Komentar: Mladost za volanom
Mladost je norost, kar se pozna tudi na cesti. Mladi med 18. in 25. letom starosti so namreč med najbolj ogroženimi udeleženci v prometu in so najpogostejši povzročitelji prometnih nesreč. Strinjam se z Bojanom Žlendrom, predsednikom sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, ki je že večkrat opozoril, da je poleg vozniške neizkušenosti pri mladih največji problem njihov poseben življenjski stil. Mladi skupaj odhajajo na zabave in se z njih vračajo, ko pa imajo v avtomobilu vrstnike, so precej bolj nagnjeni k tveganim dejanjem. V takih situacijah hitro podležejo nevarnemu pritisku skupine, upajo si storiti veliko več, kot če bi bili v avtomobilu sami. Nedavna prometna nesreča v Zgornjih Bitnjah tej tezi samo pritrjuje. Avtomobil s sedmimi najstniki, za volanom pa je sedel šestnajstletnik, je zaradi prevelike hitrosti ponoči zaneslo z mokre ceste v bližnjo stavbo. Nesreča se je razmeroma »srečno« končala, saj ni terjala mladih življenj. Povsem drugače je bilo pred dobrimi tremi tedni, ko so v prometni nesreči umrli trije osemnajstletniki, ki so sredi Celja brezglavo prehitevali kolono vozil in silovito trčili v avtobus, ki je pripeljal naproti. Ali pa pred tednom dni v Ljubljani, ko se je skupina šestih mladih vračala s prvomajskega praznovanja. Življenje je izgubil 22-letni fant ...
Zakaj se kljub številnim preventivnim akcijam, mnoge so ciljno usmerjene prav na mlado generacijo, še vedno dogajajo nerazumljive tragedije? Kako preprečiti, da bi na cestah še naprej usihala neprecenljiva mlada življenja? Visoke kazni se vsakič znova izkažejo za premalo uspešne, saj na prometno varnost pozitivno vplivajo zgolj na kratki rok, sčasoma pa njihov učinek pojenja. Učinkovita, dvomim pa, da tudi najbolj primerna bi bila prepoved nočne vožnje mladih voznikov, ki so jo v nekaterih državah menda celo v resnici uvedli. K izboljšanju vozniškega znanja mladih veliko pripomorejo različni programi za voznike začetnike v avtošolah, kjer imamo v Sloveniji še precej rezerve, vsi odgovorni pa se strinjajo, da k prometni varnosti mladih, ki neradi priznavajo avtoritete in se upirajo normam oziroma prepovedim, največ pripomore primerna vzgoja, t.j. sistematično ustvarjanje varnih stališč do prometa. Začeti je treba takoj, pri otrokovih prvih korakih, pri uporabi kolesarske čelade tudi med kolesarjenjem »le« po ulici … A dokler starši ne bodo vzgajali z dobrimi zgledi, bodo vsa prizadevanja za varno in odgovorno ravnanje njihovih otrok v prometu (pa naj bodo deset- ali osemnajstletniki) zaman.