Ekološki davek z vprašljivim učinkom
Popravljeni zakon o davku na motorna vozila bo obremenil avtomobile, glede na izpuste ogljikovega dioksida, vendar bistvenih pocenitev zato ni pričakovati.
Kot kaže, bo jeseni začel veljati nov zakon o davku na motorna vozila, katerega predlog je na svoji zadnji seji sprejela vlada. Davek na motorna vozila je bil kot dodatna davčna obremenitev uveden pred desetimi leti, sprejet pa je bil kljub negodovanju avtomobilskih uvoznikov, medtem ko so kupci pohiteli in že v prvi polovici leta 1999 pokupili skoraj dve tretjini celotne količine novih avtomobilov.
Po sedanjem zakonu se davek na motorna vozila plačuje ob prometu z novimi in rabljenimi vozili, stopnja davka je progresivna, od enega do trinajstih odstotkov, in je odvisna od vrednosti vozila, medtem ko se za rabljena vozila obračunava enoten petodstotni davek. Zaradi zapletenih izračunov končnih cen in predvsem zato, ker so posamezni avtomobili zaradi dodatne opreme lahko mimogrede preskočili v višji davčni razred, so v Sekciji za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije vladi predlagali spremembo obračuna davka, tako da bi bil ta vezan na izpust ogljikovega dioksida.
Pri izvajanju zakona so se pogosto pojavljale tudi utaje davka, najpogostejši so primeri določanja prenizke davčne osnove in zaporedne preprodaje vozil, pri kateri je bil davek zaračunan končnemu kupcu, vendar ga državi podjetja in posamezniki, ki se ukvarjajo z uvozom rabljenih vozil, dejansko ne odvedejo.
Vlada je sprejela predlog novele zakona, ki delno upošteva predloge sekcije avtomobilistov, torej bodo vezane na izpuste ogljikovega dioksida. Lestvico obdavčitve motornih vozil, glede na izpuste ogljikovega dioksida, so pripravili na ministrstvu za okolje in prostor, obdavčitev pa bo različna pri avtomobilih na bencinski in plinski pogon, kjer se bo stopnja davka raztezala od 0,5 do 28 odstotkov, avtomobili, ki za pogon uporabljajo plinsko olje, pa bodo davčno obremenjeni od enega do 31 odstotkov. Nove davčne stopnje se bodo uvajale postopoma do 1. januarja 2011. Novost v predlogu novele je tudi predvidena dodatna davčna obremenitev motornih koles, koles z motorjem in tako imenovanih štirikolesnikov. Ker za ta vozila še niso popolnoma vzpostavljene evidence o izpustih ogljikovega dioksida, se bo davek na motorna vozila obračunaval, glede na moč motorja.
Zaradi predlaganih sprememb obračunavanja davka na dodano vrednost se avtomobili nižjega in spodnjega srednjega razreda, ki imajo večinoma nižje izpuste ogljikovega dioksida, po napovedih uvoznikov ne bodo bistveno pocenili, morda za odstotek ali dva, če se prodajalci ne bodo odločili, da bodo razliko raje obdržali sami. Pač pa se obeta podražitev večjih avtomobilov z močnejšimi motorji, kjer bodo cene vsaj za pet odstotkov višje, lahko pa tudi več.
Tik pred obravnavo predloga novele Zakona o davku na motorna vozila so z Ministrstva za gospodarstvo Sekciji za osebna motorna vozila poslali tudi odgovor v zvezi s pobudo avtomobilskih uvoznikov za tako imenovano ekološko podporo pri nakupu novih vozil. Ministrstvo v odgovoru navaja, da subvencije niso predvidene v rebalansu letošnjega proračuna in da ni pravne podlage za uvedbo takšnega ukrepa. Zgodilo se je torej tisto, kar smo že napovedovali, namreč da državnih spodbud za povečanje prodaje avtomobilov ne bo.
Stopnja davka (%) od davčne osnove glede na vrsto goriva
Izpust CO2 (g/km) |
bencin, utekočinjen naftni plin |
plinsko olje |
od 0 do vključno 110 |
0,5 |
1 |
nad 110 do vključno 120 |
1 |
2 |
nad 120 do vključno 130 |
1,5 |
3 |
nad 130 do vključno 150 |
3 |
6 |
nad 150 do vključno 170 |
6 |
11 |
nad 170 do vključno 190 |
9 |
15 |
nad 190 do vključno 210 |
13 |
18 |
nad 210 do vključno 230 |
18 |
22 |
nad 230 do vključno 250 |
23 |
26 |
nad 250 |
28 |
31 |