Irena Radej pri poslikavi kamniške majolike

Se bo kamniška majolika dvignila iz pepela?

Mineva že peto leto, odkar so v Kamniku nehali izdelovati tako znane in priljubljene majolike. Slikarjev, ki še obvladajo podglazurne poslikave in značilno kamniško motiviko, je manj kot prstov ene roke, da pa se znanje le ne bi pozabilo, si prizadeva tudi Irena Radej, ki je majolike ustvarjala kar 32 let. Pred dnevi je tako predstavila svojo knjigo, prvo tovrstno pri nas.

Kamnik – Knjiga Poezija čopiča, ki govori o podglazurni poslikavi in kamniški keramiki, je nastajala leto dni, gre pa za prvo knjigo, ki podrobno govori o določeni tehniki v keramiki. »Večina knjig zaobjame vse procese, pri tem pa se izgubijo dragoceni drobni podatki o kakšni tehniki. Ker pa sem bila sama kar 32 let vpeta v zgodbo kamniške keramike, sem velik poudarek namenila tudi temu. Kljub 153-letni tradiciji zapisov o keramičnem ustvarjanju v Kamniku skorajda ni. S to knjigo sem želela doseči, da se ohrani zapis o našem delu, da se ohranijo osnove o podglazurnem slikanju, ki smo ga uporabljali v kamniški delavnici. Glede na to, da je delavnica zaprta že peto leto, je obstajala bojazen, da se to znanje pozabi. To sem želela preprečiti, hkrati pa koga navdušiti za to lepo delo,« pravi Kamničanka Irena Radej, ki se je specifičnih poslikav, tako značilnih za kamniške majolike in drugo keramiko, naučila že kot mlada štipendistka podjetja Eti, v katerem je ustvarjala vse do zaprtja.

In katere so značilnosti podglazurnih poslikav in kamniške keramike? »Značilnost je uporaba pigmentov – kovinskih oksidov – na enkrat žganem keramičnem izdelku, ki mu rečemo biskvit. Ko je izdelek poslikan, ga namočimo še v glazuro in ponovno žgemo. S tem fiksiramo pigmente na črepinjo in jo zaščitimo pred zunanjimi vplivi, izdelek dobi lep sijoč izgled. Za kamniško delavnico je značilna kamniška majolika, poslikana z motivom grba na sredini in zaključena s pavi ali barokom. Značilen za kamniško delavnico je tudi rumeno rjav rob izdelka in prekrivanje tudi petih barv. Tega smo se držali pri poslikavi etnoloških izdelkov, pri bolj splošnih oblikah izdelkov pa smo si dovolili malo več svobode, seveda pa nismo zanemarili druge značilnosti kamniške keramike – to je keramične poteze. Keramična poteza je čista, gladka in je nikoli ne poprav­ljamo,« pravi Irena Radej, ki svoje znanje rada prenaša tudi na številnih delavnicah in dogodkih, pri čemer pa opaža, da je večina, ki se sreča s tovrstnimi poslikavami, sprva navdušena, nato pa razočarana. Potrebnih je namreč več mesecev, če ne celo let vaje, da so poslikave podobne tistim, kakršne predstavlja v knjigi.

»Ob zaprtju delavnice sem se povezala z Medobčinskim muzejem Kamnik. Z Zoro Torkar sva naredili pregled in vse, kar je muzej lahko sprejel, smo oddali v muzej. Tako je bil v muzej odpeljan lesen kolovrat za oblikovanje biskvita, celotno delovno mesto slikarja, predvsem pa so v muzeju dragocene predloge, ki jih je v kamniško delavnico nosil Božo Račič. Treba je vedeti, da tudi v sami delavnici in tovarni niso imeli nobenega arhiva. Leta 1978, ko sem prišla v službo, so imeli samo vzorce, ki so bili povečini poškodovani in so zato ostali v podjetju. Kot bi ne bilo nobene zgodovine! Ima pa praktično vsaka hiša v Kamniku kak naš izdelek. Veliko ljudi govori, da je treba kamniško majoliko ohraniti, jo obuditi in podobno, vendar nihče ničesar ne stori. Tudi jaz nimam možnosti za izdelavo keramike doma, zato pa sem imela možnost napisati to knjigo in tako poskusiti ohraniti del identitete vsega slovenskega naroda, saj lahko brez skromnosti rečem, da je bila kamniška majolika velikokrat ambasador Slovenije. Mislim, da ni celine, kjer bi se ne dalo najti naše majolike. Ali jih bomo v Kamniku še kdaj izdelovali – ne vem,« pravi ena najglasnejših pobudnic ohranitve tovrstne kulturne dediščine in sklene svoje razmiš­ljanje: »Mislim, da je moje delo z izdajo knjige zaokroženo. Čas bo pokazal, ali se bo majolika dvignila iz pepela v Kamniku ali pa kje drugje v Sloveniji.«

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Škofja Loka / nedelja, 25. december 2016 / 12:41

Županu prinesli luč miru

Škofja Loka – V ponedeljek so občino Škofja Loka in župana Miha Ješeta obiskali škofjeloški skavti – Steg Škofja Loka 1. V občinsko hišo so prinesli lučko miru iz Betlehema in izrekli božično vošči...

Objavljeno na isti dan


GG Plus / ponedeljek, 17. februar 2014 / 22:29

Sloveniji spet dve

Ta naša Slovenija je pa res razdvojena. Na Prešernov dan 2013 se je to pokazalo v politiki, v množičnih zborovanjih na ljubljanskih ulicah in trgih. Najprej je na Kongresnem trgu že dopold...

Kranj / ponedeljek, 17. februar 2014 / 22:13

Zahtevajo odpoklic Ogrinove

Zaposleni v Gorenjskem muzeju so prepričani, da sedanja direktorica Marija Ogrin svojega dela ne opravlja, kot je treba, zato ustanovitelja, Mestno občino Kranj, pozivajo, naj jo odpokliče.

GG Plus / ponedeljek, 17. februar 2014 / 22:12

Ljudje smo utrujeni od delitev in sovraštva

Frančiškanski pater Bogdan Knavs, rojen v Mošnjah na Gorenjskem, je oktobra lani na Sveti Gori daroval mašo za padle partizane, talce, internirance in žrtve vojne. To je tisti pater, ki je v finančni...

GG Plus / ponedeljek, 17. februar 2014 / 22:10

Umetnost sebi in za druge

Dan po podelitvi nagrad v Cankarjevem domu so se ob slovenskem kulturnem prazniku Prešernovi nagrajenci zvečer v Prešernovem gledališču predstavili kranjskim ljubiteljem umetnosti in ustvarjalcem v ku...

GG Plus / ponedeljek, 17. februar 2014 / 22:05

K zastopniku tudi zaradi staleža?

»Zadeve skušam reševati kolikor se da hitro in sproti, seveda pa ni vse odvisno od mene,« je povedal Avgust Rebič, zastopnik za pacientove pravice na Gorenjskem. Zdravstvene ustanove na Gorenjskem se...