evrov izgube, 18 milijonov kredita, izogibale so se ga vse banke,« se spominja Pogačnik.
Po lastniški normalizaciji (Prebil je po Pogačnikovih besedah prek svojih družinskih članov in Smoleta še vedno 35-odstotni lastnik) so se Mehanizmi usmerili k osnovnemu poslanstvu: razvoju in proizvodnji izdelkov za svetovno priznane kupce. Postali so razvojni dobavitelj za podjetja, kot so Philips, Continental, Bosch-Siemens, Mercedes in BMW. Ker ti želijo imeti stabilnega partnerja, bi radi na ponedeljkovi skupščini poslovni del ločili od problematičnega nepremičninskega dela, pravi Pogačnik. »Pod prejšnjimi lastniki so Mehanizmi prek različnih mahinacij postali lastniki tristo tisoč kvadratnih metrov velikega kompleksa kamniškega KIK-a v stečaju. To zemljišče nas sedaj obremenjuje in ga želimo prodati, a ga ne moremo, ker nas sedaj Prebil in Smole tožita za štirideset milijonov evrov. V tem primeru gre za navadno izsiljevanje. Na žalost so pri nas sodni postopki dolgi, vse skupaj traja že štiri leta, kar nas še dodatno obremenjuje, saj nas samo odvetniki letno stanejo okoli sto tisoč evrov,« je povedal Pogačnik.
Kljub omenjenim težavam pa v Iskri Mehanizmih smelo zro v prihodnost. Veliko si obetajo predvsem od treh glavnih razvojnih izdelkov, ki so jih razvili v zadnjih letih. To so mehatronski senzorski sklop za prilagajanje hitrosti avtomobila, glede na hitrost predhodnega vozila (ACC), depilatorji, ki jih dobavljajo za Philips, in mehatronski sklop za prilagajanje pozicije luči (AFS), ki šele prihaja v proizvodnjo in so ga razvili za kupca Porsche. »Razvoj je naša prihodnost, zato veliko investiramo v razvojno opremo. Samo v letih 2010 in 2011 bomo vanjo investirali okoli dva milijona evrov. Poleg tega naše zaposlene za inovativnost redno nagrajujemo,« je še povedal Pogačnik, ki napoveduje, da bo strukturni prehod podjetja, ki se bo ukvarjalo z mehatroniko in avtomobilsko proizvodnjo, potekal še nadaljnjih pet let.
»Delavci smo s trenutnimi razmerami v podjetju zadovoljni. Še leta 2006, 2007 smo bili tik pred stečajem, lani pa smo zaposleni prvič po tridesetih letih prejeli božičnico. Mislim, da je to dovolj zgovoren podatek,« je povedal predsednik sindikata Iztok Kržišnik. »Za nami so težki časi. A stopili smo skupaj in rešili podjetje. Če tega ne bi storili, bi nas danes bilo 150.«