Ko cvetovi niso zgolj cvetje
Flamingovci, lilije, irisi, narcise in drugo cvetje bo od prihodnjega petka naprej 'cvetelo' v Galeriji Muzeja Železniki. Na razstavi z naslovom Čas cvetenja v popartu in hiperrealizmu bo svoja dela v različnih likovnih tehnikah predstavil akademski slikar Franc Berčič - Berko.
Berkova likovna dela, najpogosteje slike na platnu in grafike, pa tudi zanimive podobe, ustvarjene v mešanih tehnikah, v zadnjem desetletju, dveh tudi digitalni printi, ne potrebujejo podpisa. Ljubitelji likovne umetnosti hitro prepoznajo: to je Berko.
V sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, ko se je v likovni umetnosti tudi v nekdanji državi začel uveljavljati popart, je bil med prvimi zraven. Čeprav je bilo več ustvarjalcev znotraj sloga, je ta takrat ostajal v ozadju, v senci drugih tokov modernističnega slikarstva. Berko je bil med drugim predstavljen na prvi razstavi poparta v Sloveniji leta 2016 v Umetnostni galeriji v Mariboru, torej več kot štirideset let po nastanku del, pet let pred tem pa tudi na evropski razstavi fotorealizma v Muzeju Ludwig v Budimpešti. Bil je eden začetnikov t. i. ameriške retuše, kot novost je v naš prostor uvajal način slikanja, pri katerem je dosledno sledil motivu na fotografiji. Z akrilnimi barvami je slikal velike formate, pri slikanju uporabljal različne »svoje« postopke in predvsem vedno znova sledil novim tehnologijam.
Eden izmed njegovih pogostih motivov je cvetje. Prav s slikami, grafikami in deli v mešani tehniki se bo predstavil na tokratni razstavi v Galeriji Muzeja Železniki. »Pred skoraj letom sem se na razstavi z naslovom Od Lubnika po Selški dolini do Triglava predstavil s slikami, ki sem jih ustvarjal na prostem, torej pred motivom, in starejšimi grafikami. Ker je bila možnost ogleda razstave zaradi epidemije nekoliko okrnjena, sem dobil novo priložnost. Odločil sem se, da bom tokrat razstavil dela iz svojega bogatega ustvarjalnega obdobja poparta in hiperrealizma,« je ob izbiranju del za razstavo povedal Berko, ki je na Selško dolino vezan prek številnih sorodnikov, od tod je bila namreč njegova mama, na osnovni šoli v Železnikih pa je bilo tudi njegovo prvo delovno mesto učitelja likovnega pouka.
Slikar je izbral tudi temo, ki je tokrat cvetje. »Pred kakimi dvajsetimi leti sem imel veliko veselja s sajenjem rož povsod okrog hiše, od različnih lončnic, božičnih zvezd do flamingovcev, irisov, glicinij, narcis in podobno,« se spominja umetnik. Cvetja pa ni le sadil, ampak tudi slikal v različnih tehnikah. Poleg visoke estetike v motiviki, pri čemer ne gre le za fotografske posnetke rož, ampak za motive v maniri hiperrealizma, je prav širok razpon njegovega likovnega znanja tisti, ki bo izstopal na tokratni razstavi. Na ogled bo tudi nekaj slik na steklu, ki jih je v več plasteh slikal z zadnje strani »platna«, torej stekla. Posamezne plasti se med seboj ne stikajo in delujejo tridimenzionalno, hkrati pa se motiv spreminja glede na zorni kot pogleda na sliko. Na razstavi bo še nekaj grafik iz novejšega obdobja ter digitalnih grafik iz krajev, kjer je razstavljal in je običajno posnel tudi nekaj fotografij, ki jih je kasneje uporabil pri svojih likovnih snovanjih.
Razstavljenih bo ducat del večjega formata, ki bodo zavzemala osrednjo steno galerije, na nasprotni strani bo postavil še kakih osem del manjšega formata. Zanimivo, da večina del doslej še ni bila razstavljena, čeprav so nekatera stara tudi po dvajset in več let, kar kaže tudi na njegov zelo obsežen umetniški opus. »Berko iz Škofje Loke, ki zna narediti pravo fotorealistično sliko, je brezprizivno dvodimenzionalen, čeprav je realist,« je pred skoraj tridesetimi leti zapisal umetnostni zgodovinar dr. Tomaž Brejc. Drži.