Velikost in nastavitev kolesa
Če morda niste vedeli, vas moram opozoriti, da se tudi kolesa kupujejo po velikosti in ne samo po barvi in uporabnosti.
Pri kolesih je pač tako kot na primer pri čevljih; če vam je premajhno, boste imeli občutek, da vas vse tišči, in potem ko ga boste razjahali, vas bo še bolelo. Če vam je kolo preveliko, vas bo na njem prav tako vse bolelo in zna se zgoditi, da se vam kolesarjenje priskuti že po prvi vožnji.
Čeprav je o velikosti koles napisano ogromno tehnične filozofije, vam bom skušal razložiti tako, da boste razumeli in tako preprosteje prišli do svoje številke okvirja.
Velikost okvirja
Za udobno kolesarjenje je zelo pomemben položaj telesa na kolesu. Običajno so okvirji delani v treh, najbolj prodajani modeli posameznih znamk pa tudi v petih velikostih. Označeni so večinoma z velikostmi XS, S, M, L in XL, ta razpon je primeren za kolesarje od 150 pa do 195 cm telesne višine.
Na trgu je sicer kar nekaj teorij in tabel za preračun razmerja med višino kolesarja in velikostjo okvirja. Vendar so po mojem mnenju dokaj neuporabne za rekreativne kolesarje, saj so izračuni delani večinoma za tekmovalce, ki pa vozijo kolesa z okvirji, izdelanimi po meri. Konfekcijski okvir kolesa pomerimo tako, da prestopimo kolo čez »štango«. Razdalja med zgornjo cevjo in razkorakom pa naj bo od 2,5 do 7 cm. Če sta za vašo višino primerna dva okvirja, izberite raje manjšega, saj ima boljšo vodljivost, manjšo težo, večjo togost.
Nastavitev kolesa
Če smo izbrali pravilno velikost okvirja, nastavitev višine sedeža in krmila ter razmaka med sedežem in krmilom oziroma dolžino kolesa ne bo zahtevna.
Višino sedeža nastavimo najlažje, da sedemo na kolo in peto postavimo na pedal v najnižji točki. Noga naj bo stegnjena, pri tem pa se ne smemo zibati v bokih, ko zavrtimo pedala.
Višina krmila oziroma razmerje med sedežem in krmilom je odvisno od kolesarjeve gibčnosti v spodnjem delu hrbta in načina vožnje: športna, rekreacijska ali turistična. Pri izredno gibčnem kolesarju, v predklonu se lahko dotakne tal z dlanmi, lahko nastavimo krmilo od deset do 15 cm nižje od višine sedeža, če kolo nastavljamo za športno vožnjo, in od pet do deset cm za rekreacijsko in nič do pet cm za turistično vožnjo. Za srednje gibčnega kolesarja, v predklonu se s prsti dotakne tal, nastavimo krmilo od pet do deset cm nižje za športno vožnjo, od nič do pet cm nižje za rekreacijsko in od pet cm nad višino sedeža do njegove višine za turistično vožnjo. Slabo gibčnemu kolesarju, v predklonu mu do tal manjka od pet do deset cm, posamezne vrednosti zvišamo za pet cm.
Dolžino kolesa najlažje določimo tako, da kolo zajahamo in ob sproščeni vožnji z rokami na ravnem delu krmila pogledamo os prvega kolesa. Če nam pogled zakriva krmilo, menimo, da je dolžina prava. Če ne, dolžino nastavimo z dolžino toporišča oziroma nosilca krmila. Njegova dolžina je lahko od štiri do 14 cm.
Ko imamo kolo v grobem nastavljeno, naredimo testno vožnjo. Zelo pomemben je prvi vtis; na kolesu se moramo peljati elegantno, boki morajo biti mirni v sedečem položaju in za kolena mora biti dovolj prostora tudi, ko gremo v stoječi položaj. Prav tako mora biti kolo mirno v ovinkih in kadar spustimo krmilo.
Pomembno obvestilo: Gorenjski glas je v začetku priprav za prihodnjo kolesarsko sezono organiziral spining-vadbo. Vadba poteka v športnem centru Vogu v Besnici. Trenutno imamo 15 članov, ki se vadbe udeležujejo redno vsako sredo. Zaradi velikega zanimanja smo se odločili organizirati še eno skupino 15 kolesark in kolesarjev, zato ste vsi interesenti vabljeni! Prijavite se lahko pri našem tehničnem uredniku Gregu Flajniku na tel. št.: 031/382 625.
Predavanje bo za vse, ki ste kakorkoli (tekaško, kolesarsko, novinarsko …) vpleteni v šport na Gorenjskem glasu, pripravil medicinski strokovnjak in tudi sam aktiven športnik dr. Bojan Knap.