Nogometna evforija hrvaških navijačev (Foto: Tina Dokl)

Maša ali skupinski seks?

EURO 2008 ne buri le strasti, vznemirja tudi odlične duhove. Prav zanimivo je v teh dneh gledati, poslušati in prebirati, kaj vse nam pomeni ta igra, kako različno jo doživljamo. Enemu je prispodoba spolnega akta, drugi se na stadionu počuti kot bi bil pri maši ...

Ste kdaj pomislili, kaj je pravzaprav nogometni gol? Kaj pa, če gol sploh ni gol, temveč prispodoba nečesa drugega? »Gol je nezavedni simbolni nadomestek za ženske genitalije. Lahko bi rekel, da 'gola (v resnici) ni' ali da 'nogomet (v resnici) ne obstaja'. Doseganje gola ali (zabijanje) koša ni zgolj neka simulacija oziroma prispodoba koitusa. Gre za to, da doseganje gola (koša) naše – torej moško – nezavedno (Ono) (pre)bere kot združitev. Žoga si je pridobila falično zastopstvo. Paradigma gola je univerzalno seksualna …« Ja, tako in nič drugače govori Roman Vodeb, »športolog«, (v Sobotni prilogi Dela, 7. junija 2008), njegov kontroverzni pogled na te reči je gotovo eden najbolj odmevnih, kar smo jih slišali v zadnjem času.

Marjan Rožanc (1930-90), eden najboljših slovenski esejistov druge polovice 20. stoletja in veliki zaljubljenec v nogomet, je tega videl precej drugače. »Naj je še tako površno, je vendarle res: nogomet – to druženje ljudi okrog večne Neznanke – je moja sekularizirana vera. Stadion je moja sekularizirana Cerkev. Nogometna publika je moje sekularizirano versko občestvo. Samo tu še moja duša stopi v konkreten, oprijemljiv svet, samo tu – ob tem najbolj banalnem dogodku – postane moja vera tudi telesna …« (V eseju Pervertirani katolicizem, 1990.)

V času evropskega nogometnega prvenstva umrli Taras Kermauner (1930-2008), slovenski intelektualni prvak ter vrstnik in veliki prijatelj Marjana Rožanca, do nogometa ni imel kakega posebnega odnosa. »Te Rožančeve čez vse mere zveste zaljubljenosti nisem nikoli razumel … Vse se je začelo v Marjanovem otroštvu: v nogometni enajsterici je videl – občudoval, malikoval – prvo prijateljsko (bratovsko) občestvo, skupino idealnih, zagretih fantov iz zamestja, ki jim je zaradi revščine dostopna le nogometna žoga; ta je bila trpežna, medtem ko so bile ping-pong žogice drage in hitro lomljive. Nogomet tudi ni individualistična – kar pomeni meščanska – igra. Ljudi združuje. Ima socializacijsko nalogo; ni le zasebni užitek.« (V knjigi Navzkrižna srečavanja, Študentska založba, 2008.)

Zdaj pa skušajmo Kermaunerjevo misel o združevalnem poslanstvu nogometa, ki ne more biti le zasebni užitek, prevesti v Vodebov psihoanalitični in seksološki besednjak. Bi potemtakem lahko špekulirali, da gre na nogometni tekmi za kolektivni užitek, za nekakšen skupinski seks? Podpisani o tem težko sodim, ker se ga nisem udeleževal. V odnosu do nogometa sem bil bolj Kermaunerjeve sorte in tudi sam te »neobvladane zaljubljenosti v nogomet« nisem prav dobro razumel. Doletela me je pravzaprav šele v zadnjem času, v teh dneh sem neverjetno veliko pred ekranom. Sklenil pa sem tudi, da grem enkrat v bližnji prihodnosti na eno tako »ta pravo«, veliko prvenstveno tekmo in skušam ta združevalni obred doživeti in na kraju samem ugotoviti, kako je s temi rečmi.

Tako kot je žoga okrogla (falična?), tudi igra z njo nima le enega obraza. Za nekoga ima nogomet izrazito seksualno dimenzijo, mnogim služi za izražanje in potrjevanje njihove socialne, krajevne in nacionalne pripadnosti, bolj redki so najbrž tisti (a očitno so), ki ga doživljajo kot nekaj sublimnega. Rožanc med slovenskimi intelektualnimi navdušenci za nogomet ni osamljena pojava. V to igro je zagledan tudi pisatelj Peter Božič, čudovite strani o njej najdemo pri esejistu Urošu Zupanu … Na tekmah so poleg igralcev najbolj vidni, predvsem pa najbolj (zlo)glasni vsakokratni navijači, a med njimi sedijo tudi drugačne zvezde, estradne, politične in duhovne. Ne zlepa ne zgrda se ne zberejo tako različni ljudje na istem kraju ob istem času – na stadionu in pred ekrani, kamor jih zvabi in v eno občestvo poveže tista skrivnostna Neznanka …

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Nasveti / torek, 5. november 2019 / 14:21

Tanja odgovarja

Draga Tanja, pišem vam v upanju, da mi svetujete, kako naj se odločim. Zanima me tudi za službo. Lep pozdrav.

Objavljeno na isti dan


Šport / sobota, 1. februar 2014 / 22:38

V igri dvojic boljša Kavčič in Žemlja

Po drugem dnevu teniškega dvoboja prvega kroga prve evroafriške skupine Davisovega pokala med Slovenijo in Portugalsko naši vodijo 2:1.

Šport / sobota, 1. februar 2014 / 13:14

V Kranjski Gori danes ne bo tekme

Kljub trudu organizatorjev sta dež in megla onemogočila izvedbo tekme v veleslalomu.

Gospodarstvo / sobota, 1. februar 2014 / 13:08

Ekološko na Sorškem polju

Na kmetiji Pr' Ukovih so se lani kot prvi na Sorškem polju odločili za ekološko kmetovanje. Kmetujejo po biodinamični metodi.

Slovenija / sobota, 1. februar 2014 / 13:07

Ljubezni predsednikov

Našim predsednikom lahko očitamo marsikaj – da bi bili prešuštniki, to pa res ne! Vsaj kolikor nam je znano. Povsem drugače je v Franciji, zasebno življenje francoskih predsednikov je neverjetno razgi...

Zanimivosti / sobota, 1. februar 2014 / 13:05

Lian se je vrnil s terapij v ZDA

Jesenice – »Lianov napredek je viden pri tem, da zdaj lahko naredi nekatere stvari, ki jih prej ni mogel, denimo dvigne glavo in ves trup, stopi na cela stopala, ima zravnan prsni koš in hrbtenico,...