Dr. Marija Kavkler (2)
Dr. Marija Kavkler se je specializirala za učence z učnimi težavami pri matematiki. Še vedno na Pedagoški fakulteti o tem izobražuje študente, kot prostovoljka učencem s težavami pri učenju matematike nudi individualno specialno pedagoško pomoč. Je avtorica ali soavtorica številnih knjig in strokovnih člankov na to temo.
»Populacija otrok z učnimi težavami na področju matematike je pogosto spregledana. Veliko otrok bi imelo bistveno manj težav pri matematiki, če bi se jim poskušalo v večji meri prilagajati poučevanje, učenje, zahteve ... Zelo trpijo, če okolje do teh njihovih težav ni tolerantno,« je poudarila doktorica specialne in rehabilitacijske pedagogike. Pritrdi, da lahko že kmalu zaznamo, da bi otrok lahko imel težave pri učenju matematike. »Nima veselja do matematike, že od predšolskega obdobja se izogiba številkam, težko si zapomni, koliko je star, v šolo pride s slabšim predznanjem na področju štetja, prepoznavanja simbolov, priklica določenih informacij ... Potrebuje veliko konkretnega dela z materiali, različna ponazorila ... Če ima srečo, da je učitelj pozoren, težave opazi in mu ponudi različne strategije, je težav manj. Pravijo, da je bil po pandemiji največji upad znanja prav pri matematiki. Otroci, ki sem jih letos imela kot prostovoljka, so bili tretješolci, ki so se dve leti dobršen del leta šolali na daljavo in so imeli težave z najbolj osnovnimi stvarmi. Po vrnitvi v šole z njimi ni nihče izvajal strategij okrevanja, da bi jim pomagali nadoknaditi primanjkljaje, ki so bili v času pandemije dodani že splošni šibkosti na nekem področju.«
Poudarja, da morajo imeti otroci pri matematiki dobro usvojena osnovna znanja: obvladovanje števil, računskih operacij, štetje, računanje, geometrija ... »Opažam veliko težav s številskimi predstavami. Na primer, če vzamemo število 87, je pomembno, da otrok ve, da je to število, ki ima 8 desetic in 7 enic, da ga umestimo med 86 in 88, da ve, koliko mu manjka do sto, ga hitro prikliče, ve, kje na številski trak ga umesti, ali je bliže sto ali deset ... Če te predstave ni, se z nadgradnjo težave samo še stopnjujejo.«
Smo v obdobju poletnih počitnic, ko marsikateri starš pomisli, da bi otrok lahko kakšen primanjkljaj vsaj omilil, če ne že odpravil. Dr. Marija Kavkler na to odgovori, da je poletje čas počitnic. »Je pa tudi priložnost za nadoknaditi kakšen primanjkljaj, a naj bo to skozi igro. Zelo pomembno je, da starši ne gledajo v mobilni telefon, ampak se z otrokom pogovarjajo, mu kažejo in ga opozarjajo na stvari iz okolja, na primer poglej, kakšen dolg kuža, kakšno veliko potičko si naredil, mu da nalogo, naj razdeli pribor vsem na mizo, naj kuha z mamo, dela z očetom v delavnici, kar je vse priložnost za pridobivanje odnosov med količinami ... To so predpogoji za kasnejše učenje matematike. Zagovarjam pa, da otrok potrebuje počitnice. In otrok, ki ima težave pri učenju, se bistveno bolj trudi. Naj ima mesec in pol prosto, da 'odklopi'. Vedno pa svetujem, da naj sredi avgusta le začne ponavljati za šolo. Otroke je treba ogreti za šolo, da potem lažje začnejo. Med počitnicami marsikaj pozabijo, kar je logično. Če se zavedamo tega in začnemo utrjevati pravi čas, so hitro nazaj. V šoli toliko časa za ponavljanje ni. Veliko je didaktičnih iger, skozi katere lahko obnavljajo znanje. Najhujše je, da pride otrok dan pred začetkom šole z morja, čez en teden je v šoli že tempo, takoj je v zaostanku, posledično v stiski. Premalo se zavedamo, da otroci doživljajo stiske, ne samo tisti, ki imajo slabše ocene. Če teh stisk nihče ne opazi, se samo stopnjujejo. Luknje v znanju so vedno večje. Če ni pomoči, podpore, je težko,« je povedala.
(Se nadaljuje)