Vlaki bi vozili skozi Orehek
Prebivalci Orehka pri Kranju so šokirani nad načrti, ki ukinjajo obstoječo traso železniške proge mimo vasi in jo pod zemljo speljejo skozi vas.
Na Mestni občini Kranj so napovedali, da bodo aprila (datum še usklajujejo) krajanom Orehka skupaj z ministrstvom podrobno predstavili predvideno traso železnice.
Kranj – Ministrstvo za infrastrukturo v okviru priprave državnega prostorskega načrta za nadgradnjo gorenjske železniške proge Ljubljana–Kranj–Jesenice–državna meja predlaga nov potek (po novem dvotirne) proge pred Kranjem, tako da bi jo pod zemljo speljali skozi Orehek, kjer bi zgradili tudi podzemno železniško postajališče, je pred dnevi poročal spletnik Trma. To naj bi med drugim zahtevalo tudi rušitev vsaj dvajsetih objektov v vasi.
»Za te načrte smo izvedeli pred nekaj dnevi in rečem lahko, da smo vsi šokirani, krajani norijo. Najprej so se smejali, češ da gre za tako nor projekt, da ga ni mogoče izvesti, ampak zadaj je ministrstvo in DRI, zato očitno je nekaj na tem. To je treba ustaviti,« je dejal predsednik Sveta Krajevne skupnosti Orehek - Drulovka Anže Tršan.
Proga pod šolskim dvoriščem
»Po načrtih, ki smo jih pridobili, bi šlo za vkopano dvotirno progo z dvema predoroma, med drugim bi proga pod zemljo prečkala tudi šolsko dvorišče, nadaljevala pa bi se skozi stari center Orehka. Kakšno bo vplivno območje oziroma koridor, ne vemo, ampak že samo na predvideni trasi je dvajset ali še več objektov, ki jih bo treba odstraniti,« je povedal Tršan. Kot je pojasnil, je Mestna občina Kranj (MOK) decembra 2021 podala smernice na pobudo Slovenskih železnic, s katerimi se je načelno strinjala z nadgradnjo gorenjske proge, vendar v koridorju obstoječe proge z odstopanjem največ sto metrov na vsako stran. »Šolsko dvorišče pa je na primer oddaljeno skoraj tristo metrov od tega koridorja. Smernice so dodatno bile, da se mora v čim manjši meri posegati v cestno in komunalno infrastrukturo, v javne in druge površine. Potem pa kar naenkrat šok – zradiranje polovice vasi! Gre za nor projekt, za degradacijo, uničenje vasi. Do tega ne sme priti in srčno upam, da nas bo MOK pri tem podprla,« poziva.
Vlaki bi vozili hitreje
Z MOK so nam odgovorili, da trenutno težko podajo stališče do predlaganega koridorja trase železniške proge na Orehku, ker še ni v fazi uradnega osnutka. »Predhodno je bilo predvideno, da drugi tir železnice poteka po koridorju obstoječe trase železnice. Vendar pa so projektanti ugotovili, da radij zavijanja v naselju Orehek ne omogoča hitrosti 160 km/h, zato so iskali druge rešitve. Po nam znanih podatkih gre med Jesenicami in Ljubljano za edini odsek na evropskem železniškem koridorju Hamburg–Istanbul, ki ni dvotiren in ki ne omogoča hitrosti 160 km/h,« so pojasnili.
Tršan odgovarja, da bi po njegovih informacijah na obstoječi trasi vlak s primerno tehniko lahko dosegel hitrost 140 km/h. »Tukaj pa sledijo evropskim smernicam, sploh ne direktivi, da bi dosegli hitrost 160 km/h. A pomislite: imamo postajo v Kranju, imeli bi jo še na Orehku – vlak bo torej tukaj vozil 40 km/h, ne more skozi podzemno postajo voziti 160 km/h.«
Projekt izjemnega pomena za Kranj
Na MOK pravijo, da je njihovo stališče, da morajo morebitne spremenjene trase imeti čim manjše negativne vplive na občane Kranja. Predlog nove rešitve je, da se pod zemljo spelje celotna nova trasa skozi Orehek, kjer nastane tudi dodatno podzemno železniško postajališče. Zaradi načina gradnje bi na trasi z najmanjšim možnim posegom v prostor predvidoma morali prestaviti nekaj več kot deset objektov, pojasnjujejo. »Po izgradnji bi bilo na površju mogoče kmetovati, ne pa graditi stanovanjskih objektov. Stara trasa bi se ukinila, izravnala, izravnal bi se tudi sedanji most čez železnico. Na opuščeni trasi bi bilo nato mogoče postaviti nadomestne objekte, lahko bi se naredila nova cestna navezava na regionalno cesto Kranj–Ljubljana s kolesarsko stezo do občine Škofja Loka. Poleg tega bi bila zaradi podzemne železnice na Orehku bistveno manjša obremenitev s hrupom kot zdaj,« so povedali na MOK in poudarili, da gre za širši državni projekt, ki je izjemnega pomena za Kranj, »saj bo med Ljubljano in Kranjem vzpostavil moderno dvotirno progo, ki bo omogočala hitri potniški prevoz do Ljubljane v dvajsetih minutah, del projekta pa je tudi celostna prenova železniške postaje v centralni potniški terminal z novo avtobusno postajo, s predvideno pešbrvjo med Stražiščem in starim mestnim jedrom ter popolnoma novim cestnim podvozom iz Kranja proti Besnici«.