Pomoč otrokom z avtizmom pri učenju (2)
Knjiga z naslovom Pomoč otrokom z avtizmom pri učenju in podnaslovom Načini obravnave za strokovnjake in starše avtorice Bryne Siegel je vodnik po učnih primanjkljajih pri avtizmu in opisuje, kako izbrati obravnavo glede na otrokov učni stil. Že sam pogovor ob predstavitvi izdaje v slovenščini je prinesel številna zanimiva razmišljanja in ugotovitve.
Nesposobnost učenja posnemanja
Dr. Bojana Globačnik, prof. logopedije, je spregovorila tudi o simptomih, pri katerih lahko starši začnejo razmišljati, da ima morda otrok motnjo avtističnega spektra. »Zdi se mi zelo pomembno, da je otrok vključen v vrtec. Če navežem na knjigo, je to predšolsko obdobje s simptomi od drugega leta naprej čudovito opisano in zelo dobro prikaže, kako se otrok igra, kaj ga pritegne, kakšne igrače ima, kdaj teče stran od vrstnikov, kako sprejema vrstnike ... Posebej bi poudarila nesposobnost učenja posnemanja. Otrok pri dveh letih kronološke starosti začne posnemati. Avtorica te knjige je zagovornica razvojne inkluzije in heterogenih skupin predšolskih otrok in tudi v prvi triadi, da so otroci v enaki ali vsaj približno podobni razvojni fazi, da se lahko posnemajo. Če je otrok z avtizmom star tri ali štiri leta in še vedno zlaga avtomobilčke v vrsto ali kocke v stolp, njegov nevrotipični vrstnik pa se že igra domišljijsko igro, potem ga otrok z avtizmom ne more posnemati in se torej od njega ne uči. To je ključno. Velik poudarek v tej knjigi je na razvojni inkluziji. Otroci naj bi bili na isti ali vsaj podobni razvojni stopnji.«
Zgodnja obravnava
Diagnoza avtizem povzroči frustracije v okolju. »Najbolj čaroben del te knjige je bil zame govor o tem, kako hudo je za otroka, ker ne more komunicirati svojih potreb, želja, ne samo da ne more povedati, kaj potrebuje, ne more komunicirati na ustrezen način, kot njegovi vrstniki, tudi trpi, ker ga ob vsem njegovem trudu nihče ne more razumeti. Komunikacijski problem je velik. V knjigi je lepo opisano, kako so izbruhi jeze, kričanja, agresivnega vedenja posledica te frustracije in nimajo nič opraviti s trmo ali z nečim, kar si po navadi pri otrocih predstavljamo. Gre za resnično strašljivo stisko, ker ne morejo izraziti svojih želja in potreb. In nadvse pomembno je za bližnje, da lahko sežejo v ta njegov svet in prepoznajo dejanske potrebe. Za otroke je verjetno to ključen problem v njihovem odraščanju. Če pogledamo na mamo, ki ima ob sebi otroka, ki z njo ne komunicira, ki ne izraža ljubezni, ne zrcali njene skrbi, je to tudi zanjo ogromna frustracija, ki je bila v preteklih letih povsem spregledana. Niso frustrirani samo otroci, temveč tudi njihovi bližnji, in to v veliki meri,« je pojasnila psihiatrinja dr. Vesna Švab.
Zgodnja obravnava je pomembna za celotno družino, ne samo za otroka z avtizmom. »Možgani so plastični, do pozne starosti se vzpostavljajo nove povezave in raste možgansko tkivo, kaj šele v otroštvu. Vsaka zamuda pri tem razvoju, ki jo mati čuti, je izgubljen čas, ki ga morda ne bo mogoče povsem povrniti. Razlogi, da je z obravnavo treba začeti čim prej, so zelo jasni. Eno je, da je to dobro za otroka, drugo pa, da to potrebujejo matere in da je njihova potreba upravičena,« je dodala dr. Vesna Švab.
Zgodnja obravnava je zelo pomembna tudi, ko gre za učenje, za učne težave.
(Se nadaljuje)