
Hlapci in cirkus Sakešvili
V soboto se je s podelitvijo nagrad končal 46. teden slovenske drame. Šeligovo nagrado je za uprizoritev Hlapci Ivana Cankarja prejel ansambel Slovenskega stalnega gledališča iz Trsta, nagrado Slavka Gruma pa je že tretjič doslej prejel dramatik Rok Vilčnik - rokgre za dramsko besedilo Ljudski demokratični cirkus Sakešvili. Prvič so podelili priznanje in nagrado Vladimirja Kralja za kritiške in teatrološke dosežke.
Kranj – Prešernovo gledališče in mesto Kranj sta bila štirinajst dni središče slovenske gledališke umetnosti. Na matičnem odru in v stolpu Škrlovec ter Mestni knjižnici Kranj ter deloma tudi v Ljubljani se je zvrstilo sedemnajst predstav v tekmovalnem, spremljevalnem in mednarodnem programu, na sporedu so bile tudi bralne uprizoritve, strokovna srečanja, okrogle mize, šest dni je potekala tudi delavnica dramskega pisanja. Predstave in druge dogodke na tednu slovenske drame si je ogledalo okrog 2500 gledalcev.
Sobotni večer se je začel z zadnjo uprizoritvijo letošnjega festivala, dramo Simone Semenič, 5fantkov.si, v izvedbi Beit Zvi School of Performing Arts, Ramat-Gan iz Izraela. Mladi igralci so odlično izvedli besedilo ene bolj igranih slovenskih avtoric v tujini. V drugem delu večera so sledile podelitve nagrad in priznanj, zaključek pa je režiral Dejan Spasić. Večer je s svojim nastopom oplemenitil odličen vokalist Aleš Hadalin.
Uvodoma so podelili dve letos novi nagradi oziroma priznanji, namenjeni kritikom in teatrologom. Priznanje Vladimirja Kralja za kritiške in teatrološke dosežke v zadnjih dveh letih je tako prejel Primož Jesenko za strokovno monografijo Rob v središču: izbrana poglavja o eksperimentalnem gledališču v Sloveniji 1955–1967, nagrado Vladimirja Kralja za življenjsko delo pa je prejel gledališki kritik in teatrolog Vasja Predan. V več kot pol stoletja dolgem ustvarjalnem opusu je dejavno in poglobljeno spremljal slovensko gledališko, literarno in kulturno dogajanje in je eden najbolj prepoznavnih strokovnjakov na področju gledališča.
Nagrado občinstva, ki jo podeljuje Mestna občina Kranj, so gledalci izbirali med vsemi sedemnajstimi na festivalu uprizorjenimi predstavami. Občinstvo je predstave ocenjevalo na glasovnih lističih z ocenami od 1 do 5 in z najvišjo povprečno oceno 4,64 je nagrado dodelilo predstavi Tjaše Ferme Divji otrok v mestu (Wild Child in the City) v produkciji PopUp Theatrics & The Secret Theatre, New York, ZDA, ki jo je režirala Ana Margineanu. Osrednjo nagrado festivala, Šeligovo nagrado za najboljšo predstavo, je strokovna mednarodna žirija v sestavi dr. Marina Milivojević Mađarev (predsednica žirije), Zala Dobovšek in Nika Leskovšek prejela uprizoritev Hlapci Ivana Cankarja, ki jo je v režiji Sebastijana Horvata izvedlo Slovensko stalno gledališče iz Trsta. »Tokratna priredba enega temeljnih slovenskih besedil nastopa v intenzivnem dialogu s sodobnostjo in si v času političnih deziluzij zastavlja nujno vprašanje: v čem, če sploh, je danes še smisel politično angažiranega gledališča?« je žirija med drugim zapisala v obrazložitvi k nagradi.
Nagrado za najboljšega mladega dramatika, ki jo na Tednu slovenske drame podeljujejo zadnja štiri leta in zanjo konkurirajo dramska besedila avtorjev, mlajših od trideset let, je letos prejela Pija Vatovec za besedilo Zimske Radosti. »Gre za družinsko dramo, pri pisanju pa sem izhajala predvsem iz vseprisotnega občutka nemoči, ki ga znotraj družinskih odnosov čutimo na različne načine,« je povedala absolventka dramaturgije na ljubljanski AGRFT, besedilo pa bo tudi njena diplomska naloga pri mentorici Žanini Mirčevski, letos nominirani, pred leti pa že nagrajeni z Grumovo nagrado. »Pred dvema letoma sem v okviru Tedna slovenske drame že sodelovala na dramskih delavnicah, ki jih je vodil Goran Stefanovski, in takrat sem napisala tudi prve zametke za Zimske radosti. V dveh letih je sicer nastalo nekaj različic, najboljšo sem oddala na letošnji natečaj,« je povedala Vatovčeva, sicer doma iz Postojne.
Žirija v sestavi Mateja Pezdirc Bartolj, Rok Anders, Tatjana Ažman, Vesna Pernarčič in Gašper Troha je letošnjo nagrado Slavka Gruma s soglasno odločitvijo dodelila dramatiku, pesniku in pisatelju Roku Vilčniku za besedilo Ljudski demokratični cirkus Sakešvili. Žirija je v branje prejela 82 besedil, obravnavala pa je še štiri lanskoletne nominirance. Rok Vilčnik s psevdonimom rokgre je prestižno nagrado prejel tretjič. Na vsakih osem let – po letu 2000 za To in 2008 za Smeti na Luni. »Očitno se me drži ta osemletni cikel. V bistvu je to igriva predstava, ki govori o resnih stvareh. In všeč mi je, da mi uspe kaj takega. Pomembno je, kako je neka zgodba oziroma tisto, kar želiš povedati, zapakirano. Ljudje so naveličani enih in istih tem, ki jih dejansko ponavljamo v gledališču, v literaturi, vsepovsod. Na mrtvo preigravamo odnose med ljudmi, odnose med človekom in družbo … Menim, da ljudje neradi slišijo še eno 'jamrarijo', kot bi lahko rekli. Zato sem vesel, da mi je aktualno zgodbo uspelo zapakirati na novo, in upam, da bo besedilo v prihodnje tudi pritegnilo gledalce,« je za Gorenjski glas povedal nagrajenec in dodal, da je ime Sakešvili izbral, ker je nekoč v nekem mediju slišal o diktatorju stare baže z malenkost drugačnim imenom Sakašviliju, ki je bil predsednik v Gruziji. »Kazalo je, da dosmrtno, zato sem tudi uporabil to ime.«
Da gre za izredno iskriv in duhovit tekst, ki se nenehno poigrava z bralčevo/gledalčevo recepcijo in preobrača situacijo, ki jo ustvarjajo štiri dramske osebe, katerih identiteta se nenehno spreminja. »Vendar pa pri celoti ne gre zgolj za burko, ki bi gradila zgolj na situacijski komiki, ampak za luciden prikaz družbe in njenih oblastnih razmerij,« je med drugim v obrazložitvi zapisala žirija. Kot je še dejal rokgre, je načelno že dogovorjen tudi za uprizoritev.