Redarji kot mestna policija
Kranjski medobčinski redarji dobro leto ustavljajo voznike in izrekajo globe za uporabo mobilnega telefona med vožnjo oziroma neuporabo varnostnega pasu. Vozniki so včasih presenečeni, vendar večjih ekscesov ni bilo, v pogovoru pove načelnik Robert Zadnik.
Kranj – Naloge občinskih redarjev določajo zakon in tudi občinski predpisi. Med bolj izpostavljenimi je nadzorovanje prometa tako v naseljih kot izven naselij na občinskih cestah, rekreacijskih poteh in drugih javnih površinah pa tudi vzdrževanje javnega reda in miru, varovanje javnega premoženja ter naravne in kulturne dediščine.
»V praksi največ dela posvetimo prometu v naseljih, to je nadzoru hitrosti s stacionarnim radarjem in nadzoru mirujočega prometa, predvsem parkiranju na intervencijskih poteh, invalidskih parkirnih mestih ali pločnikih ter tudi v starem mestnem jedru,« pravi Robert Zadnik, načelnik Medobčinskega inšpektorata in redarstva Kranj. Ta poleg Mestne občine Kranj deluje tudi v občinah Cerklje, Šenčur, Preddvor, Jezersko, Naklo in Tržič.
Pred dvema letoma je bil sprejet zakon, ki redarstvu daje večja pooblastila pri izvajanju nalog nadzora v cestnem prometu, v Kranju so jih začeli izvajati pred letom. Zakonodajalec je z novim zakonom redarjem omogočil neposredno ugotavljanje prekrškov z ustavitvijo vozila. Poenostavljeno to pomeni, da lahko redar na kraju prekrška ustavi voznika, ki vozi po pločniku, v enosmerni ulici v napačno smer ali ni pripet, nima zaščitne čelade, uporablja mobilni telefon med vožnjo. »Ukrep ustavljanja voznikov smo lani začeli izvajati skupaj s Policijsko postajo Kranj. Na ta način so redarji obnovili postopke, ki so nujni pri tovrstnem delu, zato morda velikih presenečenj pri voznikih ni bilo,« pojasni Zadnik. Doda, da so bili ustavljeni v nekaterih primerih res začudeni, spraševali, zakaj ustavljajo redarji (največ kršitev kranjski redarji ugotavljajo pri kršitvah uporabe mobilnih telefonov in neuporabe varnostnega pasu), večjih težav pa do sedaj ni bilo. »Velikokrat zaleže zgolj opozorilo, brez glob pa žal ne gre,« pove načelnik. Sicer kranjski redarji redno mesečno sodelujejo s policijo pri akcijah nadzora hitrosti in uporabe varnostnega pasu, ob morebitnih težavah jih prosijo za intervencijo.
Iz poročila medobčinska redarstva je razvidno, da vozniki največkrat prekoračijo hitrost na cestah v naselju za od deset do dvajset kilometrov na uro (globa tristo evrov in tri kazenske točke), le nekoliko manj je prekoračitev do deset kilometrov na uro (sto evrov globe), hujših prekrškov hitrosti je krepko manj. Po vseh občinah se je lani število prekrškov v primerjavi z letom prej občutno zmanjšalo (povprečno za več kot tretjino), vendar, tako Robert Zadnik, letos statistika (ta seveda še ni dokončna) znova kaže povečanje števila prekrškov.
Ob tem nas je zanimalo, koliko redarji polnijo občinsko blagajno oziroma ali drži prepričanje javnosti (enako kot pri policistih), da si z izrekanjem glob zagotavljajo plače. Načelnik med pogovorom večkrat omeni, da je izvrševanje nalog odvisno od kadrovske zasedbe, razberemo lahko, da je medobčinski inšpektorat in redarstvo kadrovsko podhranjen. Drugače povedano: z več zaposlenimi bi bilo več reda v občinah, kjer so prisotni, hkrati bi se v mestno in občinske blagajne nateklo več denarja (koliko glob so plačali kršitelji po občinah, je razvidno v tabeli).
Nujne bi bile tudi spremembe zakonodaje. »Redar zelo težko ustavi vozilo v nasprotju s prometnimi pravili, kar je bilo po prejšnji zakonodaji možno (enako še vedno lahko stori policist, op. a.), sedaj ne več. Naj povem bolj razumljivo: če redar opazi pred seboj vozečega voznika, ki govori po mobilnem telefonu, ga v nasprotju s policistom ne more ustaviti z vklopom luči ali zvočnih signalom,« pojasni Zadnik. Seveda pa lahko redarji ustavljajo na varnih mestih, kjer niso v neskladju s prometnimi pravili in nikogar ne ogrožajo v prometu.