Za manjše število svetilk
Na zboru krajanov v Poljanah so minuli torek odločali o postavitvi javne razsvetljave na območju Predmosta in Hotovlje ter asfaltiranju poti za Soro za namene kolesarske povezave po Poljanski dolini.
Poljane – Zbora krajanov se je udeležilo skoraj štirideset krajanov iz Hotovlje in več kot trideset krajanov iz Predmosta. Aleš Šubic, na pobudo katerega je župan Milan Čadež sklical zbor krajanov, je v uvodu najprej predstavil problematiko pretiranega osvetljevanja javne infrastrukture in objektov, posledica katerega je degradacija okolja zaradi svetlobnega onesnaževanja. Predstavil jim je tudi predvideno postavitev javne razsvetljave v okviru projekta izvedbe ukrepov za večjo poplavno varnost Poljanske Sore na območju Poljan, za katero so se tudi krajani strinjali, da je pretirana, zato so izglasovali postavitev manjšega števila svetilk, kot je predvideno v projektu.
»Varnost je najpogosteje zlorabljen argument za predimenzionirane in nepotrebne projekte javne razsvetljave,« je poudaril Šubic, ki je opozoril, da se s pretiranim osvetljevanjem že soočajo tudi na slovenskem podeželju. »Leta 2000 je bilo v Poljanah deset svetilk, danes jih je približno 70, ob nadaljevanju osvetljevanja v skladu z današnjimi pristopi na območju Poljan pa bomo pristali pri približno od 300 do 400 svetilkah, kar bi popolnoma uničilo nočno okolje in obenem popolnoma izmaličilo podeželsko podobo območja.« Nenujne razsvetljave zato ne razume kot napredek, ampak motnjo. Kot je poudaril, svetlobno onesnaževanje prinaša številne negativne učinke: »ugašanje« zvezdnega neba in onemogočanje astronomskih opazovanj, motnje dnevno-nočnega ritma pri ljudeh, posledica česar so motnje spanja in tveganja za številne bolezni, ter negativni vplivi na živali in rastline, pri čemer so posebej na udaru žuželke. Poleg degradacije okolja pretirano osvetljevanje pomeni tudi večjo porabo energije in javnih sredstev za to. »Razsvetljuje se preveč, posegi v okolje niso premišljeni,« je opozoril Šubic in to podkrepil s številnimi fotografijami preveč osvetljenih območij tudi na območju občine Gorenja vas - Poljane. Zato ga veseli, da je občina naklonjena urejanju te problematike.
V okviru ukrepov za večjo poplavno varnost na območju Poljan je namreč predvidenih tudi več novih cest, del projekta pa je tudi javna razsvetljava ob njih. »Projekt smo pripravljali štiri leta in v tem času že dvakrat racionalizirali javno razsvetljavo,« je pojasnila direktorica občinske uprave Elizabeta Rakovec in dodala, da je občina pripravljena prevzeti odgovornost, da se ob občinskih cestah postavi manj svetilk. Zato je udeležence zbora pozvala, naj določijo lokacije posameznih svetilk, ki se jim zdijo potrebne na tem območju. V nadaljevanju so tako glasovali o povsem konkretnem številu svetilk, ki naj bi jih postavili na območju Predmosta in Hotovlje. Na nekaterih lokacijah po novem sploh ne bo javne razsvetljave, drugje pa so število svetilk krepko zmanjšali. Aleš Šubic verjame, da s tem lahko postanejo zgled tudi za druge občine.
Manj pozornosti kot javna razsvetljava je bilo deležno predvideno asfaltiranje poti za Soro za potrebe kolesarske povezave po Poljanski dolini. »Po mojem mnenju na območju naše krajevne skupnosti za namene kolesarske povezave ne potrebujemo praktično nobenih gradbenih posegov. Kolesarska pot bi morala enostavno naravno slediti obstoječim potem, razen kjer to iz objektivnih razlogov nikakor ni mogoče,« je razložil Šubic, pri čemer ga je podprla tudi velika večina krajanov. Skoraj osemdeset odstotkov jih je glasovalo za to, da poti ostanejo makadamske.