Železniki že varnejši pred poplavami
Prva faza projekta izboljšanja poplavne varnosti Železnikov bo končana letošnjo pomlad, celoten projekt vključno z zadrževalnikom pod Sušo pa v začetku prihodnjega leta.
Železniki – V Železnikih že dobri dve leti poteka največji projekt v zgodovini občine – zagotovitev poplavne varnosti. Prva faza, ki zajema protipoplavne ukrepe na Selški Sori skozi Železnike in treh pritokih, je v zaključni fazi, so razložili na Direkciji RS za vode (DRSV). Končana bo letos spomladi, celoten projekt vključno z zadrževalnikom pod Sušo pa v začetku prihodnjega leta.
Na DRSV so sicer upali, da bo prva faza pod streho že do konca lanskega leta. »Projekta lani ni bilo mogoče zaključiti, saj je izvajalec kar za nekaj časa vse svoje kapacitete preusmeril v odpravljanje posledic avgustovskih poplav na drugih koncih države. Po vrnitvi na delovišča v Železnikih so se kmalu zgodile visoke vode na tem območju, ki so na nedokončanih odsekih povzročile nekaj škode, ki jo je bilo treba odpraviti,« so pojasnili.
V prvi fazi so na Selški Sori od Alplesovega jezu do Dolenčevega jezu izvedli okoli 3,5 kilometra ureditev. Poglobili so strugo in povečali prevodnost. »Prenovili smo tri jezove: Alplesovega, Dermotovega in Dolenčevega. Vzdolž skoraj celotne ureditve smo na obeh bregovih stabilizirali obstoječe zidove, porušili smo star most v Ovčjo vas s sredinskim opornikom, kamor se je lovilo plavje, in zgradili novega. Uredili smo staro mlinščico ter krajinsko uredili obvodni prostor v okolici Dermotovega in Dolenčevega jezu,« so našteli na DRSV. V izgradnji je še nov most v Trnje, ki bo po videzu primerljiv s starim, prevodnost pa bo večja. »Del ureditev je tudi visokovodni nasip gorvodno od Dolenčevega jezu, ki preprečuje razlivanje Sore v naselje,« so pristavili.
Protipoplavno so uredili tudi pritoke: Prednjo Smolevo (v dolžini 400 metrov), Češnjico (500 metrov) in Dašnico (1,3 kilometra). Na vseh pritokih je bil glavni ukrep povečanje prevodnosti in stabilizacija struge. Prevodnost Češnjice so povečali tudi z novim mostom na državni cesti.
»Ureditve skozi Železnike, ki so v zaključni fazi, prevajajo okoli 190 kubičnih metrov vode, kar je projektiran pretok tudi za delovanje suhega zadrževalnika pod Sušo,« so povedali na DRSV.
Gradnja zadrževalnika
V sklopu druge faze na lokaciji pod Sušo že poldrugo leto urejajo območje zadrževalnika. Uredili bodo dvajset metrov visoko zemeljsko pregrado, ki bo lahko zadržala milijon kubičnih metrov vode, strugo Selške Sore in tri zadrževalnike proda s skupno kapaciteto osem tisoč kubičnih metrov, predvideli pa so tudi prestavitve in novogradnje cest v skupni dolžini 1,7 kilometra.
Za prečkanje bodoče pregrade so novembra zabetonirali sedemdeset metrov dolg most. Predvidevajo, da bodo dela na mostu izvedli pred aprilom. Promet čezenj bo stekel, ko bodo izvedli vsa dela na celotni trasi glavne bodoče ceste čez most, torej tudi vse podporne in oporne konstrukcije. »Zaradi odstopanj v geologiji trenutno še iščemo dodatne projektne rešitve za nekatere podporne ukrepe.« Kljub temu planirajo, da bo promet po cesti čez most stekel v letošnjem maju.
Za obdobje med 26. februarjem in in 30. aprilom so napovedali vnovično vzpostavitev občasnih kratkotrajnih popolnih zapor državne ceste. Te bodo potrebne zaradi izvajanja del pri križišču za Martinj Vrh, kjer načrtujejo ukrepe za zaščito brežine. Na tem odseku bo trasa nove ceste potekala po stari cesti, obvoz pa ni možen.
Ko bodo nove cestne ureditve v zaključni fazi, se bodo lahko lotili ureditve pregrade. »Največja intenziteta teh del bo predvidoma v drugi polovici letošnjega leta.«
Projekt izboljšanja poplavne varnosti Železnikov je sicer podprt z evropskim denarjem. Leta 2018 so za 34 milijonov evrov vreden projekt odobrili slabih 18 milijonov evrov.