
Preventivna akcija vedno pomaga
Maj je mesec, ko policija izvaja poostren nadzor nad kolesarji. V okvirju te vsakoletne akcije je kolesarsko društvo Gorenjskega glasa policijo povabilo na »klepet«.
Kranj – Glasovi kolesarji so se zbrali okoli Uroša Janca in Duška Preradoviča, policistov s kranjske policijske postaje, da bi iz prve roke slišali, kako poteka preventivna akcija za večjo varnost kolesarjev in kaj od nje kolesarji pravzaprav imamo.
Večina nas misli, da je to akcija, v kateri policija lovi prekrškarje na vsakem koraku oziroma vsakem obratu pedal. Vendar ni čisto tako.
V okviru preventivne akcije za večjo varnost kolesarjev, ki se je letos začela sredi aprila in bo trajala do konca maja, mogoče tudi do sredine junija, policija želi posebno pozornost nameniti strpnemu in odgovornemu ravnanju vseh udeležencev v prometu, tako kolesarjev in pešcev kot tudi voznikov motornih vozil. Preventivno akcijo vodi in koordinira Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa, akcija pa letos poteka v okviru ROSEE projekta (Road Safety in South East European Regions).
Ni treba posebej poudarjati, da kolesarji spadamo med ranljive udeležence cestnega prometa. Glede na statistične podatke, je na slovenskih cestah v letu 2013 umrlo kar 16 kolesarjev, kar predstavlja 14 odstotkov vseh smrtnih žrtev v prometnih nesrečah, 154 kolesarjev pa se je hudo ranjenih, kar je 25-odstoten delež med vsemi hudo ranjenimi v prometnih nesrečah.
Pojasnilo vsem kolesarskim klubom in društvom
Glasovci smo policijo povabili tudi z določenim vprašanjem, ki se pa tiče vseh organiziranih rekreativnih kolesarskih klubov in društev. Vemo, da jih je na Gorenjskem veliko, in vemo, da vsi po vrsti vedno znova prihajamo navzkriž z zakonom oziroma policijo. Glasovce nas je zanimalo predvsem nekaj: ali se sploh še lahko vozimo v večjih organiziranih skupinah, in če se že lahko, kako naj se vozimo, da ne bomo sami sebe in drugih udeležencev v prometu spravljali v nevarnost niti ne bomo kršili zakona. Policista Preradovič in Janc sta nam lepo razložila, kaj velika skupina kolesarjev sme in česa ne sme početi na cesti. Glasovih kolesarjev se enkrat na teden zbere najmanj dvajset in največ štirideset. Tako veliko skupino pa je skoraj »samomorilsko« spraviti na cesto. Policista sta povedala, da je prepovedana vožnja dveh kolesarjev »vštric«, torej drug ob drugem oziroma dva po dva. To lahko počnejo samo člani klubov, ki imajo potrjeno tekmovalno licenco s strani Slovenske kolesarske zveze in imajo vidno označeno spremljevalno vozilo. Rekreativna društva se tako ne smejo voziti. Lahko pa se vozijo drug za drugim. Naše vprašanje je bilo, mar ni prenevarno, da se trideset, štirideset kolesarjev po cesti vozi drug za drugim. Policista sta predlagala, da je za tako velike skupine najbolje, da se razdelijo na več manjših skupin in s tem omogočijo večjo varnost sebi in avtomobilistom, saj bodo ti laže prehiteli skupinico šestih, osmih kolesarjev kot pa celo skupino dvajsetih ali več kolesarjev. Predlog je bil na mestu, zato se bo tako velika skupina naših kolesarjev razdelila v več manjših »jakostnih« skupinic, ki se bo po cestah vozila drug za drugim ob skrajno desnem robu cestišča. Hkrati sta nama policista Preradovič in Janc dala točna opozorila o upoštevanju cestno prometnih predpisov. Opozorila sta nas, da kolesarji zavestno delamo največje prekrške, redno gremo v »rdečo luč«, se vozimo po prehodih za pešce, ne upoštevamo kolesarskih stez tam, kjer so, prehitro vozimo po mestnih središčih ipd. … Zato sta nama naštela tudi nekaj osnovnih pravil, ki jih kolesarji in vozniki avtomobilov moramo nujno upoštevati.
Policija kolesarjem svetuje
Kolesarjem svetujejo:
– bodite vidni. Nosite svetla in odsevna oblačila ter vedno imejte prižgane luči ob slabem vremenu in v temi;
– uporabljajte kolesarsko čelado;
– predhodno nakažite drugim voznikom svoje ravnanje. Vedno nakažite smer, preden speljete, zavirate ali spremenite smer;
– med parkiranimi vozili vozite naravnost, ne vijugajte med njimi;
– ne prevozite rdeče luči;
– ne kolesarite na pločnikih, razen če je tam označena steza za mešani promet pešcev in kolesarjev;
– ne vozite v nasprotno smer po kolesarskih stezah;
– ne vozite v nasprotno smer v enosmerni ulici, razen v primerih, ko je to dovoljeno (z znakom za kolesarje).
– ne vozite čez prehode, ki so namenjeni samo za pešce.
Voznikom motornih vozil pa svetujejo, da:
– predvidevajte nenadne premike kolesarjev, predvsem v vetrovnem vremenu in na slabih cestnih površinah;
– pazite na kolesarje na notranji strani pri zavijanju na desno;
– preden odprete vrata avtomobila, poglejte, da ne prihaja kolesar;
– bodite pozorni na kolesarje, ki zavijajo levo;
– ne vozite preblizu kolesarjev, pustite jim dovolj prostora – vsaj za polovico širine avtomobila;
– ne zaslepite kolesarjev z dolgimi žarometi. Uporabljajte zasenčene žaromete, tako kot bi pri srečanju z drugim motornim vozilom;
– ne vznemirjajte se, ko se kolesarji oddaljujejo od robnika – morajo se izogibati jaškov in vdrtin ter morajo biti vidni, ko se iz stranske ulice približujejo križišču.
Vsa ta opozorila, pravila in nasvete poznamo, kajne, vendar: ali jih redno spoštujemo, ko smo na kolesu ali v avtu?