Mlada sodobna klasika
Prihodnji teden bo na Bledu potekal Festival sodobne glasbe .abeceda. Pogovarjala sva se s harfistko in povezovalko organizacijskih niti Urško Rihtaršič.
Če ste pred tremi leti v Inštitutu .abeceda zelo pogumno zastavili v slovenskem prostoru nov festival, katerega sredica je sodobna klasična glasba od komponiranja do izvajanja, kako nanj gledate tik pred njegovo tretjo izvedbo?
Festival sodobne glasbe.abeceda predstavlja povzetek celotnega delovanja Inštituta .abeceda, ki izvaja številne programe, namenjene razvoju mladih ustvarjalcev in izvajalcev s področja sodobne glasbe. Največje priznanje našemu delu predstavljata kontinuiteta sodelovanj in dejstvo, da se številni skladatelji, ki so gostovali v prvi ediciji, letos že tretjič vračajo na Bled.
Letos ste program še dodatno obogatili, poleg 15 koncertov prinaša tudi nove vsebine za strokovno javnost, hkrati pa ga želite čim bolj približati tudi občinstvu.
Letošnji program je glede na lansko edicijo precej razširjen, koncerti bodo tokrat razporejeni skozi celotne dni. Enega svojih temeljnih poslanstev festival vidi tudi v vzpostavljanju skupnosti širših krogov strokovne in laične javnosti, povezano s tem pa v izobraževanju in izgrajevanju odprtega, senzibilnega, kritičnega in samozavestnega občinstva. Poleg dopoldanskih koncertov za otroke sorodnemu namenu služi tudi cikel predavanj in predkoncertnih pogovorov. Dopoldanska teoretska predavanja sodelujočih skladateljev so namenjena strokovni javnosti. Vsak koncertni večer pa bo uvedel predkoncertni pogovor, ki bo izkušenemu občinstvu ponudil nove uvide v koncertni program, poslušalcem, ki se s sodobno glasbo morda srečujejo prvič, pa priskrbel vstopne in oporne točke za spremljanje koncertnega dogajanja.
Ali s tovrstnim festivalom poskušate ujeti festivalske trende v svetu ali na neki način orjete ledino?
Festival sodobne glasbe .abeceda se od večine preostalih tovrstnih festivalov ločuje po tem, da ne poudarja trenutno aktualnih in velikih imen s področja sodobne klasične glasbe, temveč želimo prostor ponuditi predvsem mladim ustvarjalcem – tistim, ki se še izobražujejo, ki se še razvijajo, ki še iščejo svoj lastni izraz in tudi svoj prostor na trgu.
Ena od posebnosti festivala je tudi dopoldanski program za otroke, v katerega vključujete tudi koncerte ...
Koncerte za otroke smo prvič izvedli lani, ko so naleteli na zelo dober odziv. Namenjeni so predšolskim otrokom, ki spoznavajo različne inštrumente, proces nastanka novega glasbenega dela ter vlogo izvajalca in skladatelja. Prvo in najpomembnejše vodilo, ki mu sledimo pri snovanju otroških koncertov, je, da se otrok ne podcenjuje. Želimo jim ponuditi pravo, pristno izkušnjo klasične glasbe, prilagajamo zgolj njen kontekst. Glasba otrokom tako ni predstavljena kot nekaj, kar morajo zgolj pasivno sprejemati, temveč dobijo priložnost aktivnega sodelovanja in vključevanja v izvedbo koncerta.
Zakaj ste za festival izbrali prav Bled?
Po eni strani je odločitvi botrovala želja po decentralizaciji kulturnega dogajanja. Bled predstavlja destinacijo, kamor z veseljem povabimo naše mednarodne goste. Seveda pa je bistvenega pomena tudi, da nam nudi potrebno infrastrukturo za izvedbo tovrstnega dogodka. Verjamemo, da lahko Festival sodobne glasbe .abeceda pomembno prispeva k podobi Bleda, ki ni nujno zgolj klasična turistična destinacija, temveč lahko vsaj za nekaj dni postane tudi živahno središče sodobne kulture.