Z leve: Kreon (Matej Ulčar), Antigona (Damjana Jenko), Ismena (Špela Rožič) / Foto: Peter Košenina

Tragedija za enaindvajseto stoletje

Prejšnji teden si je prvo občinstvo v avditoriju na prostem, na ploščadi ob Tržnici Medvode, ogledalo premiero Sofoklejeve tragedije Antigona v režiji Janeza Venclja in izvedbi Združenega medvoškega gledališča. Več kot uspešno nadaljevanje uprizoritve Kralj Ojdip izpred treh let.

Po premieri in dveh ponovitvah prejšnji konec tedna si Antigono v izvedbi Združenega medvoškega gledališča lahko ogledate še danes, v petek, 21. junija, in naslednja dva večera, 22. in 23. junija, vselej ob 21. uri.

Pogled v zgodovino tokratne obsežne produkcije Združenega medvoškega gledališča (ZMG) nam pove, da gre na neki način za logično nadaljevanje uspešno izvedenega projekta Kralj Ojdip iz leta 2021, ki je opogumil dramaturga in režiserja Janeza Venclja, da tudi v letošnjem letu, ob 30-letnici Občine Medvode, v zunanjem okolju poseže po še eni Sofoklejevi gledališki klasiki, tokrat tragediji Antigona. Petnajstčlansko igralsko ekipo tvorijo članice in člani iz gledaliških sekcij medvoških društev, stari od 14 do 75 let. Med njimi so tako igralci z bogatimi izkušnjami kot taki, ki se v gledališču preizkušajo prvič.

K izboru ene najbolj znanih in po vsem svetu mnogokrat uprizorjenih grških tragedij, v zadnjih letih smo jo v različnih izvedbah lahko videli tudi na slovenskih odrih, je Venclja, kot je zapisal, navedla tudi zgodba Antigone, ki kaže, kako usodni so lahko koraki v razdvojenem svetu. Ugotavlja, da gre za občutje, ki je tako blizu tudi našemu času.

Zgodba je znana. Oče Antigone mora v izgnanstvo, sinova Polinejk in Eteokel se borita za prestol. V boju oba umreta, prestol pa zasede njun stric Kreon, ki prepove pokop Polinejka, saj naj bi se ta v nasprotju z Eteoklom boril na napačni strani. Antigona se temu upre in hoče pokopati oba brata. Kreon, vladar Teb, jo kaznuje in jo ukaže zazidati v votlino. Po prerokbi starega modreca Tejreziasa si Kreon premisli, a prepozno, Antigona si vzame življenje, z njo pa tudi njen zaročenec, vladarjev sin Hajmon.

Že samo prizorišče predstave na prostem, ki so ga v ZMG tudi tokrat izbrali na platoju ob tržnici, torej v središču Medvod, deluje kot antično gledališče. Gledalci imamo občutek, da smo zraven, sredi dogajanja. Ko Tebanci (zbor, straža …) po »odru« pobirajo liste, jih prebirajo in zmečkajo ter zavržejo, ko gre za »njihove«, ali zvijejo v zvitke ter shranijo, ko gre za »naše«, s čimer režiser že na začetku simbolno opozori na temo predstave, in tudi ko v prvem prizoru sledimo pogovoru Antigone (igra jo Damjana Jenko) s sestro Ismeno (Špela Rožič), ko se prva odloči za upor proti Kreontovi (Matej Ulčar) prepovedi. Nastopajoči imajo maske, ko govorijo, in jih predvidoma snamejo, ko stopijo iz kadra v temnejši del prizorišča oziroma sedejo na manjše stebričke, ki – razsejani po »Tebah« – dopolnjujejo odlično scenografijo Zorana Lesjaka (KUD Veselih umetnikov). Vladar je največkrat na dvignjenem podestu, na prestolu, ki vizualno deluje kot velika skala. Tu potekajo ukazi, zagovori, obsodbe, prerokbe …

Janez Vencelj je za predlogo uporabil prevod Antona Sovreta, predstava poteka v verzu, kar od igralcev zahteva dodatno spretnost, hkrati pa ob kostumografiji (Barbara Drmota, Rosalie Reya), domiselni svetlobi, ki jo prispeva tudi kopica malih ognjev, občinstvu dodatno krepi vzdušje antičnega gledališča. Pri tem posebej velja omeniti glasbeni del predstave, ki je zaupan metalski skupini Dekadent. Ta ob usodnih odločitvah z verzi iz tragedije na žanru primeren hrupen, mestoma grob način »igra« premore in med seboj povezuje posamezne prizore. Sodobna glasba sicer deluje kot kontrast klasičnemu gledališču, a se hkrati ne moremo znebiti občutka, da bi tako glasbo, če bi jo seveda poznali, uporabili tudi v antičnem gledališču.

V projektu je sodelovalo več kot trideset ljudi, mnogih na tem mestu ne omenjamo, a so kot ZMG še kako zaslužni za celoto predstave Antigona. Gre za spektakel, ki si ga nedvomno velja ogledati.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Železniki / četrtek, 4. avgust 2011 / 07:00

Vloge za znižano plačilo vrtca

Železniki - Starši, ki bodo v vrtec na novo vpisali otroke 1. septembra, morajo oddati vlogo za znižano plačilo vrtca na Občini Železniki do 16. avgusta. Če kakšen otrok iz druži...

Objavljeno na isti dan


Gorenjska / nedelja, 10. januar 2021 / 07:00

6 korakov do večjega prihranka s toplotno črpalko

Toplotne črpalke so čedalje bolj priljubljene, zasluga temu gre pa predvsem njihovi visoki učinkovitosti. Ta vsestranski ogrevalni sistem najdemo dandanes že skoraj na vsakem koraku, kar jasno pokaže...

GG Plus / nedelja, 10. januar 2021 / 19:56

France Bučar – nov pogled, nov razvoj

Alojz Rebula je dejal, da je France Bučar hrast sredi grmovja. Sam France Bučar (2. februar 1923, Bohinjska Bistrica–20. oktober 2015, Ljubljana) pa poudarja, da je vedno iskal nov pogled, nov razvoj.

Gorenjska / nedelja, 10. januar 2021 / 19:49

Za trideset milijonov investicij v ceste

Država letos načrtuje na Gorenjskem za skoraj trideset milijonov evrov investicij v ceste. Začeli naj bi graditi novo cesto med Hotemažami in Britofom ter obvoznico mimo Vodic, obnavljati več mostov i...

Zanimivosti / nedelja, 10. januar 2021 / 19:40

Dobri mož

Čeprav je letos zaradi koronavirusa dedek Mraz otroke večinoma lahko pozdravil samo po spletu, pa se mu je v nekatere kraje vendarle uspelo prebiti. Tako je dobri mož s pomočjo konjske vprege in ko...

GG Plus / nedelja, 10. januar 2021 / 19:36

Leo Šavnik, prvi slovenski profesor onkologije

V Kranju se je 10. januarja 1897 v ugledni kranjski družini rodil ginekolog, porodničar, onkolog in radiolog Leo Šavnik. Leta 1938 je postal vodja ginekološke terapije v novoustanovljenem Banovinsk...