Brez vozila oteženo reševanje
Sobotna reševalna vaja v novem predoru Sten je pokazala, da so škofjeloški gasilci na posredovanje v primeru nesreč v njem dobro pripravljeni, a dokler ne dobijo predorskega vozila, bodo imeli težave v primeru požarov.
Škofja Loka – Pred uradnim odprtjem loške obvoznice, ki je predvideno v sredini oktobra, je v soboto potekala kombinirana reševalna vaja, s katero so preverili pripravljenost različnih reševalnih enot in drugih služb za ukrepanje ob prometni nesreči s požarom v novem enocevnem cestnem predoru z dvosmernim prometom Sten na poljanski obvoznici. Vaja je potekala po povsem mogočem scenariju, da se je v predoru zgodila huda prometna nesreča z udeležbo avtobusa in več drugih vozil. V predoru je ostala ujeta kolona vozil, večje število oseb je bilo poškodovanih, na enem vozilu postopno pride tudi do požara. Center za upravljanje in vodenje prometa Dragomelj, ki izvaja nadzor nad predorom, je o nesreči obvestil Regijski center za obveščanje Kranj, klici na številko 112 pa so pričeli deževati tudi s strani v predoru ujetih oseb. Regijski center za obveščanje Kranj je tako začel izvajati postopke obveščanja in aktiviranja, na posredovanje pa so prvi prihiteli škofjeloški gasilci, ki so tudi predvideni za prve posredovalce v predoru. V ta namen so za predorske in portalne gasilce usposobili 68 operativnih gasilcev.
Reševalce raje obračati kot naknadno klicati
»Predorske nesreče so k sreči zelo redke, zato je takšno urjenje še toliko bolj pomembno. Vsi sistemi, od gasilcev, nujne medicinske pomoči, policije do vseh ostalih vpletenih služb, kot je tudi center za socialno delo, morajo znati ob takih nesrečah stopiti skupaj in koordinirano voditi reševanje. Predor predstavlja še določeno dodatno nevarnost za reševalce, še posebej če v njem pride do požara,« je vodja kranjske izpostave Uprave RS za zaščito in reševanje ter regijski poveljnik civilne zaščite Jernej Hudohmet predstavil glavni namen tokratne vaje, v katero je bilo v različnih vlogah udeleženo približno 450 ljudi. »Že med samo vajo so se določene stvari že pokazale kot pozitivne, predvsem kar je vezano na komunikacije in upravljanje s predorom. Prav gotovo pa bomo del enot, ki so za zdaj predvidene za aktivacijo na klic, v primeru velikih prometnih nesreč raje prestavili v prve pozive ter tako obrnili logiko, da reševalce rajši obračamo, kot pa naknadno kličemo, ko je to potrebno, saj se s tem izognemo ustvarjanju zamude pri prihodu nujno potrebne opreme in reševalcev na kraj nesreče,« je še zbral prve vtise o sobotni vaji. Podrobnejša analiza bo sicer znan šele v nekaj tednih, je dodal.
Predorsko vozilo nujnost
Občinski gasilski poveljnik Andrej Štremfelj je poudaril, da je tudi tokratna vaja dokazala, da so njihovi gasilci za posredovanje v primeru prometnih nesreč v in izven predora dobro pripravljeni. »Ko pa pride do požara, pa se pojavi težava, povezana predvsem z dihalnimi aparati in zalogami kisika. V predoru gasilci nujno potrebujejo dihalne aparate z dvema posodama zraka in t. i. banko zraka, ki reševalcem, ko podihajo zrak, ki ga imajo pri sebi, omogoča varen umik iz predora. V ta namen pa nujno rabimo specialno predorsko vozilo z vso potrebno opremo in upamo, da ga bomo čim prej dobili,« je Štremfelj še enkrat opozoril, da za varno in učinkovito posredovanje v predoru Sten v primeru požara nujno potrebujejo specialno predorsko vozilo, ki pa naj bi ga škofjeloški gasilci dobili šele čez leto dni. Do zamude pri nakupu predorskega vozila je sicer prišlo, ker po veljavnih predpisih takšno vozilo za tako dolge (oz. kratke) predore ni obvezno, zato ga tudi niso načrtovali ob izdelavi projektov, je ob tem pojasnil Hudohmet.
Direktor direkcije za infrastrukturo Damir Topolko je zagotovil, da predor Sten sodi med najsodobnejše predore v Sloveniji in okolici. »Današnja vaja je bila potrebna, da se oceni delovanje enot za reševanje in drugih služb v primeru nesreče v predoru. Po analizi vaje bomo ocenili, katera oprema je še potrebna in vsa bo tudi nabavljena,« je dejal in poudaril, da bo predor zagotovo v kratkem odprt, saj posebno gasilsko vozilo ni potrebno za pridobitev uporabnega dovoljenja.
Na Gorenjskem pet najdaljših predorov
Gorenjski gasilci so sicer v Sloveniji med najbolj izkušenimi za posredovanje v predorih, saj je tu pet najdaljših predorov v državi – dva železniška (Bohinjska Bistrica, Karavanke) in trije cestni (Karavanke, Ljubelj, Sten), je povedal Milan Dubravac, poveljnik Gasilske zveze Gorenjske. Ob tem so vsi cestni predori enocevni, ki veljajo za trikrat bolj nevarne kot dvocevni predori. »Če smo povsem pošteni, so naš koncept portalnih in predorskih gasilcev oziroma načrt za posredovanje v predoru Karavanke povzeli marsikje, tudi v tujini,« je razkril.