Jelena Justin bržkone največjo Prešernovo pesniško mojstrovino Sonetni venec predstavlja s treh različnih pogledov, z Maleševimi grafikami tudi v likovni podobi. / Foto: Igor Kavčič

Julija in Slovenci

Včeraj so v Prešernovi hiši odprli razstavo Prešernov Sonetni venec. V njem je avtor prepletel tri prevladujoče teme – ljubezen, domovino in poezijo.

Sonetni venec velja za eno največjih Prešernovih mojstrovin in je v vseh pogledih vrhunec njegove poezije. Lani je minilo 180 let od njegovega nastanka, saj je Sonetni venec pesnik prvič objavil v samozaložbi 22. februarja 1834 kot prilogo Ilirskemu listu (Illyrisches Blatt). Oblika Sonetnega venca je bila povzeta po tako imenovani sienski akademiji iz 15. stoletja, iz časa renesanse. Torej gre za štirinajstvrstični klasični italijanski sonet z izjemno izpopolnjeno pesniško obliko, Prešeren pa ji je v petnajstem sonetu dodal še akrostih Primicovi Juliji. Prvi in zadnji verzi vseh sonetov se berejo trikrat – zadnja vrstica posameznega soneta se ponovi kot prva v naslednjem sonetu, tretjič pa v magistralu. To nam „razloži“ tudi sam pesnik z verzom „magistrale: pesem trikrat peta“. V Sonetnem vencu je avtor prepletel tri prevladujoče teme: ljubezen, domovino in poezijo.

»Za Sonetni venec je veljalo predvsem, da ga je pesnik namenil neuslišani ljubezni Primicovi Juliji, a je ob bolj temeljitem branju kaj hitro jasno, da je ljubezenski motiv zgolj ena od tem venca. Posebej je seveda poudarjena v magistralu. Prešeren je Julijo spoznal leta 1833 v trnovski cerkvi, vse do zaroke z njegovim sošolcem Josefom von Scheuchenstuhlom pa je veljala za njegovo pesniško muzo. Sam jo primerja z Lauro oziroma Beatrice, sebe pa primerja s Petrarko oziroma Dantejem,« razloži avtorica razstave Jelena Justin, ki jo je pri tem najbolj presenetilo dejstvo, da je zgodba soneta v veliki meri pomembnejša, ko gre za narodno zavednost in ljubezen do naroda in domovine.

Leta 1933 sta Čop in Prešeren v tako imenovani slovenski abecedni vojni izborila zmago nasproti starejšim slovenskim izobražencem. Čop je Prešerna usmerjal, da je treba pisati v materinem jeziku tudi zahtevne pesniške oblike, kot so sonet, jambski enajsterec, kvartine in tercine, na sodoben način po formah antike, renesanse in romantike. Narod se konstituira skozi poezijo na višji ravni, sta bila prepričana. V tem smislu je Sonetni venec močno usmerjen h kultiviranju slovenskega jezika. Pesniška oblika soneta se v tem smislu pojavi tudi kot mitična oblika. »Vedeti moramo, da bi Prešeren lahko pisal v nemščini in bi bil zagotovo danes med največjimi evropskimi poeti, iz narodne zavednosti pa se je odločil za materni jezik,« meni Jelena Justin, ki je vse tri omenjene vzroke za Sonetni venec vzela tudi za izhodišče razstave. Na panojih so predstavljeni vsi trije povodi, v vitrinah pa različne izdaje Sonetnega venca, odkar je bil ta prvič objavljen, pri čemer so z nekaterimi izvodi avtorici na pomoč priskočili tudi v Mestni knjižnici Kranj, na ogled so prevodi, pri katerih je zanimivo videti, kako so prevajalci zapisali akrostih. V nadaljevanju pa so predstavljeni tudi nekateri slovenski pesniki, ki so se tudi lotili soneta, med njimi France Balantič, Janez Menart, Boris A. Novak, Matej Krajnc, Janko Moder, Mitja Šarabon in Valentin Cundrič.

Vhodni galerijski prostor pa razstavo likovno originalni linorezi Sonetnega venca Mihe Maleša, ki jih hranijo v Gorenjskem muzeju. Gre za grafike, ki jih je slikar izdelal leta 1937 in so potem tudi izšle v bibliofilski izdaji. Na ogled je trideset linorezov, po dva za vsak sonet, spodaj pa je Justinova dodala še sonete, ki jih je Prešeren objavil leta 1834, in nekoliko predrugačene iz Poezij iz leta 1846/47. Pesnik je pesnitev v dvanajstih letih nekoliko spremenil tako v pisavi kot z nekaterimi novimi znaki, kot so recimo č, š in ž.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Gospodarstvo / nedelja, 18. avgust 2013 / 23:40

V pogonu celotna proizvodnja

Po kolektivnem dopustu so v ponedeljek v tržiškem Peku na polno zagnali proizvodnjo, ki se kljub prazničnim dnem ni ustavila niti v petek niti v soboto. Obveznosti do zaposlenih so poravnane, za izbol...

Objavljeno na isti dan


Slovenija / petek, 16. avgust 2019 / 12:15

Woodstock 1969

Letos mineva pol stoletja od dveh ključnih dogodkov, ki sta leta 1969 zaznamovala dvajseto stoletje. Prvi je bil prvi pristanek astronavtov na Luni, drugi pa rokovski festival Woodstock, ki se je zgod...

Nasveti / petek, 16. avgust 2019 / 12:14

Lammermoorska nevesta

… Poslušam veliko maginjo opere Mario Callas (1923–1977), ki prepeva znamenito arijo blaznosti iz romantične opere Gaetana Donizettija Lucia Lammermorska, ki ji je za libreto služil roman Walterja...

GG Plus / petek, 16. avgust 2019 / 12:14

Nova civilna družba

»Korupcija, če jo razumemo v skladu z njeno moderno definicijo, torej kot partikularizem, je rak rana civilizacije in slovenske družbe še posebej. V času, ko se naša država sooča z vrsto izzivov na...

Zanimivosti / petek, 16. avgust 2019 / 12:07

Tabla kot okno v širni svet

Rovte – V Rovtah v Selški dolini imajo nenavadno tablo. Z nje obiskovalec zve še kaj več kot le to, da so Rovte na nadmorski višini 890 metrov. Zve tudi, da je do Brezij sedem ur hoje in d...

Mularija / petek, 16. avgust 2019 / 12:07

Otroška panoramska karta Jesenic

Jesenice – Učenci, ki obiskujejo turistične krožke v treh jeseniških osnovnih šolah, so pod okriljem projekta Turizmu pomaga lastna glava oblikovali in izdali otroško panoramsko karto Škratek Bergm...