
Pijača vsake mladosti
V tržiški Galeriji Atrij gostijo razstavo o Emeriku Zelinki, 'očetu' Cockte. Z razstavo odstirajo zgodbo izumitelja vsem dobro poznane osvežilne pijače, ki je zaznamovala vse generacije.
Razstava, katere avtorji so Katja Zelinka Škerlavaj, Janez Zelinka in Peter Škerlavaj, je bila sicer prvič predstavljena pred dvema letoma v Slovenskem etnografskem muzeju, letos marca pa je gostovala v Zgodovinskem arhivu Celje. Razstava predstavlja osebno in poklicno zgodbo uspešnega podjetnika, inovatorja, strokovnjaka za likerje in za takratni čas velikega vizionarja na področju promocije. Emerik Zelinka se je namreč zelo zavedal, kako pomembna je reklama za promocijo prodajnega izdelka.
Razstavo dopolnjujejo osebni predmeti iz družinske zbirke, med njimi je izredno zanimiv prenosni laboratorij, ki ga je Emerik Zelinka vedno nosil s seboj. Veliko predmetov iz zgodbe promocije Cockte je prispeval tudi gospod Miro Slana iz Fabianove muzejske trgovine v Lokvi na Krasu, razstavo pa popestri tudi logotip Cockte iz Slovenskega etnografskega muzeja.
Življenjska pot Emerika Zelinke je na razstavi prikazana v štirih sklopih. Odraščal je v Ljubljani, kjer so imeli doma žganjarno. Zaradi zgodnje očetove smrti je pomagal mami v družinskem podjetju ter že kmalu pokazal svojo inovativnost. Kupoval je surovine, prodajal izdelke ter se ob delu in knjigah izučil izdelovati recepture. Pred drugo vojno je Emerik pogosto potoval na Dunaj k sorodnikom, kjer se je strokovno izpopolnjeval. Leta 1937 je oblikoval zaščitni znak podjetja in celostno grafično podobo. Po vojni je bilo družinsko podjetje nacionalizirano, Zelinka pa se je zaposlil v podjetju Slovenijavino. Njegova prva dela so bila s področja reorganizacije podjetja. Leta 1952 mu je direktor Ivan Deu kot strokovnjaku za recepture zaupal izdelavo prve brezalkoholne pijače, ki bi bila podobna kokakoli. Zelinka je zahtevno nalogo opravil v letu dni. Odločili so se, da novo pijačo ponudijo in predstavijo javnosti ob smučarskih skokih v Planici marca 1953. V ta namen so pripravili obsežno, prvo celostno oblikovalsko akcijo pri nas, ki jo je vodil prav Zelinka. K sodelovanju je povabil arhitekta Sergeja Pavlina, ki je oblikoval logotip Cockta, embalažo – stekleničko Cockta, poslikavo dostavnih avtomobilov, uniforme za hostese, kartonasto embalažo za šest stekleničk, ter arhitekta Uroša Vagajo, ki je oblikoval razpoznavni plakat – deklico, ki pije Cockto. Akcija je bila uspešna in po pripovedovanju očividcev na izjemnem nivoju, Cockta pa se je takoj zasidrala v srca vseh ljubiteljev osvežilnih napitkov.
Poseben sklop razstave v Atriju pa se nanaša tudi na njegove številne hobije in aktivnosti, kot so slikarstvo, glasba, šport ... Kasneje je Emerik Zelinka živel v tujini. Ostal je svetovljan in vizionar – človek, ki je bil pred svojim časom.