Skupaj za rešitev kreditne stiske
Združenja kreditojemalcev posojil, vezanih na švicarski frank, iz Slovenije, Hrvaške, Srbije ter Bosne in Hercegovine zavračajo trenutne predloge bank za reševanje kreditne stiske potrošnikov.
Kranj – Slovensko Združenje Frank in podobna združenja kreditojemalcev posojil, vezanih na švicarski frank, z območja nekdanje Jugoslavije (hrvaška Udruga Franak, srbska Efektiva in bosansko-hercegovska UKK Švicarac) so pred dnevi podpisali dogovor o sodelovanju, v katerem so obsodili neustrezne aktualne predloge bank za reševanje kreditne stiske potrošnikov, ker so ta dobra samo za banke. Obenem so se zavezali skupnemu boju za pravično rešitev iz primeža neugodnih kreditov z vsemi zakonitimi sredstvi ter pozvali vse potrošnike, ki so žrtve nepoštenega bančnega poslovanja, naj se jim pridružijo.
Predstavniki združenj kreditojemalcev so na skupni okrogli mizi v Zagrebu ugotovili, da so banke pri ponujanju kreditov, vezanih na švicarski frank, na celotnem območju nekdanje Jugoslavije delovale na enak nepošten način. Zato je tudi cilj vseh prizadetih kreditojemalcev enak: poštena rešitev za odplačilo kreditov, vezanih na švicarski frank. Kot ugotavljajo, jim banke sedaj »vsiljujejo rešitve«, s katerimi bi maksimirale svoj dobiček od porasta tečaja švicarskega franka. Seznanili so se tudi s sodbami sodišč, ki so zahtevam kreditojemalcem že ugodila v tožbah proti bankam zaradi nepoštenih bančnih praks. Kot navajajo v Združenju Frank, je bila ta mesec prva taka pravnomočna sodba izdana v Srbiji, v Bosni in Hercegovini je bilo v letu 2015 že vsaj 30 sodb v korist kreditojemalcem, na Hrvaškem pa je Udruga Franak preko hrvaške zveze potrošnikov vložila skupinsko tožbo, ki je še v sodnem postopku, potem ko je bilo tožnikom ugodeno na prvi stopnji.
Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS) pa v nedavno objavljenem poročilu ugotavlja, da banke pri kreditiranju v švicarskih frankih niso upoštevale navodil, ki jim jih nalagajo zakonodaja, in predlaga, naj banke ponudijo potrošnikom konvertiranje posojil pod pogoji, ki so veljali na dan sklenitve pogodbe. Banke so po mnenju ZPS uporabljale zavajajoče poslovne prakse in kreditojemalcem niso posredovale bistvenih informacij, ki so jih potrebovali za odločitev o najemu dolgoročnega kredita, poročila potrošnikov pa kažejo tudi na to, da banke pri odobravanju kreditov niso v zadostni meri preverjale kreditne sposobnosti potrošnikov. Večje število potrošnikov je namreč ZPS sporočilo, da jim je banka ustno pojasnila, da niso kreditno sposobni za najem evrskega kredita, lahko pa ga najamejo v švicarskih frankih. Kreditojemalcem, ki pa so se med odplačevanjem kredita zaradi zvišanja anuitet obrnili na banke po nasvet, kaj naj storijo, so bančni uslužbenci v veliki večini primerov odsvetovali konverzijo kredita v evre s pojasnilom, da se bo tečaj umiril in izboljšal v korist evra, saj sta obe valuti stabilni. Zaradi odločitve švicarske centralne banke pa je z enormnim povečanjem obveznosti kreditojemalcev prišlo do takšnih sprememb okoliščin, ki zahtevajo ustrezno prilagoditev kreditnih pogodb. ZPS zato predlaga, naj banke kreditojemalcem brezplačno ponudijo preračun njihovega kredita v evrskega pod pogoji, ki so veljali na dan sklenitve pogodbe, obenem pa jim omogočijo zamrznitev kreditnega obroka za šest mesecev ob upoštevanju valutnega tečaja, ki je veljal do 14. januarja letos. Od vlade v ZPS zahtevajo hitro pripravo ukrepov za pomoč potrošnikom.