Pripravljeni na črni petek
Če razmišljate o večjih nakupih ob bližajočem se črnem petku, se je na razprodaje dobro vnaprej pripraviti, svetujejo na Zvezi potrošnikov Slovenije.
Letos bo črni petek 24. novembra.
Kranj – Zadnji petek v novembru bo znova nakupovalni praznik – črni petek, a kot opozarjajo na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS), so veliki popusti, ki jih obljubljajo trgovci, pogosto le vaba za nepremišljene nakupe, promocijo povprečnih izdelkov in tudi za lažno znižanje cen. Da bodo potrošniki črni petek izkoristili za nakup kakovostnega izdelka, ki ga v resnici potrebujejo, in prepoznali ugodne ponudbe, ki to niso, priporočajo, da se na razprodaje pripravijo že en mesec vnaprej.
»V času črnega petka bodo številne spletne trgovine promovirale izdelke, ki vas pravzaprav ne zanimajo. Zato si vnaprej sestavite seznam priljubljenih izdelkov, da vidite, ali se bo kateri pojavil med znižanimi,« svetujejo na ZPS. Prav tako se je priporočljivo prijaviti na e-novice, kjer veliko trgovcev predstavlja svoje izdelke, ter spremljati svoje priljubljene znamke ali spletne trgovine tudi na družbenih omrežjih.
Važna je cena, ne »popust«
Treba je gledati ceno, ne »popusta«, saj ponudba ni nujno dobra samo zato, ker trgovec promovira veliko znižanje. Slogani o popustih so pogosto zavajajoči. Poiskati velja prvotno ceno izdelka in si ogledati, kako se je »razvijala« skozi en mesec, ter preveriti še cene pri drugih trgovcih, saj se dogaja, da je pri enem trgovcu cena s popustom enaka redni ceni pri drugem trgovcu. Če se je cena tik pred popusti umetno zvišala in nato spet padla na prejšnjo raven, gre za nepošteno poslovno prakso. Skladno z novim Zakonom o varstvu potrošnikov mora trgovec pri znižanju izdelkov poleg nove cene navesti tudi ceno, ki je bila najnižja v zadnjih 30 dneh pred znižanjem. Če tega ne upošteva, gre za prekršek. ZPS svetuje, da potrošnik takšno prakso prijavi tržnemu inšpektoratu.
Znamke tudi razočarajo
»Ne glede na to, ali nakupujete na črni petek ali ob kateri drugi priložnosti, nikoli ni dobro izbrati izdelka samo zaradi zvenečega imena blagovne znamke. Te včasih na naših testih prav razočarajo. Prav tako naj vas ne zapeljejo zelo poceni znamke ali celo neznane. Te sicer niso nujno slabe, ni pa naključje, da se določene znamke pojavljajo le v promocijskih obdobjih,« so razložili na ZPS.
Priporočljivo je tudi preveriti spletne ocene izdelka; ne zgolj končnega rezultata, saj lahko izvira iz ene same ocene ali niza lažnih ocen, zato ne bo odveč prebrati vsebine mnenj. Ob nakupih na platformah velja preveriti, kdo je prodajalec. »Preverite, ali sta v končni ceni zajeta davek in strošek dostave, ne pozabite tudi na uvozne dajatve, če izdelek naročate iz tujine,« svetujejo na ZPS. Pri spletnih nakupih se je po njihovem bolje omejiti na prodajalce, ki imajo sedež v Sloveniji ali EU. »To je varnejše v smislu garancije in storitev za stranke. Poleg tega boste morali, če kupite nekaj na spletnem mestu zunaj EU, plačati dodatne davke, carine in uvozne dajatve.«
Previdno pred goljufi
Obdobje razprodaj je ugodno tudi za goljufe. Če se potrošniku ponudba zdi prelepa, da bi bila resnična, naj bo toliko bolj previden. Povezava v oglasu ali e-pošti za črni petek lahko vodi do lažne spletne strani, ki so jo ustvarili kibernetski kriminalci. Ob vnosu osebnih podatkov ali informacij o plačilu lahko te zlorabijo in ukradejo posameznikovo identiteto ali izpraznijo njegov bančni račun. Še posebej je treba biti pozoren na naslov pošiljatelja in kam vodi URL v e-pošti ali oglasu.
Previdnost je potrebna tudi po nakupu. »Prodajalec mora zagotoviti, da vam je dostavljeno tisto, kar ste naročili. Če dobavljeni izdelek ne ustreza naročenemu oz. je poškodovan, odgovarja prodajalec,« so poudarili na ZPS.