![](/images/20200824/200829904-AR_1.jpg?Size=main_picture&ImageVersion=online_l1)
Kaj se zgodi, če tovor v avtu ni pritrjen
Preskusni varnostni trk je dokazal, da premišljeno zložen in pritrjen tovor ni predstavljal nevarnosti za voznika in sovoznika, povsem drugače pa je pri nezavarovanem tovoru.
Kranj – Avto-moto zveza Slovenije (AMZS) je v sodelovanju s partnerskimi avtomobilskimi klubi izvedla zanimiv varnostni test prevoza pohištva. Z njim so želeli v času, ko se mnogi lotevajo oziroma ukvarjajo s prenovo doma, opozoriti na veliko varnostno tveganje, če tovor v avto naložimo brez razmisleka o varni vožnji. Varnostni trk avtomobila s pritrjenim in pravilno naloženim tovorom v neposredni primerjavi s trkom avtomobila, v katerem je tovor zložen po »domače« in brez uporabe potrditvenih elementov, kot so zatezni trakovi, je pokazal, da se ob nesreči ali celo zgolj ob zaviranju v sili ločnica med življenjem in smrtjo zgodi v milisekundah.
Podcenjevanje nevarnosti
Pred trgovinami s pohištvom in opremo za dom ter vrt je vsak dan znova mogoče videti neizmerno kreativnost in veliko domišljije pri reševanju prostorsko-transportnih izzivov prevoza pohištva v avtomobilu, ugotavljajo v AMZS. »V večini primerov do strehe naloženih avtomobilov žal skoraj nikoli nismo priča primerom, ki bi jih vsaj za silo lahko označili kot varno naloženo prtljago. Opažanja razkrivajo vrata omare ali celo steklene vitrine, postavljene daleč naprej v območje glave sovoznika, pa potnike, ki na nogah držijo keramični kopalniški lijak … Vse, kar smo opazili, daje vedeti, da ljudje zelo podcenjujejo nevarnost, ki v takih primerih preži nanje«, poudarja Jure Gregorčič iz AMZS Motorevije, ki je objavila varnostni test.
Ustrezno pritrjen tovor: brez nevarnosti
Varnostni test so izvedli z identičnima serijsko izdelanima srednje velikima družinskima karavanoma z veliko prostora za prtljago – golfa pete generacije. »V en avto smo 145 kilogramov pohištvenih paketov znamke Ikea in druge drobne opreme za dom naložili pravilno z elementi za pritrjevanje, v drug avto pa enak tovor nepravilno brez ustreznega pritrjevanja. Oba golfa smo s hitrostjo 45 km/h čelno, s celotno površino prednjega dela zaleteli v togo oviro – steno,« opisuje Gregorčič.
Preskusni varnostni trk je dokazal, da premišljeno zložen in ustrezno pritrjen tovor ni predstavljal nevarnosti za voznika in sovoznika, saj noben predmet ni poletel proti prednjemu delu kabine. Preskusni lutki sta zaradi učinkovito zavarovanega tovora nesrečo prestali brez tveganja za hujše poškodbe. V nesreči bi bile možne le lažje poškodbe zaradi primarnega naleta avta v steno.
Nepritrjen tovor povzročil razdejanje
Preskusni trk golfa, v katerega je bil tovor naložen brez pravilne razporeditve glede na velikost in maso ter nepritrjen, pa je dokazal, da bi morebitna nesreča na poti od trgovine proti domu povzročila pravo razdejanje s hudimi poškodbami. V vsega 50 milisekundah po naletu se je tovor začel silovito pomikati proti prednjemu delu kabine. Sila naleta je pohištvo z vso močjo potisnila v naslonjali prednjih sedežev, ki sta bili v nesreči močno deformirani. V prednji del kabine so prileteli tudi vsi manjši nezavarovani deli tovora. Litoželezna ponev je na primer na lutki voznika povzročila obremenitev in poškodbo, ki bi bila lahko usodna. Avtomobil je bil močno poškodovan tudi znotraj kabine. »Kos pohištva, ki zadene potnika pri trku s hitrostjo 45 km/h, povzroči hude poškodbe. Za lažjo predstavo: v telo udari s tako silo, kot bi padli z osmih metrov višine na betonska tla,« je ponazoril Gregorčič.