Peko tudi v visoko modo
Tudi letos bo Peko posloval z dobičkom. Za prihodnje leto so pripravili butično kolekcijo obutve v visokem cenovnem razredu.
Tržič – Peko se z uspešnim poslovanjem vse bolj otresa dolgoletnega slovesa podjetja v težavah, kar potrjuje tudi vse več zanimanja mladih za zaposlitev v tej tovarni. Nekaj pomembnih dosežkov v letošnjem letu nam je predstavila predsednica uprave Marta Gorjup Brejc.
Kako kaže pri poslovanju Peka v letošnjem letu?
»Ne bi rada napovedovala posameznih številk letošnjega rezultata, vendar bomo leto zaključili z dobičkom, ki bo vsaj tolikšen kot lani. Tudi letos je kar nekaj sprememb v računovodskih standardih, zato bo šele letni obračun v februarju pokazal pravo sliko letošnjega poslovanja. Trend poslovanja je pozitiven, za kar gre zahvala celotni ekipi, vsem zaposlenim v Peko. Letos niso pokazali le pripadnosti in strokovnosti, pač pa tudi željo in voljo, da postanemo uspešno veliko evropsko podjetje.«
Ste v letošnjem letu uvedli kaj pomembnih sprememb?
»Naš največji projekt je prenova poslovnih procesov, kar smo sicer po malem počeli že vsa ta leta, vendar smo letos to močno pospešili. Bolj radikalno smo delali na spremembah programov, zmanjševanju stroškov in spremembah organizacije tudi zato, ker smo prenavljali informacijski sistem.
V preteklih letih smo bili prisiljeni varčevati, zato smo imeli zelo stare računalnike, celo 10 do 12 let, ki so nam povzročali kar precej problemov. Letos smo jih nadomestili z novimi, kar je kar občuten investicijski zalogaj.«
V preteklih leti ste vlagali predvsem v prenovo trgovin. Ste tudi to nadaljevali?
»Tudi. Letos smo v Sloveniji odprli tri nove trgovine: v Novi Gorici, Lescah in Mariboru – vse v novih trgovskih centrih, in temeljito prenovili dve trgovini, in sicer v Kranju in Celju, obe v starih mestnih jedrih. Poleg tega smo odprli dodatno trgovino v Mostarju v Bosni in Hercegovini, ki dela nad vsemi pričakovanji, ter dve trgovini na Hrvaškem: v Zagrebu in na Reki. Nova trgovina je bila letos odprta tudi v Valjevu v Srbiji, prav pretekli teden pa dodatna trgovina v Tetovu v Makedoniji. Torej izredno investicijsko intenzivno leto, v šestih letih, odkar sem v Peko, smo letos vložili največ.«
Omenili ste spremembo v programu. Imate dovolj naročil?
»Z veseljem lahko povem, da se pred novo sezono kaže, da je večina naročil realizirana tudi z vedno večjimi ponaročili, kar pomeni, da smo za kupce postali pravi partner, ki se lahko ob dodatnih naročilih hitro in učinkovito odzove. Spremembe v organizaciji v preteklih letih nam sedaj omogočajo, da žanjemo uspehe. Izdelava za izvoz v države, kjer nimamo svoje prodajne mreže, se je v zadnjem letu povečal prav s ponaročili. Večjo prožnost nam omogoča izboljšan sistem notranjega komuniciranja.«
Je bilo kaj sprememb tudi pri kadru?
»Ne. Nobenih večjih kadrovskih premikov ni bilo, le običajne spremembe, ki jih prinaša naravna fluktuacija. Z veseljem pa ugotavljamo, da se nas kader, zlasti mladi, tudi bolj ambiciozen, kot neperspektivnega podjetja ne izogiba več.«
Znano je, da je na evropskem trgu prav obutveno področje najbolj na udaru cenene konkurence z Vzhoda, zlasti iz Kitajske, Peko pa je v preteklosti izgubil nekatere pomembne trgovce. Kako je s prodajo sedaj?
»V Peko smo že pred tremi, štirimi leti prenehali opravljati lon posle, ki niso bili rentabilni, in iskali nove kupce za povsem lastno kolekcijo in proizvodnjo. Bilo je tudi kar nekaj stečajev tujih trgovcev, kar je za nas seveda pomenilo izgubo. Letos lahko rečem, da prvič dosegamo raven prodaje, podobno tisti izpred nekaj let, vendar na bolj zdravih partnerskih razmerjih oziroma povezavah. Letos je bila uvedena tudi antidumpinška zaščita, ki nam je v pomoč, vse pa delamo tako, da se na tako zaščito ne zanašamo.«
Kar neverjeten se sliši podatek, da je bilo letos v Evropo iz Kitajske uvožene toliko obutve, da prideta povprečno po dva para čevljev na Evropejca. Je to sploh mogoče?
»Mislim, da je ta podatek zelo blizu resnice, so pa seveda med ljudmi v Evropi precejšnje razlike. Nekateri kupijo le en par čevljev na leto, drugi šest in več parov. V Peku smo odločeni, da bomo vztrajali pri stalnem razvijanju lastne kolekcije na podlagi poznavanja spreminjanja potreb in želja kupcev. Tovrstne podatke in informacije pa dobivamo dnevno predvsem iz razširjene lastne maloprodajne mreže.
Lahko rečem, da so nam bile zvezde letos naklonjene. Seznanili smo se z znanim slovenskim oblikovalcem Milanom Gačanovičem in prav v teh dneh predstavljamo novo moško kolekcijo obutve visokega cenovnega razreda, podobno pripravljamo tudi žensko kolekcijo. Pri tem hkrati vodimo aktivnosti, da ne bomo delali teh kolekcij le za slovenski trg in trge, kjer imamo svoje prodajalne, pač pa tudi za butične prodajalne po Evropi.«
Peko si pridobiva ugled dobro oblikovane obutve. Omenjene novosti so torej usmerjene k ekstravaganci?
»Tako je. Mislim, da se potrjuje pristop, ki sem ga uvedla ob svojem prihodu, da naj našo obutev oblikujejo mešana ekipa notranjih oblikovalcev in zunanjih sodelavcev. Prav za podobo in ugled podjetja oziroma blagovne znamke pa je potreben še korak dlje. Prepričani smo, da je tudi pri nas vse več ljudi, ki želijo biti bolj individualni, bolj posebni, ki se želijo razlikovati tudi po obutvi. Takšne kolekcije so nadgradnja komercialnim linijam.«
Tudi Peko je del svoje proizvodnje selil v države s cenejšo delovno silo. Kakšno je sedanje stanje?
»Našo proizvodnjo bi lahko delili na tri dele, na tri tretjine. Imamo proizvodnjo v Bosni, v Indiji in doma. Pri tem naj poudarim, da v tujini nismo ustanavljali svojih podjetij, pač pa iskali zanesljive partnerje, ki delo dobro poznajo. V tujini šivamo predvsem zgornje dele obutve, končno montažo čevljev, predvsem izdelavo zahtevnejših čevljev pa opravljamo doma. Tu je znanje, tu je tradicija, vse najdragocenejše. V poslovni skupini Peko nas je trenutno zaposlenih približno 1.100, od tega približno polovica v Sloveniji. Polovica vseh je v trgovski mreži.«
Kakšne načrte imate za prihodnje leto?
»Vsekakor nadaljevanje prenove poslovnih procesov in obnove naše trgovske mreže. Omejene možnosti ne dopuščajo, da bi prenovili vseh 120 trgovin, kolikor jih imamo, bomo pa na tej poti vztrajali in nadalje uveljavljali enotno celostno podobo Peka.«
Pred nekaj meseci je v javnosti precejšnjo pozornost vzbudil predlog novega direktorja Alpine iz Žirov o povezovanju s Pekom. Odgovora na to z vaše strani še nismo slišali.
»V obutveni industriji je mnogo povezovanj, vendar morajo biti ta utemeljena na zelo prepoznavnih prednostih za naše kupce ter sinergijah pri poslovanju. Z gospodom Lenassijem sva se srečala in predstavil mi je svoje načrte, iz katerih pa sklepam, da namerava marsikaj najprej postoriti znotraj Alpine. Vsekakor smo vedno odprti za pogovore, vendar morajo biti povsem konkretni, z dobro preračunanimi učinki. Znano je, da smo se v preteklosti resno pogovarjali o skupni šivalnici s tedaj še živo Planiko in Alpino, pa se projekt ni pokazal perspektiven. Prav tako imamo pomisleke, kako, v časih, ko je oziroma mora biti trgovska ponudba vse bolj specializirana, združevati športno ponudbo z modno obutvijo. Naša vrata so odprta, vendar za pogovore o konkretnih obojestransko koristnih projektih. Naj dodam, da smo se, ko je bil naprodaj lastninski delež Alpine, na ta nakup v Peku zelo resno pripravljali, vendar se po proučitvi razmer zanj nismo odločili.«
Še beseda ob Novem letu?
»Vsem Slovenkam in Slovencem želim lepe novoletne praznike in vse dobro v novem letu. Veliko korajže: ob znanju, delavoljnosti in tudi trmi, ki jo imamo, dokazujemo, da smo lahko uspešni. To želim vsem!«