Kolesarjenje je zdravo za telo ter okolju prijazna in prijetna aktivnost, a naj bo tudi varno. / Foto: Gorazd Kavčič

Za večjo varnost kolesarjev

Od včeraj pa do konca meseca poteka nacionalna preventivna akcija za večjo varnost kolesarjev, na Agenciji za varnost prometa pa poudarjajo, da je bilo v prvih štirih mesecih letošnjega leta že 247 prometnih nesreč z udeležbo kolesarjev, ki sodijo med najranljivejše udeležence v prometu.

Kranj – Kolesarjenje je v zadnjih letih v velikem vzponu, saj se delež kolesarjev vztrajno povečuje. Z vedno večjim številom kolesarjev, ki sodijo med ranljivejše skupine udeležencev v prometu, narašča tudi njihova ogroženost. Vozniki motornih in enoslednih motornih vozil jih namreč velikokrat spregledajo. Zato je Agencija za varnost prometa v sodelovanju s policijo znova pripravila akcijo, ki je namenjena opozarjanju za večjo varnost kolesarjev. Tako bo tudi te dni potekal poostren nadzor nad kršitvami kolesarjev in kršitvami drugih udeležencev do kolesarjev.

»V prvih štirih mesecih letošnjega leta so bili po trenutno veljavnih začasnih podatkih kolesarji udeleženi v 247 prometnih nesrečah, 145 so jih povzročili sami, najpogosteje zaradi neprilagojene hitrosti. Narašča število kršitev uporabe mobilnega telefona, ki jih je bilo letos že za sedemnajst odstotkov. Skrb vzbujajoča je visoka povprečna stopnja izmerjene alkoholiziranosti,« pravijo na Agenciji za varnost prometa in dodajajo, da je bilo kar 89 odstotkov vseh prometnih nesreč z udeležbo kolesarja letos zabeleženih v naselju.

»V letošnjem letu smrtnih žrtev med kolesarji ne beležimo, delež umrlih kolesarjev v zadnjih petih letih znaša deset odstotkov od vseh preminulih v prometnih nesrečah. V zadnjem petletnem obdobju je bil v prometni nesreči s smrtjo kolesarja najpogosteje udeleženec voznik osebnega avtomobila, in to kar v 55 odstotkih,« tudi pravijo.

Izsiljevanje prednosti

Od 247 prometnih nesreč z udeležbo kolesarja jih največ, kar 68, beležijo zaradi izsiljevanja prednosti. Neprilagojena hitrost je bila vzrok za 67 prometnih nesreč, nepravilna stran oziroma smer vožnje pa za 43. Pri prometnih nesrečah, kjer je bila posledica huda telesna poškodba kolesarja, je prevladujoč vzrok neprilagojena hitrost.

Tudi pri prometnih nesrečah, kjer je bil povzročitelj kolesar, kot vzrok prevladuje neprilagojena hitrost, saj je bilo takšnih kar 58 od 145 prometnih nesreč. To ne pomeni, da so kolesarji v teh primerih vozili hitreje od omejitve, ampak da hitrosti vožnje niso prilagodili svojim sposobnostim, razmeram v prometu, vremenu ali cestišču.

V letošnjem letu je bilo med hudo telesno poškodovanimi največ starih 65 let in več (13 kolesarjev), sledita starostni skupini od 45 do 54 in od 55 do 64 let (v vsaki devet kolesarjev). Med hudo poškodovanimi so bili letos tudi trije kolesarji v starosti do 17. leta, le eden je bil povzročitelj, vsi pa so imeli zakonsko predpisano zaščitno čelado. Lažje telesno poškodovanih je bilo 21 mladoletnih kolesarjev, v kar 15 primerih so bili tudi povzročitelji, zaščitno čelado so nosili v le 14 od 21 primerov.

Porast uporabe telefonov

»Nadzor nad upoštevanjem prometnih predpisov je nujen, saj pomembno prispeva k varnosti v cestnem prometu. Posebna opozorila kolesarjem so namenjena uporabi uporabi mobilnega telefona in slušalk, kar med kolesarjenjem ni dovoljeno in pomembno vpliva na (ne)zaznavanje okolice in prometa, zaradi česar se stopnjuje tveganje za nastanek prometne nesreče. Delež kršitev cestnoprometnih predpisov s področja uporabe telefona pri kolesarjih narašča in je v lanskem in letošnjem letu znašal že skoraj petino od vseh kršitev, pred štirimi leti pa dobrih sedem odstotkov,« so zabeležili policisti.

Petina pod vplivom alkohola

Od 145 kolesarjev, ki so bili sami povzročitelji prometnih nesreč, je bila petina letos pod vplivom alkohola. »Zelo skrb vzbujajoča pri teh kolesarjih je povprečna stopnja izmerjene alkoholiziranosti, ki je znašala kar 1,61 promila (g alkohola/kg krvi). Kar 82 odstotkov teh nesreč se je končalo s poškodbami, štirje so bili hudo, 20 pa lažje telesno poškodovanih,« pravijo na Agenciji za varnost prometa in policiji in zato znova opozarjajo, da alkohol ne sodi v promet in da se zaznave okolice za varno udeležbo v prometu spremenijo že po prvem popitem kozarcu.

Čelada priporočljiva za vse

Ker so poškodbe glave med pogostejšimi poškodbami v prometnih nesrečah, je uporaba kolesarske čelade priporočljiva za vse kolesarje. Kar 22 od 44 hudo telesno poškodovanih kolesarjev in 100 od 165 lažje poškodovanih kolesarjev v prometni nesreči letos ni uporabljalo zaščitne čelade.

V obdobju 2016–2020 je delež neuporabe čelade med umrlimi kolesarji znašal kar 59 odstotkov, med hudo poškodovanimi pet odstotkov in med lažje poškodovanimi petdeset odstotkov.

Vse to so vzroki za novo nacionalno preventivno akcijo za večjo varnost kolesarjev, v kateri letos sodeluje 99 občinskih svetov za preventivo in vzgojo v cestnem prometu, ki jim Agencija zagotavlja preventivna gradiva za izvajanje aktivnosti na lokalni ravni ter za potrebe izvajanja kolesarskih izpitov.

Osnovne šole je Agencija obvestila o izvajanju kolesarskih izpitov ter vseh tiskanih in spletnih gradivih učenja na daljavo, ki jih lahko uporabijo pri svojem delu, od promocije čelade, tehnične brezhibnosti kolesa itd.

V okviru sofinanciranja projektov nevladnih organizacij, ki je v teku, je predvidena podpora več projektom. Agencija je aktivno sodelovala pri izvedbi izobraževanja učiteljev, ki izvajajo kolesarske izpite.

Tudi v letošnjem letu Agencija sodeluje v projektu Varno na kolesu, v katerem sodeluje 36 osnovnih šol. Tekmovanja Kaj veš o prometu so bila prestavljena zaradi ukrepov zaradi epidemije.

Za varnost največ naredimo sami

Kolesarji za lastno varnost lahko največ naredimo sami, in sicer z upoštevanjem cestnoprometnih predpisov. Pomembno je, da kolesarimo po kolesarski stezi ali poti, če kolesarske steze ni, in da vozimo po desnem robu cestišča v smeri vožnje.

Pri kolesarjenju je treba upoštevati prometna pravila in predpise, ki veljajo za voznike, pravila prednosti, prometne znake ter drugo signalizacijo. Vedno tudi poskušamo predvideti ravnanje drugih udeležencev v prometu, saj lahko tako preprečimo marsikateri neljubi dogodek.

Vsak kolesar je odgovoren, da poskrbi za tehnično ustreznost svojega kolesa in uporabo zaščitne opreme. Poskrbeti moramo tudi za ustrezno opremo, in sicer je za kolesarja nujna uporaba kolesarske čelade, ki ščiti glavo pri morebitnem padcu, priporočljivo pa je nositi tudi oblačila svetle barve, oziroma uporabljati odsevni brezrokavnik, da nas bodo vozniki prej opazili.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Radovljica / sreda, 5. maj 2021 / 07:41

Kolesarski poligon v Lescah

Krajevna skupnosti Lesce je v sodelovanju z Elanom Invento in sponzorji ob otroškem igrišču uredila kolesarski poligon.

Objavljeno na isti dan


Splošno / torek, 11. december 2007 / 07:00

Šteje kalorije in hodi v fitnes

"V pripravljalnem obdobju treniram dvakrat na dan, jem pa šestkrat na dan, vsakokrat belo meso," pravi Miha Zupan, aktualni državni prvak v bodybuildingu.

Kranj / torek, 11. december 2007 / 07:00

V enem tednu dve tekmovanji

Plavalni klub Merit Triglav Kranj je pripravil 24. Špelin in Vesnin memorial, za organizacijo zimskega absolutnega državnega prvenstva pa so poskrbeli pri KPD Zvezda.

Kranj / torek, 11. december 2007 / 07:00

Učenci soustvarjajo pouk

Učitelji se morajo zavedati, da imajo v razredu različne otroke, ki imajo različne učne stile, sposobnosti in motivacijo.

Splošno / torek, 11. december 2007 / 07:00

Kdaj zdraviti z antibiotiki

Do danes so antibiotiki rešili že na milijone življenj. Antibiotik, dan pravemu bolniku, v predpisanem odmerku in na primeren način, je eno od najmočnejših orožij v boju z bakterijskimi povzročitelji...

Splošno / torek, 11. december 2007 / 07:00

Njena ljubezen do šivanja narodnih noš

"Ko vidim obleko narejeno, pozabim na vse preživete ure za šivalnim strojem. Takrat pozabim, koliko ur je vloženega v eno samo obleko," pravi Jožica Šmid.