Umrl je Domen Slana (1967–2022)
Domen Slana je bil sin dveh priznanih slovenskih slikarjev – Franceta Slane in Dore Plestenjak. France Slana je umrl aprila letos v starosti 95 let. Tudi Domen je bil umetnik. Njegov polbrat je priljubljeni glasbenik Jan Plestenjak.
Domen Slana bi 23. januarja prihodnje leto dopolnil komaj 56 let. Smrt ga je vzela veliko prekmalu. Bil je slikar, kipar in oblikovalec. Na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani je diplomiral leta 1989. Večino časa je živel v Puštalu v Škofji Loki in je deloval kot samostojni umetnik.
Slikal je v tehnikah akvarel in olje na platnu. Na inovativen način je oblikoval stole, velikokrat iz povsem vsakdanjih, uporabnih predmetov, iz različnih materialov je oblikoval ptiče in očala. Morda je bil najbolj znan ravno po svojih unikatnih stolih, ki jih je celo poimenoval, čeprav je njegov umetniški jaz skozi čas rasel in izraz se je bogatil.
Jože Hudeček je na spletni strani pokojnega umetnika o njem zapisal, da ne sodi med tiste likovne ustvarjalce, o katerih bi se po strokovnih krogih mnogo govorilo in pisalo, ker živi in deluje umaknjen iz centra in ker je njegovo delo nasploh ni ustvarjeno, da bi bilo sproti komentirano ali da bi o njegovih neprestanih spremembah nenehoma ugibali in jih ocenjevali; ne nastaja, da bi se pojavljalo edino v galerijah, kjer bi se soočalo z deli sodobnikov in razburjalo duhove na temo sodobnih umetnostnih izraznih sredstev, spodbujalo neskončne razprave o različnosti kot bistveni, če ne že edini lastnosti, edinem merilu umetniške kvalitete. »Domen Slana je predvsem slikar, eden tistih, ki svojih naporov ne namenjajo predvsem ali pa sploh edino raziskovanju slikarstva … Na brani se uporabe starih sredstev na nov način, tudi kako novo sredstvo uporabi in izpove kaj takega, kar še dotlej ni bilo, pa vendar vsemu temu navkljub ostaja 'slikar' … Njegova dela, pa naj gre za oljne podobe, akvarele in gvaše ali za duhovito tesane, grobo obdelane rustikalne stole, so nastala zato, da bi poplemenitila naše vsakdanje okolje in se pojavljajo v galerijah zgolj izjemoma (za kar so galerije kot razstavišča navsezadnje tudi namenjene), ne pa da bi bile že zamišljene kot muzejski eksponati. To so okna v lepši, človeka vrednejši svet, skozi katera človek zre ne le s hrepenenjem, poln neizpolnjenih pa tudi neuresničljivih želja, temveč – če se podobi prepusti – za nekaj časa tudi vstopi in odpočije dušo …«
Ko je pred slabimi 15 leti s svojimi deli odprl razstavišče v poslovni stavbi Merkurja v Naklem, je novinarski kolega Igor Kavčič ob odprtju prve razstave v omenjenem prostoru med drugim zapisal: »Domen Slana se tokrat predstavlja v vsej svoji izrazni umetniški širini. Sedel sem na enega njegovih stolov, vzel v roke skulpturo ptice in si ogledoval njegove slike … Ob stolih, ki jih s posebno pozornostjo in izvirnostjo oblikuje že več kot 15 let, je na ogled postavil tudi zanimive ptice, ki jih oblikuje iz različnih naravnih materialov. 'Les, prevlečen s pozlato, s kovinskim ali lesenim podstavkom, ostro kovinsko konico starega, že odsluženega orodja … in mnogo domišljije,' opisuje svoje ptice, medtem ko je sedem olj na platnu ubral na njemu priljubljeno temo voda. Njegove eruptivne vodne krajine, naj bo to Cerkniško jezero ali pa njemu bližnja Sora, v izstopajočem zelenem, rdečem … koloritu hkrati razburjajo, globoko v notranjosti pa pomirjajo.«
Lansko poletje je umetnik v galeriji Ex Arte v Ljubljani na ogled postavil svoja najnovejša likovna dela, pravzaprav novost v svojem ustvarjanju. Slike je namreč naslikal na les oziroma desko, ki je kar tri desetletja služila kot pokrov mize za biljard, na kateri je umetnik slikal in kiparil ter ustvaril na stotine umetnin. Na deski, na kateri je dolga leta ustvarjal, je opazil zanimive likovne kompozicije. Desko je razrezal na 48 slik manjšega formata in jim naknadno vnesel še nekaj slikarskih potez. Prav način, na katerega je ustvaril dela, ki jih predstavlja, mu je narekoval tudi naslov razstave Razrez časa. Zraven pa se je občinstvu predstavil še z nekaj kiparskimi deli, ki jih je izdelal iz raznovrstnih starih kmečkih orodij, stolov, vozovnih koles in drugih folklornih predmetov.
Domen Slana je bil nekdo, ki je pustil pečat za zanamce s svojim pogledom na umetnost in izrazom, ki je bil edinstven le njemu.