Direktor Bojan Novak pred povsem novimi tovornjaki

Tretjina cene za gorivo

Hitra rast cen pogonskih goriv je zaostrila položaj slovenskih avtoprevoznikov. Zahtevajo dvig plačil, sicer bodo prevoze ustavili.

Škofja Loka – Kot po vsej Evropi so se tudi slovenski avtoprevozniki zaradi rasti cen pogonskih goriv znašli v nezavidljivem položaju in na to vse glasneje opozarjajo. Pogovarjali smo se z Bojanom Novakom, direktorjem škofjeloškega Alpetourja Špedicije, ki tudi predseduje sekciji cestnih avtoprevoznikov Slovenije pri GZS.

Kako je družba Alpetour Špedicija poslovala v lanskem letu?

»Lahko rečem, da smo poslovali v skladu s poslovnim planom, kar pomeni, da smo ustvarili prek trideset milijonov evrov prometa, kar nas ohranja v Sloveniji na četrtem mestu s povečanim tržnim deležem 6,45 odstotka. Poslovni izid iz poslovanja je za desetino boljši od lanskega, za investicije smo lani namenili pet milijonov evrov. Izrednega pomena je, da smo nadaljevali uresničevanje strategije razvoja družbe v smeri celovitega logista. Kot že več let doslej ves dobiček usmerjamo v razvoj. Precej vlagamo v novo programsko opremo, ki jo zahteva novi način dela, lani smo začeli graditi največji logistični distribucijski center na Gorenjskem.

Gre za center v velikosti sedem tisoč kvadratnih metrov, kjer bo šest tisoč paletnih mest in 1.200 kvadratnih metrov poslovnih prostorov, kar vse bo omogočalo boljše delovne razmere in večjo pretočnost blaga. Pri gradnji, ki zamuja za štiri mesece, smo združili prvo in drugo fazo in pričakujemo, da bo zaključena v avgustu. Posebej pozorni smo tudi do okolja, v katerem delamo, saj smo v investicijo vključili tudi ureditev vaške ceste. Med Kidričevo cesto in Virmašami bomo cesto prenovili ter uredili pločnike.«

Kakšne poslovne učinke pričakujete od te investicije?

»V prihodnjih letih pričakujemo petkratno povečanje prometa iz naslova skladiščno-distribucijske dejavnosti, že v prihodnjem letu pa promet prek štirih milijonov evrov. V novih razmerah bomo lahko pomembno posodobili poslovanje, uvedli črtno kodo in zmanjšali manipulativni čas. Sedaj žal nimamo niti ene pretovorne rampe, v novem centru jih bo devet. To bo pomenilo tudi sprostitev prometa pred skladiščem, kjer je sedaj stanje neznosno. Tovornjaki stoje na poti, ki služi tudi lokalnemu prometu, vrh vsega pa je to tudi šolska pot. Vrednost investicije, objekta in opreme, bo približno šest milijonov evrov.«

Za avtoprevozniško dejavnost je izrednega pomena stalno obnavljanje voznega parka. Ali to nadaljujete?

»Lani smo vozni park obnovili z devetimi vozili, prav pretekli teden pa smo že dobili prvih pet novih od skupno devetih vozil iz načrta letošnje obnove. Kljub izjemno težkemu položaju, v katerem smo se avtoprevozniki znašli letos, se zavedamo, da je obnova voznega parka, stalna modernizacija vozil po najnovejših ekoloških standardih, nujna in neizogibna. Tokrat smo kupili vozila znamke Iveco, ki spadajo v peti ekološki razred, in v kratkem pričakujemo pridobitev servisa za težki in lahki program te znamke, tako da bomo lahko tudi trgu ponudili servisne storitve za tri najpomembnejše znamke vozil: Mercedes, MAN in Iveco.«

Ste tudi predsednik sekcije cestnih avtoprevoznikov Slovenije pri Gospodarski zbornici Slovenije. V zadnjih mesecih je veliko slišati o zaostrovanju položaja avtoprevoznikov, zlasti zaradi rastočih cen pogonskih goriv. Kako vidite sedanji položaj?

»Naj povem, da so slovenski avtoprevozniki združeni v treh zbornicah: Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije, Gospodarski zbornici Slovenije ter Avtoprevozniški zbornici Slovenije. V omenjene se združujejo prevozniki s prek trideset tisoč vozili in prav letos nam je uspelo poenotiti stališča vseh treh omenjenih organizacij. Skupaj ugotavljamo, da stroški goriva, ki se je v zadnjem letu podražilo za 43 odstotkov, samo letos že za 23 odstotkov, za nas pomenijo v strukturi prihodkov že 34 odstotkov, skupaj s prometnimi taksami, ki znašajo 18 odstotkov, pa je to že več kot polovica vseh stroškov. Prisiljeni smo v kratkoročne ukrepe za uskladitev cen s ceno goriv, dolgoročno pa zahtevamo tudi drugačen odnos države.

Že dolga leta namreč ostajajo nerešena vprašanja subvencij in davčnih olajšav za ekološka vozila, ki jih sicer pozna vsa Evropa. Stalno posodabljanje je nujno potrebno, saj so cestnine po Evropi odvisne od ekološkega razreda, v katerem je vozilo. Druga pomembna naloga je pospešiti pretočnost vozil na naših cestah, na katerih se položaj z uvedbo vinjet za tovorna vozila ni spremenil, zavzemamo se tudi za odpravo prepovedi vožnje ob koncih tedna in praznikih, ki povzročajo samo prometne konice pred prepovedjo in po njej. Tudi tak predlog sledi izkušnjam po Evropi.«

Vendar država obljublja satelitsko cestninjenje že v prihodnjem letu …

»Res je, vendar za vožnjo v Nemčiji potrebujemo en aparat, za Avstrijo drugega, Slovenci bomo dobili tretjega, podobno se obeta tudi v Italiji, Franciji. V kabinah naših tovornjakov bo preprosto zmanjkalo prostora za vse te naprave. Nujno potrebno je poenotenje teh sistemov.«

Kako boste dosegli uskladitev prevoznih cen s cenami goriva, kar je najbolj žgoče?

»Naj najprej poudarim, da smo odločno proti protestnemu zapiranju cest kot ukrepu, ki naj uredi nastala cenovna nesorazmerja. Odločili smo se obvestiti svoje stranke o novih cenah in tam, kjer sporazuma o popravku cen ne bomo dosegli, smo odločeni prevoze ustaviti. Takšen pristop ni le pri nas, pojavlja se po vsej Evropi. Če se bo ustavitev resnično zgodila, se bodo pretrgale preskrbovalne verige, kar bo pomenilo velike težave v poslovanju podjetij in sami preskrbi ljudi.«

Za koliko bi bilo treba popraviti cene prevozov, da bi lahko še poslovali ekonomično?

»Da ostanemo na lanski ravni, je treba cene prevozov povečati za 10 do 15 odstotkov, odvisno od doseženih in veljavnih cen. Samo letos se je v Sloveniji že ustavilo prek šeststo vozil, ki parkirana čakajo na čas, ko bo prevoz ekonomsko opravičljiv. Ta trend ustavljanja se nadaljuje.«

Vendar za prevozniški trg velja, da je ponudba velika, velika konkurenca. Ste enotni? Se pojavlja tudi nelojalna konkurenca?

»Prevozniški trg se je vse od 90. let resnično hitro razvijal – k temu je svoje prispevala z lahkotnim podeljevanje licenc tudi država, in povečana ponudba je prispevala celo k padcu prevozniških cen. Zato je položaj prevoznikov ob sedanji rasti goriv še toliko bolj zaostren. K nelojalni konkurenci doma in tujih prevoznikov z izredno slabo kontrolo te dejavnosti prispeva tudi država. Ne potrebujemo novih predpisov, boljša kontrola bi že sama prispevala k izenačitvi pogojev poslovanja.«

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

GG Plus / ponedeljek, 6. julij 2020 / 14:04

Partizani se vračajo

V mojih mlajših letih so bili partizani »gor vzeti«. Po »prevratu« okrog leta 1990 se jim je dogajalo ravno obratno, njihova vloga v zgodovini se je vse bolj pomanjševala. Junija 2020 pa je izšla knji...

Objavljeno na isti dan


Gorenjska / četrtek, 28. maj 2020 / 22:00

Sprošča se še več ukrepov, v šole se vračajo vsi učenci

Osnovne šole bodo s prihodnjim tednom postopoma odprle vrata za vse razrede, s prvim junijem se lahko odprejo hoteli, zdravilišča, bazeni ..., dovoljeno bo zbiranje do dvesto oseb na javnih krajih. Va...

Tržič / četrtek, 28. maj 2020 / 17:18

Predor do gozdnih bogastev

Minilo je 125 let od začetka gradnje Bornovega predora, ki leži med Tržičem in Jelendolom. Njegova gradnja v najbolj ozkem delu Dovžanove soteske je povezana z bivanjem nemškega finančnika barona Juli...

Gospodarstvo / četrtek, 28. maj 2020 / 17:16

Kako bo, bodo še videli

Turistični ponudniki se dnevno navajajo na novo resničnost. Večina vprašanih turističnih kmetij je imela meseca marec in april dobro zasedena, a se je pojavil covid-19. Začele so deževati odpovedi. Pr...

Zanimivosti / četrtek, 28. maj 2020 / 17:14

Imenujejo ga kralj paradižnika

Tako Jerneja Mazeja kličejo prijatelji. Prihaja sicer iz naselja Ljubija v občini Mozirje, vendar ga poznajo tako rekoč po vsej Sloveniji. Pred kratkim se je ustavil v Kranju, kjer je razveselil ljubi...

Razvedrilo / četrtek, 28. maj 2020 / 17:11

On je Sašo Stare

Komik, voditelj, scenarist in ljubitelj ekstremnih športov. »Če sem čisto iskren, je zame vsak šport zelo ekstremen,« pravi Sašo Stare. Triintridesetletni Kranjčan na odru deluje kot odprta knjiga, sa...