Ljubiteljski Severjevi nagradi na Gorenjsko
V nedeljo so na Loškem odru podelili Severjeve nagrade za igralske dosežke. Prejeli so jih poklicna igralca Nina Valič in Vojko Belšak, ljubiteljska igralca Damijan Perne in Maša Kavčič ter študenta Matic Valič in Gregor Podričnik.
Škofja Loka – Kot je že mnogo let v veljavi, je tudi letošnjo, že 48. podelitev Severjevih nagrad na Loškem odru odprl zvočni posnetek igralske legende Staneta Severja, čigar ime nosi tudi nagrada, ki jo za igralske dosežke vsako leto podeljujejo dvema profesionalnima igralcema, ljubiteljskima igralcema in študentoma dramske igre. Spomin nanj je v slavnostnem nagovoru obudil te dni še aktualni župan Škofje Loke Miha Ješe, ki je bil v preteklosti tudi dolgoletni član upravnega odbora Sklada Staneta Severja. Da ga je njegov glas spremljal iz ranega otroštva na ploščah s pravljicami, bil pa je tudi, kot je dejal, med privilegiranci v galeriji na Loškem gradu, ko je Stane Sever prvič in predzadnjič upihnil svojo luč v monodrami Krotko dekle. Dodal je še, da je bilo včasih igralcev manj in so bili ti toliko bolj prepoznavni. »Danes imajo najuspešnejši med njimi krajše obdobje zvezdništva. Ni več tako izrazitih svetilnikov, kot je bil prav Stane Sever.« Ob tem je čestital aktualnim nagrajencem in jim želel še veliko odlično odigranih vlog in zadovoljnih gledalcev. Da na ta način tudi Stane Sever vsako leto še svojo pikico pritisne.
Sreča z dobrimi vlogami
Strokovna komisija v sestavi Alojz Svete (predsednik), Silva Čušin, Diana Koloini, Tea Rogelj in Jaša Jamnik je soglasno sklenila, da Severjevi nagradi letos prejmeta dramska igralca Nina Valič, članica SNG Drama Ljubljana, in Vojko Belšak, član SLG Celje, za igralske dosežke na področju študija dramske igre pa sta si nagrado razdelila študenta AGRFT Matic Valič in Gregor Podričnik. Severjevi nagradi za igralske dosežke v ljubiteljskem gledališču pa gresta letos na Gorenjsko. Prejela sta jih Maša Kavčič iz KUD Fofité iz Medvod in Kranjčan Damijan Perne, ki deluje v Šentjakobskem gledališču v Ljubljani.
Nina Valič je Severjevo nagrado prejela za vlogi Kadilke in Protikadilke v Prekletih kadilcih Svetlane Makarovič v režiji Tina Grabnarja ter vlogo Linde v Tatovih Dee Loher v režiji Ivane Djilas, obe v produkciji SNG Drama Ljubljana. V ospredju gledalčeve pozornosti so njena sposobnost sproščene in neposredne komunikacije z občinstvom, izvrstni občutek za improvizacijo, nadzorovana mera za komične učinke ter ne nazadnje njeno odlično pevsko izvajanje, ob njem pa tankočutnost in suverenost, s katero se na videz sprehaja skozi različne glasbene žanre, je med drugim zapisano v obrazložitvi najprej omenjenih vlog. Na vprašanje, kako se v osrednjem slovenskem gledališču pride do vlog, v katerih igralec lahko v polnosti pokaže svoj talent, je povedala: »Tako v Drami kot ostalih gledališčih je ogromno dobrih igralcev, to lahko rečem za večino izmed nas, in vedno pride do nekega spleta okoliščin, da dobiš dobro vlogo. Pri meni to traja že zadnjih nekaj sezon in imam že nekaj let res veliko srečo, da sem se lahko na neki način prebila na prvi oder, predvsem pa me veseli, da so režiserji tisti, ki želijo delati z mano. Prekleti kadilci so na primer rezultat najinega sodelovanja s Tinom Grabnarjem pri predstavi Vojna in mir, kjer je bil on asistent režije in me je angažiral tudi v tej predstavi. Nastala je velika skupinska predstava in zelo sem počaščena, da so v njej izvzeli prav mene. Prav tako je moja vloga v Tatovih rezultat zaupanja režiserke Ivane Djilas. S takimi vlogami tudi rastemo kot igralci, žal pa so res dostikrat stvar naključij.«
Severjevo nagrado je prejel tudi igralec SLG Celje Vojko Belšak za vlogo Jevgenija Onjegina v uprizoritvi Onjegin, ki jo je režirala Yulia Roschina, ter vlogo Istvána Balle Bána v Naših skrivnostih Béle Pintérja v režiji Nikole Zavišića. »Je imeniten v komediji, poglobljen in natančen v dramskih in tragičnih vlogah, z lahkoto se spopada z improvizacijo. Natančna igra, govorne spretnosti in obvladovanje telesa so njegove največje odlike. Je vrhunski igralec, ki postaja nosilni steber repertoarja Slovenskega ljudskega gledališča Celje,« ob drugoomenjeni vlogi beremo v obrazložitvi. Ob tem je nagrajenec poudaril, da za vsako uspešno vlogo stoji tudi širša ekipa celotne predstave.
Popolnost in lastni izraz v igri
Severjevo nagrado za igralske stvaritve v ljubiteljskem gledališču je prejela Maša Kavčič, ki je v mladem medvoškem gledališču KUD Fofité svoje igralske odlike dokazovala v vlogah Anette Reille v predstavi Bog masakra Yasmine Reza ter Une v predstavi Kos Davida Harrowerja (obakrat v režiji Braneta Kraljeviča). Obe vlogi sta sad nekajletnega igralskega zorenja na ljubiteljskem odru. Že kot dramska predloga presegata vloge v ljubiteljskih gledališčih, saj sta zahtevali igralsko zrelost, odrsko predanost in trdo delo. Za vlogo Anette Reille je Kavčičeva prejela tudi nagrado za najboljšo žensko vlogo na 29. Čufarjevih dnevih. »Maša Kavčič s svojimi igralskimi kreacijami dokazuje, da je ljubiteljsko gledališče lahko prostor vrhunskih odrskih doživetij in da je s predanostjo in zavezanostjo umetnosti meja samo nebo,« smo med drugim slišali v obrazložitvi.
Kako se ob poklicu, Maša Kavčič sicer dela v zavarovalništvu, na ljubiteljskem odru prelevi v igralko, smo vprašali nagrajenko. »Ko pridem v gledališče, se vsake vloge lotevam enako profesionalno kot svojega poklica. Niti za trenutek ne pomislim, da mi je kot ljubiteljski igralki kaj bolj prizaneseno. Zato sem zadnjih deset let lahko tako dobro sodelovala s Fofitéjem, predvsem pa z režiserjem Branetom Kraljevičem. Z nami ni nikoli delal na amaterskem nivoju, vedno smo šli v igro stoodstotno, zato smo kot igralci in ekipa iz leta v leto napredovali. To, da stopim na oder, ni moja pravica, ampak privilegij. Moja dolžnost mi narekuje, da dam vse od sebe, da ta privilegij upravičim,« vesela nagrade pove Maša Kavčič in dodaja: »S tako kompleksnim likom, kot je bila Una v predstavi Kos, se še nisem srečala in bi iskreno pobegnila pred izzivom, če me ne bi podprl režiser, ki je vseskozi verjel vame. Ko mi je zmanjkalo energije, je bil on tisti, ki me je potisnil naprej, in premikal meje, ko sem sama mislila, da za boljše ni več prostora.« Zaradi nenadne režiserjeve smrti v gledališču trenutno še razmišljajo, kako nadaljevati, Maša pa je prepričana, da jo tudi v letošnji sezoni čaka kakšen nov odrski izziv.
Severjevo nagrado je prejel tudi Kranjčan Damijan Perne, ki zadnja leta uspešno deluje v Šentjakobskem gledališču. »Zelo sem počaščen ob tem visokem priznanju. Letos je za menoj zelo plodna sezona in nagrada je kot neki obliž na mojo dušo. V nekem obdobju svojega življenja, mislim na čas županovanja, sem že kar prenehal igrati, kar sem zelo pogrešal. Pred nekaj leti sem se vrnil na oder in Severjeva nagrada je ob tem kot češnja na torti,« je povedal Damijan Perne, ki ima za seboj sicer bogato igralsko kariero v gledališču, navduševal pa je tudi v nadaljevanki TV Dober dan. Za vlogo Lojza v predstavi Petelinji zajtrk je dobil že več nagrad: na festivalu komedije v Pekrah, na Festivalu gorenjskih komedijantov v Radovljici, na 57. Linhartovem srečanju je prejel matička za najboljšo moško vlogo. »Vse vloge, ki sem jih imel v zadnjih petih letih, so se med seboj zelo razlikovale. Ko mi je režiser Gojmir Lešnjak ponudil vlogo, sem se najprej kar malo ustrašil. Težko je stopiti v čevlje Vlada Novaka iz filma. Ko sem si njegove čevlje izbil iz glave in sem obul svoje lastne in vlogo gradil na svoj lastni način, je šlo vse skupaj mnogo lažje. Naj dodam, da sem si od nekdaj želel igrati vlogo povprečnega malega človeka, ki pa je po svojih dejanjih hkrati velik. Lojz ali Gajaš, kot mu je ime v filmu, je prav to – načelen človek, ki sicer ni izobražen, ampak je zelo prijetna in topla oseba. To je ena najlepših vlog, ki sem jih doslej igral.«
Študentski Severjevi nagradi sta prejela Matic Valič za vlogo Kantorja v Cankarjevem Kralju na Betajnovi in Gregor Podričnik za vlogo Leontesa v Shakespearjevi Zimski pravljici. Obe predstavi je v produkciji AGRFT režirala Maša Pelko pod mentorskim vodstvom izrednih profesorjev Nataše Barbare Gračner ter Sebastijana Horvata.