Novelacija energetskih zasnov Občine Jesenice ali JEKO IN - preberi nazaj NI OKEJ
Ves razviti svet, Evropa, pa tudi Slovenija govori in obljublja energetsko učinkovitost, zmanjševanje emisij, pripravlja okoljske in prostorske dokumente. Če bomo čakali, kaj konkretno bodo drugi storili namesto nas, in čakali na njihov odgovor, bomo do takrat veliko izgubili. Administracija in z njo povezana birokracija deluje prepočasi. Zato me še posebej veseli, da so »strokovni sodelavci« (POP, d. o. o.) pripravili NOVELACIJO ENERGETSKIH ZASNOV OBČINE JESENICE (v nadaljevanju NEZ) in da vsaj pri nas na Jesenicah nismo takšni kot Vlada RS oz. Ministrstvo za okolje in prostor, ki do danes še ni sprejelo in medresorsko uskladilo nacionalnega načrta za energetsko učinkovitost.Moje ime je Daniel Dvoršak in dovolite mi, da na kratko predstavim stvari, ki me kot končnega uporabnika pri vsem tem najbolj zanimajo. Pričakoval sem javno predstavitev NEZ, a se žal to ni zgodilo, zato upam, da energetske zasnove, ki jih bo sprejel občinski svet, ne bodo ostale samo projekt, ki bo na koncu obležal v predalih občinskih uradnikov. Občina Jesenice in uporabniki prav tako ne bomo imeli veliko koristi, če so ga pripravili samo zaradi črke zakona. Koliko ste si izvajalci oz. avtorji zasnov dejansko ogledali stavbe, za katere predlagate ukrepe za povečanje energetske učinkovitosti, in kaj se še na posameznih področjih (predvsem na občinskih in javnih stavbah, ki so največji porabniki) da narediti, pa mi v gradivu ni uspelo razbrati. V gradivu ste omenili, da ste opravili več energetskih pregledov. Med drugim ste najbrž zajeli podatke o priključni moči teh objektov. Zanima me, kakšne razlike so se pojavile med dejansko in obračunano priključno močjo? Kateri organ lahko to napako odpravi, še posebej če je ta razlika v dobro uporabnika? Analiza rabe energije po posameznih sektorjih ter akcijski načrti zmanjševanja porabe energije v večstanovanjskih objektih so dovolj pomembne stvari, ki jih želi izvedeti sleherni uporabnik, zato menim da bi morali biti občani vsaj enkrat letno obveščeni o izvajanju in prihrankih.
Sam se namreč že nekaj let poklicno in zasebno ukvarjam z energijo, zato me najbolj zanima, kako ste nameravali zmanjšati porabo energije za deset ali več odstotkov, ko pa je dosedanja praksa pokazala, da na Občini Jesenice večjo pozornost namenjajo priklopu na vročevodno omrežje in podobnim ukrepom. Občan Jesenic namreč lažje pride do nepovratnih finančnih sredstev za zamenjavo oken, ki stanejo več kot 1500 evrov na stanovanje, kot pa z montažo delilnikov, ki stanejo okoli sto evrov na stanovanje v večstanovanjskem objektu in so jih vgradili vsi stanovalci. Pri tem ni zanemarljiva vloga nekaterih stanovalcev objekta, ki lahko s svojim NEUSTREZNIM obnašanjem bistveno povečajo porabo energije. Nekateri namreč še vedno prisegajo na nastavitev radiatorja na najvišjo možno temperaturo in stalno odprto okno. Zakaj!? Še vedno trdim, da so števci oz. delilniki pravičen in najbolj učinkovit ukrep pri posameznem uporabniku, da začne varčevati in končno plačuje po dejanski porabi.
Poznam primer nekaterih občin, kjer je energetika prav tako občinsko podjetje, ki same prek različnih akcij in razpisov pozivajo končne uporabnike k montaži teh delilnikov in nakupu termostatskih ventilov. Pri nas je to ravno nasprotno. Želel bi odgovor pristojnih, kdaj bodo začeli upoštevati soglasja in odločitve stanovalcev, če se ti odločijo za tak ukrep? Spomnimo, da je bil v letu 1999, ko je bila sprejeta prva Energetska zasnova občine Jesenice, med drugim sprejet sklep, da mora dobavitelj toplotne energije skleniti Pogodbo o medsebojnih odnosih z lastniki individualnih zgradb, v večstanovanjskih zgradbah pa z upravniki zgradb. Ker to ni bilo v interesu dobavitelja toplotne energije, niso sklepali (podpisali) sporazuma o delitvi stroškov ogrevanja in tudi niso prevzeli nobenih obveznosti. Pravno gledano, torej za preveč plačano ogrevanje nimajo obveze, da vrnejo preplačila. Da pa je situacija še bolj zanimiva, lahko zapišem, da je dobavitelj toplotne energije v enem primeru že izplačeval dobropise kar nekaj let in to brez pogodbe z upravniki ali stanovalci v večstanovanjskem objektu, potem pa so to prakso samovoljno prekinili. Nedopustno je, da ljudje z različnimi navadami plačujejo enake stroške energije. Menim, da je pravica in dolžnost potrošnikov, da plačujejo ogrevalne stroške, glede na dejansko porabo, in da so varčni za svoje ravnanje tudi nagrajeni. Prepričan sem, da samo finančni prihranek stimulira ljudi k varčevanju energije.
In še, zakaj dobavitelj toplotne energije raje toži tiste, ki so sklenili sporazum po veljavnem Pravilniku o načinu delitve in obračunu stroškov ogrevanja (Ur. l. RS, 52/2005) ter varčevali, medtem ko ima dolgoletne terjatve do neplačnikov?
Za odgovore se vam najlepše zahvaljujem!
Daniel Dvoršak