
Brez prevelikih pričakovanj
V proces zbiranja informacij glede nadaljnjega šolanja naj se vključijo tudi starši, saj otroke najbolje poznajo, svetuje socialna pedagoginja v Osnovni šoli Franceta Prešerna v Kranju Urška Ude.
Na podlagi česa se otroci odločajo za vpis v določeno srednjo šolo?
»Na izbiro srednje šole najbolj vplivajo učni uspeh, zanimivost področja in priporočila staršev, pa tudi vrstnikov. Velik pomen ima še obisk na informativnem dnevu, kjer dobijo veliko informacij, odločajo pa se tudi na osnovi posvetovanja z našo svetovalno službo. To je proces, ki se začne že v osmem razredu, pa tudi prej s predstavitvijo določenih poklicev, kot je recimo obisk policistov v šoli. Izbira je na koncu odvisna še od osebnega zanimanja in informacij, ki jih pridobijo v procesu poklicne orientacije.«
Koliko na izbiro vpliva učenčev učni uspeh?
»Sposobnosti niti niso več tako pomembne, saj tudi z dobrim uspehom že prideš na gimnazijo. Šolske ocene in nacionalni preizkusi znanja imajo pomen le še pri vpisu na tiste šole, na katerih je vpis omejen.«
Kakšno vlogo naj pri otrokovi končni odločitvi za določeno srednjo šolo odigrajo starši?
»Predvsem je pomembno, da znajo otroka usmeriti glede na njegov učni uspeh, sposobnosti, interese … Da pričakovanja niso prevelika. Starši naj se aktivno vključijo v proces zbiranja informacij in naj gredo skupaj z otrokom pogledat šolo, v katero naj bi se vpisal.«
Ali imajo učenci že v devetem razredu pred očmi tudi svoj prihodnji poklic ali večina z izbiro gimnazije želi odložiti to odločitev še vsaj za štiri leta?
»Tisti, ki za odločijo za poklicne oziroma strokovne šole, imajo že bolj jasno izoblikovane predstave, kaj bi počeli v življenju. Z izbiro gimnazije pa si nekateri vzamejo čas za dokončno odločitev glede študija. Za nekatere je to mogoče najbolj pametna rešitev, sploh če še nimajo pred očmi svoje poklicne poti.«
Kaj bi torej svetovali mladim, ki so se znašli pred tako pomembno izbiro v svojem življenju?
»Predvsem naj poskušajo pridobiti čim več informacij, posvetujejo pa naj se tudi s starši, ki jih zagotovo najbolje poznajo. Starši naj ob tem poskušajo realno videti otroka, njegove osebnostne lastnosti, učne, delovne navade in interese. Veliko informacij je mogoče dobiti tudi na svetovnem spletu, zato naj si recimo ogledajo spletne strani ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport ter portala mojaizbira. si in filternet.si. In seveda naj izkoristijo tudi možnost individualnega svetovanja v šoli, ki se začne že v osmem razredu osnovne šole.«