Devetletka s kombiniranim poukom
Podružnična osnovna šola Topol je ena od visoko ležečih popolnih osnovnih šol. V njej poteka kombinirani pouk. Obiskuje jo šestindvajset učencev, od tega več kot tretjina s posebnimi potrebami. Poleg tega je šola tudi kulturno in družabno središče kraja: že šestdeset let, kolikor jih letos praznuje šolska stavba.
Na Topolu (ljudsko Katarini) so obeležili pomemben jubilej, šestdeset let tamkajšnje šole, ki se imenuje Podružnična osnovna šola (POŠ) Topol. Je ena izmed visoko ležečih popolnih devetletnih osnovnih šol v Sloveniji, saj leži več kot 660 metrov nad morjem. Njena matična šola, OŠ Preska, je več kot tristo metrov nižje. Šola na Topolu je v marsičem drugačna od večine slovenskih šol. Način pouka v njej je kombiniran, kar je posebnost na tem koncu Slovenije, poleg tega je več kot tretjina učencev s posebnimi potrebami.
Začetki šolstva na Katarini segajo v leto 1877, ko je bila v župnišču pri sv. Katarini ustanovljena prva zasilna šola. Vaščani so si dolgo želeli nove šole. Z gradnjo so začeli leta 1954, odprtje takrat Osnovne šole Janeza Kalana Kosca pa je bilo 11. septembra 1955. V prvem desetletju nove šole se je število učencev gibalo od 45 do 53. V sedemdesetih letih je bilo učencev še čez petdeset, v letu 1983 pa le še 34. Prav zaradi zmanjšanja števila učencev je v zgodovini šole večkrat obstajala možnost, da zapre svoja vrata.
V letošnjem šolskem letu POŠ Topol obiskuje 26 učencev, način pouka je kombiniran. Pojasnjuje Simona Jarc, pedagoška vodja POŠ Topol: »Imamo tri oddelke, razporejene v štiri kombinirane skupine. V prvi skupini so trije učenci prvega razreda, dva drugega in dva tretjega razreda, v drugi dva učenca četrtega in dva petega razreda, v tretji pet učencev šestega in učenec sedmega razreda, v četrti pa trije učenci osmega in šest devetega razreda. Za učence kombinirani pouk pomeni, da poslušajo staro snov za nazaj in novo za naprej. Več je samostojnega dela, saj pol šolske ure delajo samostojno. Več imajo vaj, utrjevanja znanja. Mislim, da jim kombinirani pouk prinese več plusov kot minusov. Največji plus je zagotovo samostojno delo. Za učitelje pa to pomeni, da moramo biti iznajdljivi in stoodstotno pripravljeni na uro.« Na podružnici so stalno prisotni štirje učitelji, za določene strokovne in izbirne predmete pa prihajajo iz matične šole.
Poleg kombiniranega pouka je šola posebna tudi v tem, da imajo devet učencev s posebnimi potrebami, ki imajo različne odločbe. Prihajajo iz občine Medvode, pa tudi iz drugih občin. »Zaradi manjšega števila učencev je pouk lahko bolj prilagojen posameznikovim potrebam in željam, seveda v skladu z odločbo, ki jo ima. Ponosni smo, da nam je uspelo do konca osnovnošolskega izobraževanja pripeljati kar nekaj takih učencev, ki drugje na tak način verjetno ne bi bili uspešni,« je povedal Primož Jurman, ravnatelj OŠ Preska. Jarčeva dodaja: »Naša šola ponuja odlično priložnost tudi tistim učencem, ki imajo težave na učnem, čustvenem in vedenjskem področju. Učence že od mladih nog učimo sprejemati drugačne. Zaradi manjšega števila učencev se jim lahko bolj posvetimo.«
Šola je v mirnem, naravnem in nestresnem okolju. V njej se poleg pouka odvijajo različne prireditve, zato predstavlja izobraževalno, kulturno in družabno središče kraja. »Gre za veliko povezanost šole s krajem,« poudarja Jarčeva. In tega se zaveda tudi Jurman: »Šola je vpeta v življenje in delo kraja, ga sestavlja in tvori. Zavedamo se, da je v očeh krajanov zelo pomembna. Na njene posebnosti smo ponosni in jih bomo negovali še naprej.«
Letos so se poslovili od šestih devetošolcev, jeseni pa bo v šolske klopi sedlo deset prvošolcev, kar je največ v zadnjem obdobju.