Smerdujeve male plastike
V Narodni galeriji je na ogled razstava sedemintridesetih plastik kiparja Frančiška Smerduja (1908–1964) v mavcu in glini, ki jih je podarila kiparjeva hči akademska kiparka Mojca Smerdu.
Ljubljana – Donacija kiparjeve hčere Mojce Smerdu je od konca januarja na ogled v galeriji Narodni dom v sklopu Narodne galerije. Zajema osnutke za kiparjeva raznolika dela, in sicer za glave, portrete, malo plastiko, reliefe ter monumentalno spomeniško kiparstvo.
V zgodovino kiparstva na Slovenskem se je Frančišek Smerdu vpisal kot snovalec malih intimnih plastik, ki so v svoji izraznosti na poseben način monumentalne, na drugi strani pa kot avtor monumentalnih javnih spomenikov, ki jih zaznamuje svojevrstna »intimnost«. Kipar je namreč male kipe ustvarjal z enakim zanosom kot velika monumentalna dela. Eno njegovih nedvomno najbolj znanih del v javnem prostoru je zagotovo pet metrov visoki kip dr. Franceta Prešerna, ki stoji pred Prešernovim gledališčem v Kranju. Med letoma 1950 in 1952 sta ga soustvarila s kiparjem Petrom Lobodo, že leta 1949 pa so v Prešernovi hiši odkrili pesnikov doprsni kip, ki je prav tako Smerdujevo delo.
Skupaj z drugimi študenti zagrebške likovne akademije je bil član Kluba neodvisnih slovenskih likovnih umetnikov in pozneje profesor na ljubljanski likovni akademiji. Ustvarjal v različnih materialih, najraje v marmorju, učinek zglajene, mehke kiparske gmote je ritmično stopnjeval z bolj slikovito obdelavo površine z živahno igro svetlobe in senc.
Kot je v uvodnem besedilu k razstavi zapisala direktorica Narodne galerije dr. Barbara Jaki, apolinična lepota njegovih ženskih figur v različnih pozah in s preprostimi »atributi«, kakršni so šal, brisača, vrč, pladenj ali prt, doseže še večjo intimnost v svobodnejši obdelavi in topli barvi gline. »Precej omejen ikonografski svet dopolnjujejo še portretne glave in spomeniško kiparstvo, v katerem se je na izviren način približal estetiki socialističnega realizma in jo zaznamoval – v nasprotju z mirno poetiko zasanjanih ženskih likov – z gibanjem in zanesenim vznemirjenjem.«
V Narodni galeriji so v zadnjih letih prejeli več donacij umetnin ali celotnih opusov, na primer Marjana Pogačnika, Bojana Kovačiča, Zorana Mušiča, Metke Krašovec ... Tudi 37 del kiparja Frančiška Smerduja – plastik v mavcu in glini – se je leta 2012 ob donaciji kiparjeve hčere Mojce pridružilo 13 že inventariziranim Smerdujevim kipom, ki jih hranijo v Narodni galeriji.
Od prevzema podarjenih umetnin je potekalo intenzivno muzejsko delo – evidentiranje, dokumentiranje, proučevanje še vedno premalo znanega opusa – in predvsem restavriranje. Avtorica tokratne razstave Mateja Breščak je opravila natančne raziskave, dopolnila marsikateri podatek o upodobljencih, opozorila na aktualna dogajanja s Smerdujevimi deli, natančneje pa je opredelila tudi marsikatero datacijo. Več tako zbranih informacij je služilo zamudnemu restavriranju, ki sta ga v največji meri opravili Martina Vuga in Erika Sartori.



Zgornja Gorenjska
Kranjska Gora
Jesenice
Žirovnica
Radovljica
Bled
Gorje
Bohinj
Osrednja Gorenjska
Tržič
Naklo
Kranj
Preddvor
Jezersko
Šenčur
Cerklje na Gorenjskem
Južna Gorenjska
Železniki
Žiri
Gorenja vas-Poljane
Škofja Loka
Medvode
Vodice
Vzhodna Gorenjska
Komenda
Kamnik
Mengeš
Trzin
Domžale
Moravče
Lukovica
Karavanke
