Slovenija ni le Blejski otok
Kaj o slovenskem turizmu pravi njegov letošnji ambasador dr. Noah Charney, Američan, ki že več let živi v Kamniku in je prepričan, da je Slovenija najboljša država na svetu.
Naziv ambasador slovenskega turizma Slovenska turistična organizacija in Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport od leta 2007 podeljujeta tujcem za promocijo turizma na mednarodnem trgu. Tokratni prejemnik, dr. Noah Charney, je ameriški umetnostni zgodovinar, ki z družino že vrsto let živi v Kamniku. Je avtor knjižnih uspešnic, med katerimi je denimo Tat umetnin, prispevke pa redno objavlja tudi v najbolj uglednih tujih medijih, kot so The Guardian, CNN in The Atlantic.
Poleg pisanja o umetnosti in kulturi pa vse več objavlja tudi o Sloveniji, za katero pravi, da bolj ko jo spoznava, bolj ga navdušuje. Skupaj s pisateljem Miho Mazzinijem in ilustratorjem Ivanom Mitrevskim je soavtor Skrivne zgodovine Slovenije, leta 2017 pa je izšla njegova Slovenologija s podnaslovom Življenje v najboljši državi na svetu in popotovanje po njej, ki navdušuje tako Slovence kot tujce. Do danes pa je delovanje razširil tudi na druge platforme, in kot sam pravi, pri promociji Slovenije kot turistične destinacije še ni bil tako aktiven kot letos.
Ravno je zaključil drugo sezono podkasta Slovenske turistične organizacije Feel Slovenia, za katerega je bil nagrajen z zlato nagrado za najboljši popotniški podkast na letošnjem ITB Berlin Golden City Gate. Sodeluje tudi pri pripravi multimedijskih vsebin, ki jih je zasnoval Turizem Bled. Tako je nastopil v promocijskem filmu Cirila Jazbeca Pustolovščina življenja (Adventure of a Lifetime), gosti podkast Bled – je to najlepši kraj na svetu? (Bled – Is this the Most Beautiful Place on Earth?) in redno pripravlja vsebine tudi za Turizem Ljubljana.
Kot pravi, Slovenijo opazuje z drugačne perspektive kot domačini, kar pa utegne biti zanimivo tudi za tuje goste, ki prihajajo k nam in želijo videti še kaj več kot Blejski otok in Tromostovje. Charney jim ponuja »hiperlokalno« izkušnjo. »Ne zanima me toliko potica kot recimo tuhinjska fila,« spomni na eno od kulinaričnih dobrot s svojega domačega, kamniškega konca. Podobno je tudi v primeru Bleda, kjer goste želijo usmeriti onstran klasičnega turističnega trikotnika blejski otok – grad – kremna rezina. V podkastu tako denimo opozori na vas Zasip, ki so jo včasih imenovali tudi Prgarija, saj so tam uspevale hruške tepke oz. prge.
Čeprav bi marsikdo pomislil, da takšne lokalne posebnosti tujcev ne zanimajo, pa je Charney prepričan, da gostje iščejo ravno to. »Slovenijo radi predstavljamo kot zeleno destinacijo, ki ima nekaj malega vsega, kar je sicer super, a ni dovolj drugačno, da bi privlačilo turiste,« pravi sogovornik. »Gostje si želijo spoznavati lokalne posebnosti. Bolj ko je nenavadno, bolj ti ostane v spominu,« pravi. Podobno je v kulinariki, kjer na vprašanje, kaj priporočate, gost ne želi slišati odgovora, da je vse dobro, ampak konkretno priporočilo lokalne posebnosti, po kateri je gostilna znana.
Čeprav k nam prihaja vse več turistov, pa ga ne skrbi, da bi šla Slovenija po poti množičnega turizma kakšne od znanih evropskih destinacij. »Treba je postaviti optimalno število gostov, ki jih infrastruktura lahko prenese,« pravi in dodaja, da se velja izogibati križarkam, ki na turistične točke naplavijo množico ljudi, ki poskrbi za gnečo, k turizmu pa ne doda nič.
Na vprašanje, kaj ga žene k promociji Slovenije kot turistične destinacije, odgovarja, da pozitivni odzivi tujcev, ki jih je vedno veliko. Sicer pa ga to ne preseneča, saj ima država veliko ponuditi. Slabosti je težko najti, pravi. Če že, pa omeni miselnost, da se nič ne da in da ni dobro štrleti iz povprečja, ki ni najboljša ne za razvoj turizma ne katerega koli drugega področja, posameznika ali družbe nasploh.