Z leve: Kreon (Matej Ulčar), Antigona (Damjana Jenko), Ismena (Špela Rožič) / Foto: Peter Košenina

Tragedija za enaindvajseto stoletje

Prejšnji teden si je prvo občinstvo v avditoriju na prostem, na ploščadi ob Tržnici Medvode, ogledalo premiero Sofoklejeve tragedije Antigona v režiji Janeza Venclja in izvedbi Združenega medvoškega gledališča. Več kot uspešno nadaljevanje uprizoritve Kralj Ojdip izpred treh let.

Po premieri in dveh ponovitvah prejšnji konec tedna si Antigono v izvedbi Združenega medvoškega gledališča lahko ogledate še danes, v petek, 21. junija, in naslednja dva večera, 22. in 23. junija, vselej ob 21. uri.

Pogled v zgodovino tokratne obsežne produkcije Združenega medvoškega gledališča (ZMG) nam pove, da gre na neki način za logično nadaljevanje uspešno izvedenega projekta Kralj Ojdip iz leta 2021, ki je opogumil dramaturga in režiserja Janeza Venclja, da tudi v letošnjem letu, ob 30-letnici Občine Medvode, v zunanjem okolju poseže po še eni Sofoklejevi gledališki klasiki, tokrat tragediji Antigona. Petnajstčlansko igralsko ekipo tvorijo članice in člani iz gledaliških sekcij medvoških društev, stari od 14 do 75 let. Med njimi so tako igralci z bogatimi izkušnjami kot taki, ki se v gledališču preizkušajo prvič.

K izboru ene najbolj znanih in po vsem svetu mnogokrat uprizorjenih grških tragedij, v zadnjih letih smo jo v različnih izvedbah lahko videli tudi na slovenskih odrih, je Venclja, kot je zapisal, navedla tudi zgodba Antigone, ki kaže, kako usodni so lahko koraki v razdvojenem svetu. Ugotavlja, da gre za občutje, ki je tako blizu tudi našemu času.

Zgodba je znana. Oče Antigone mora v izgnanstvo, sinova Polinejk in Eteokel se borita za prestol. V boju oba umreta, prestol pa zasede njun stric Kreon, ki prepove pokop Polinejka, saj naj bi se ta v nasprotju z Eteoklom boril na napačni strani. Antigona se temu upre in hoče pokopati oba brata. Kreon, vladar Teb, jo kaznuje in jo ukaže zazidati v votlino. Po prerokbi starega modreca Tejreziasa si Kreon premisli, a prepozno, Antigona si vzame življenje, z njo pa tudi njen zaročenec, vladarjev sin Hajmon.

Že samo prizorišče predstave na prostem, ki so ga v ZMG tudi tokrat izbrali na platoju ob tržnici, torej v središču Medvod, deluje kot antično gledališče. Gledalci imamo občutek, da smo zraven, sredi dogajanja. Ko Tebanci (zbor, straža …) po »odru« pobirajo liste, jih prebirajo in zmečkajo ter zavržejo, ko gre za »njihove«, ali zvijejo v zvitke ter shranijo, ko gre za »naše«, s čimer režiser že na začetku simbolno opozori na temo predstave, in tudi ko v prvem prizoru sledimo pogovoru Antigone (igra jo Damjana Jenko) s sestro Ismeno (Špela Rožič), ko se prva odloči za upor proti Kreontovi (Matej Ulčar) prepovedi. Nastopajoči imajo maske, ko govorijo, in jih predvidoma snamejo, ko stopijo iz kadra v temnejši del prizorišča oziroma sedejo na manjše stebričke, ki – razsejani po »Tebah« – dopolnjujejo odlično scenografijo Zorana Lesjaka (KUD Veselih umetnikov). Vladar je največkrat na dvignjenem podestu, na prestolu, ki vizualno deluje kot velika skala. Tu potekajo ukazi, zagovori, obsodbe, prerokbe …

Janez Vencelj je za predlogo uporabil prevod Antona Sovreta, predstava poteka v verzu, kar od igralcev zahteva dodatno spretnost, hkrati pa ob kostumografiji (Barbara Drmota, Rosalie Reya), domiselni svetlobi, ki jo prispeva tudi kopica malih ognjev, občinstvu dodatno krepi vzdušje antičnega gledališča. Pri tem posebej velja omeniti glasbeni del predstave, ki je zaupan metalski skupini Dekadent. Ta ob usodnih odločitvah z verzi iz tragedije na žanru primeren hrupen, mestoma grob način »igra« premore in med seboj povezuje posamezne prizore. Sodobna glasba sicer deluje kot kontrast klasičnemu gledališču, a se hkrati ne moremo znebiti občutka, da bi tako glasbo, če bi jo seveda poznali, uporabili tudi v antičnem gledališču.

V projektu je sodelovalo več kot trideset ljudi, mnogih na tem mestu ne omenjamo, a so kot ZMG še kako zaslužni za celoto predstave Antigona. Gre za spektakel, ki si ga nedvomno velja ogledati.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Kamničan-ka / petek, 23. december 2022 / 09:38

Kamničan-ka, št. 22

Kamničan-ka, 23. december 2022, št. 22

Objavljeno na isti dan


Splošno / nedelja, 30. december 2007 / 07:00

Z novim vodstvom SLS v prihodnost!

Letos je Slovenska ljudska stranka imela svoj programski in volilni kongres 17. novembra 2007. Zaključki kongresa so pomembni za nadaljnje delo stranke. Poleg programa stranke, ki je i...

Splošno / nedelja, 30. december 2007 / 07:00

Socialni demokrati v občini Žirovnica

Od lokalnih volitev je minilo leto dni in vsi, ki smo na lokalnih volitvah sodelovali in od volivcev dobili mandat za soodločanje, delamo obračun svojega prispevka. Čas je primeren tudi zaradi bl...

Prosti čas / nedelja, 30. december 2007 / 07:00

Nagrajenci pri Avseniku

Tudi na petkovem tretjem koncertu Zlatega Avsenikovega abonmaja, ki je bil posvečen pokojnemu Francu Koširju, je imel Gorenjski glas svoje omizje.

Kranj / nedelja, 30. december 2007 / 07:00

Znamka ob začetku predsedovanja

Kranj - Pošta Slovenije bo 1. januarja, ob začetku predsedovanja Slovenije svetu EU, izdala priložnostno poštno znamko, natisnjeno v bloku. Motiv na znamki prikazuje obris Evrope...

Šport / nedelja, 30. december 2007 / 07:00

Na trening tudi na silvestrovo

Najhitrejši Slovenec Matic Osovnikar se tudi zadnji dan v letu ne bo odrekel treningu, silvestroval pa bo skupaj s svojimi najbližjimi.