Katoliška katedrala na Ferhadiji

Evropski Jeruzalem, ki še vedno živi

Sarajevo je mesto, kjer se aktivno družita Orient in Zahod. Prepletanje različnih kultur in religij že stoletja daje poseben čar glavnemu mestu Bosne in Hercegovine. Posledica prilagajanja je tudi unikatno sobivanje, ki je temelj znamenitega sarajevskega humorja. Tisti, ki obiščejo »evropski Jeruzalem«, se ponavadi vrnejo.

»Mesto je v začetku 16. stoletja postalo zatočišče Judov, ki so bežali pred evropskimi inkvizicijskimi grmadami in v Sarajevu imajo še danes eno največjih evropskih sinagog. Stara pravoslavna cerkev na Baščaršiji iz prve polovice 16. stoletja predstavlja enega največjih simbolov verske strpnosti v Evropi, če upoštevamo takratna dejstva in okoliščine. Sarajevo je ves čas otomanske oblasti imelo t. i. latinske četrti, v katerih so živeli katoliki iz vse Evrope.«

Sarajevo je po evropskih standardih relativno mlado mesto. Ustanovili so ga Otomani sredi 15. stoletja in že od samega začetka je privlačil pozornost Zahoda kot „iztegnjene pesti otomanske ekspanzije v Evropi“. Sarajevo je bilo nekaj stoletij obmejno mesto, ukleščeno med dvema cesarstvoma in kulturama. Dunaj je vedno gledal na Sarajevo kot na nevarnost, ampak današnja romantična verzija Sarajeva kot multikulturnega mesta je nastala ravno v času otomanskega imperija, ki je bilo izrazito kozmopolitansko. V tem obdobju Otomani niso bili samo muslimani, ampak tudi vsi državljani cesarstva, ne glede na religijo. Sarajevo je bilo vedno dovolj tolerantno, da je sprejelo druge in drugačne. Obstaja nekaj primerov za takšno trditev. Mesto je v začetku 16. stoletja postalo zatočišče Judom, ki so bežali od evropskih inkvizicijskih grmad in v Sarajevu imajo še danes ene največjih evropskih sinagog. Stara pravoslavna cerkev na Baščaršiji iz prve polovice 16. stoletja predstavlja enega največjih simbolov verske strpnosti v Evropi, če upoštevamo takratna dejstva in okoliščine.

Sarajevo je ves čas otomanske oblasti imelo t. i. latinske četrti v katerih so živeli katoliki iz vse Evrope. Verska strpnost in sodelovanje sta bili prisotni v vseh segmentih mestne družbe. Že leta 1550 je benečanski popotnik Catarino Zeno opisal Sarajevo kot „trgovsko mesto, v katerem so živeli Turki, Srbi in Dubrovčani“. Sodelovanje in medsebojni vplivi so bili še posebej opazni v umetnosti, tako da so krščanski, judovski in muslimanski mojstri v obdelovanju kovinske posode uporabljali slog, ki je bil podoben orientalskemu, dogajalo pa se je tudi, da so pravoslavni umetniki okraševali sarajevske džamije. Seveda so obstajale podobnosti tudi v narodnih nošah. Zanimiv zapis nam je zapustil Robert Stanhopes, ki je obiskal Sarajevo v letu 1634: »V mestnem središču živi veliko kmetov, tako Turkov kot tudi kristjanov. Težko sem jih razlikoval, saj imajo kristjani večje turbane na glavi od Turkov.« Torej, različne oblike sožitja so vedno obstajale v Sarajevu, čeprav so ga pogosto želeli uničiti. Spomnimo se samo vojnega vpada avstrijskega vojskovodje Evgena Savojskega leta 1697, ko je požgal celo mesto, skupaj s cerkvami, pri tem pa so načrtno razselili tudi katoliško prebivalstvo. Takšni in podobni dogodki so bili direkten napad na sarajevsko multikulturnost. Zadnji se je zgodil leta 1992, ko so na neusmiljen način želeli uničiti evropsko mesto z bogato multikulturno zgodovino. Sarajevo je edino mesto v novejši zgodovini, ko so muslimani branili sinagoge in cerkve pred uničenjem, vendar je kljub napadom in vojni multikulturalizem v glavnem mestu Bosne in Hercegovine preživel. Sarajevčani nikoli niso imeli želje po maščevanju. Tudi danes so na majhnem območju v središču Baščaršije verski objekti štirih monoteističnih religij v BiH. Zaradi vsega naštetega se nobeno evropsko mesto ne more primerjati s Sarajevom, ker je mesto kljub vsem poskusom in napadom ostalo tisto, kar je vedno tudi bilo: mesto strpnosti in dobrih ljudi.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Zanimivosti / sreda, 11. november 2009 / 07:00

Obnovljena soteska vabi obiskovalce

Gorjani so z obnovo Pokljuške soteske zadovoljni in jo obiskujejo, med problemi pa jih najbolj pestijo promet in nesodelovanje med svetniki in krajani.

Objavljeno na isti dan


Prosti čas / petek, 7. maj 2010 / 07:00

Teden Mladih 2010

Kot vsako leto bo tudi letošnji Teden Mladih poln zanimivih in žanrsko raznolikih koncertov. Začenjajo se že ta petek zvečer. Naj vam namignemo: kranjski planet Tuš bo danes ob 22. uri gostil leg...

Bled / petek, 7. maj 2010 / 07:00

Evropska konferenca iz finančne matematike

Bled - V okviru 5. mednarodne konference iz zahtevnejših matematičnih metod v financah, ki se bo jutri končala na Bledu, strokovnjaki s tega področja predstavljajo izsledke najno...

Splošno / petek, 7. maj 2010 / 07:00

Pred referendumom

V Gorenjskem glasu bomo v skladu z zakonom o volilni in referendumski kampanji spremljali priprave na referendum o arbitražnem sporazumu, ki bo v nedeljo, 6. junija 2010, ter o tem poročali in do...

GG Plus / petek, 7. maj 2010 / 07:00

Kronika tedna

Pogojni zapor za zlorabo številke Ljubljančanka Milena J. si bo najbrž dobro zapomnila dan, ko je s klicem na številko 113 zahtevala pomoč policistov. Na ljubljanskem...

Kranj / petek, 7. maj 2010 / 07:00

Nasprotujejo dvigu meje za upokojitev

Po novem predlogu vlade bi se lahko moški upokojili s 43, ženske pa z 41 leti delovne dobe, četudi še ne bi dosegli starostne meje za polno upokojitev.