Fotografi vojne za samostojnost
V Muzeju novejše zgodovine v Ljubljani so v soboto odprli razstavo »Samostojni!«, na kateri je na ogled izbor fotografij šestinštiridesetih fotoreporterjev in novinarjev, ki so jih posneli v času slovenske osamosvojitvene vojne.
Ljubljana – V dneh pred praznovanjem 25-letnice slovenske samostojnosti se po državi vrstijo različne prireditve, povezane z dogodki pred četrt stoletja. Med najbolj zanimivimi sta nedvomno knjiga in razstava z naslovom »Samostojni!« fotografije in fotoreporterji o samostojni Sloveniji in vojni, ki so ju v soboto predstavili oziroma odprli v Muzeju novejše zgodovine v Ljubljani. Knjiga in razstava, s svojimi prispevki je sodelovalo 46 avtorjev fotografij, sta fotografski dokument ključnih dni v letu 1991, zaznamovanih z osamosvojitvijo in vojno, v kateri je Slovenija z vsemi močmi ubranila svojo suverenost. Kot je na odprtju razstave povedala avtorica razstave in urednica knjige Irena Uršič, je razstava hkrati poklon fotoreporterjem in maloštevilnim fotoreporterkam, ki so s fotografijo odločno in pogumno kreirali vizualno podobo ključnih dogodkov v slovenski zgodovini, ter tistim novinarjem, ki so bili bodisi zaradi pomanjkanja fotoreporterjev bodisi zaradi lastne želje bodisi zaradi dogodkov, v katerih so se znašli sami, primorani poleg svinčnika zgrabiti tudi za fotoaparat. Izbor fotografij je plod sodelovanja s fotoreporterji in novinarji iz matične domovine in zamejstva, njihovih predlogov pa tudi avtoričinih pričakovanj, povezanih z vsebino, datumsko osredotočenostjo in izpovedno močjo fotografij.
Med avtorji fotografij je tudi takratni fotograf Gorenjskega glasa, takrat dvajsetletni Jurij Cigler. Za razstavo sta bili izbrani dve njegovi fotografiji. Na eni izmed njih je motiv z zadnjega slovesa padlega pripadnika Petra Petriča v Cerkljah. »Posnetek je s 7. julija 1991. Lahko rečem, da je bil to že bolj rutinski posnetek, ko ni bilo več vojnega pritiska, ceste so bile že prevozne. Spominjam se, da je bilo veliko ljudi, dolga povorka in zelo čustveno nabito ozračje, mislim pa, da prav veliko fotografov takrat ni bilo prisotnih,« je povedal Jurij Cigler. Med Gorenjci razstavljata tudi Srdjan Živulović in Mirko Kunšič. Slednji je posnel fotografijo 27. junija 1991 v kraju Cegeljše, ko je kolona vozil JLA prodirala proti mejnemu prehodu Ljubelj. Kunšič, takrat novinar časopisne hiše Delo se spominja: »Kolono sva s kolegom Miranom ujela v Cegeljšah. Videl sem staro mamo z dojenčkom v naročju in njen prestrašeni pogled. Želel sem jo fotografirati in kolono v ozadju, nakar je do mene prišel specialec, napel 'škorpijona' in rekel, da nič fotografiranja. Jaz sem mu odvrnil: 'Počakaj, tole fotografijo moram narediti.' Najbrž je bila moja prednost, da nikoli nisem služil vojske in se nisem zavedal nevarnosti.«