Na trgu je čutiti negotovost
Tako kot v ostalem gospodarstvu tudi v Domelu ugotavljajo, da širjenje koronavirusa na trgu povzroča negotovost, ta pa se s pojavom virusa v Italiji še povečuje.
Železniki – Domelu je pred dobrima dvema tednoma znova uspelo zagnati svoje proizvodno podjetje na Kitajskem, kjer so tamkajšnje oblasti v boju proti širitvi novega koronavirusa med drugim podaljšale kitajske novoletne počitnice za teden dni do 9. februarja. Domelov obrat na Kitajskem je po uspešno prestanem pregledu izvedenih preventivnih ukrepov znova začel delovati 12. februarja, a z manj kot polovično ekipo. »Proizvodnjo imamo v mestu Suzhou nedaleč od Šanghaja, prav tako pa kitajske komponente vgrajujemo v elektromotorje, proizvedene v Sloveniji,« je pojasnil predsednik uprave Domel Holdinga Matjaž Čemažar.
Pred ponovnim zagonom proizvodnje so morali zadostiti predpisanim ukrepom za preprečitev širjenja virusa, kot so uvedba meritve temperature, razkuževanje bolj frekventnih prostorov, nadzor nad prehodom oseb ... »V Suzhou smo iz Slovenije poslali nekaj tisoč zaščitnih mask, saj jih na Kitajskem ni bilo mogoče več dobiti, zahtevana pa je bila minimalno tedenska zaloga. V zadnjih dneh nam je ekipo že uspelo okrepiti, saj se delavci, ki so se vrnili v mesto in so morali ostati v karanteni, sedaj vračajo na delo. Največ težav imamo še vedno z organizacijo transportov, načrtovanjem odprem in dobav; stanje se še ne izboljšuje, kljub obljubam in velikim pričakovanjem. Podobno stanje je tudi pri naših dobaviteljih in kupcih, zato je potrebno veliko usklajevanja in prilagajanja trenutnim razmeram,« je pojasnil.
Povedal je tudi, da v Slovenijo uvozijo za več kot 12 milijonov evrov komponent, predvsem magnete redkih zemelj, za katere ni alternativnih dobaviteljev. Ker so za kitajsko novo leto načrtovali povečanje varnostnih zalog, trenutno še normalno poslujejo, vsakodnevno pa spremljajo statuse dobav za najbolj kritične komponente v naslednjih dveh mesecih. »Uspelo nam je že organizirati nekaj najnujnejših odprem, zato proizvodnja v marcu ne bo motena, za april je stanje še odprto in bo v vsakem primeru potrebno več letalskih transportov, da bomo pokrili potrebe,« pričakuje Čemažar.
Opaža, da je na trgu čutiti negotovost. »Eden od nemških proizvajalcev avtomobilov se je že odločil za znižanje naročil in bo na tak način premostil težave v dobaviteljski verigi. Zaradi negotovosti je pričakovati še več takih odločitev, kar bo imelo posledico na rast gospodarstva.« Po drugi strani pa se pojavljajo tudi nova povpraševanja, saj kupci iščejo alternativne rešitve za kitajske produkte in se jim zato ponujajo tudi priložnosti za povečanje prodaje. »S tega vidika se nadejamo tudi pozitivnega vpliva koronavirusa, saj je pričakovati, da se bodo nabavne politike vsaj za nekaj časa spremenile v smeri več lokalnih virov.«
Z zaskrbljenostjo pa spremljajo širjenje virusa v Italiji, ki je zanje pomemben trg. »Še večja negotovost sledi v primeru pojava virusa v našem okolju,« je zaskrbljen Čemažar. Dodal je, da so zaradi virusa v Italiji že prestavili tudi enega večjih sejmov marca v Milanu, kjer so si obetali številna poslovna srečanja z obstoječimi in potencialnimi kupci. »Posledice prestavitve sejma bomo čutili dolgoročno, saj se bodo odločitve za nove projekte zamaknile v prihodnost.«