
Previdno v obnovo fasade
Če so lani lastniki stanovanj v večstanovanjskih stavbah v Kranju obnovili zgolj nekaj čez dvajset fasad, se je letos stanje precej izboljšalo – energetske obnove se vrstijo na vsakem koraku. Previdnost pri izbiri izvajalca ni odveč, to so spoznali tako lastniki kot upravniki, čeprav se v nekaterih primerih zaradi nezaupanja lastnikov znajdejo na nasprotnih bregovih.
V nekaj primerih nezaupanje do upravnika vodi k izbiri nezanesljivega izvajalca, vsi, tako upravnik kot nadzorni odbor, imata nato veliko dela, še vedno pa lahko trpi tudi kvaliteta opravljenega dela.
Kljub previdnosti tako upravnika kot lastnikov pri izboru se je v nekaj primerih pri energetski obnovi fasade ali strehe na večstanovanjskih objektih zgodilo, da dela niso bila kvalitetno opravljena ali, celo huje, izvajalca ni bilo na spregled. Kljub opozorilom upravnika, da kak izvajalec ne premore dobrega imena, se ne ponaša z zadovoljivimi referencami ali je finančno na trhlih nogah, se nekateri lastniki (ali nadzorni odbori) odločijo za izvajalce po svojem okusu oziroma izboru. Tako se je na Zlatem polju zgodilo, da so lastniki izbrali svojega krovca, mu plačali približno četrtino avansa, nato pa je izvajalec poniknil. Na eni od stolpnic v Kranju pa je izvajalec po plačilu avansa odpovedal nadaljevanje del.
Kranj – Razlogov za energetsko obnovo je več: od tega, da sedaj večina v visoki investiciji energetske obnove vidi prihranke pri stroških za ogrevanje v prihodnosti, kot tudi, da se je v rezervnih skladih nabralo dovolj denarja, izvajalci laže najamejo kredit za posamezne investicije in podobno.
Gre za več deset, v nekaterih primerih tudi za več kot sto tisoč evrov visoke investicije, zato so skrbi in odgovornost velike, zgodi se, da se lastniki opečejo. Stanovalci oziroma njihovi pooblaščenci (nadzorni odbor) skladno z zakonom pridobijo več ponudb, po svojih merilih izberejo najboljšega – z najugodnejšo ceno in referencami.
Podobno so izbirali v eni od večstanovanjskih stavb na Planini v Kranju, a se je zataknilo pri izvedbi. Izvajalec je želel dela opraviti hitro in nestrokovno, na malomarnost ga je opozarjal tako nadzornik gradnje kot upravnik. V največji avgustovski vročini so se odločili za pritrjevanje dodatnega sloja izolacije (stiropor), čez nekaj dni pa so ga že morali odstraniti, saj bi plošče sicer (lahko) same odpadle.
Upokojenci si z majhnimi pokojninami težko privoščijo tovrstne investicije, nato pa spremljajo nestrokovno opravljena dela ali se celo bojijo, ali bodo dela sploh izvedena. V tej stavbi so se dela zavlekla že za mesec dni, kaj bi se zgodilo, če v prvih septembrskih dneh pritisne mraz? Ali se stanovalci kot investitorji pri energetski obnovi domov velikokrat srečujejo z nestrokovnimi izvajalci? So se opekli tudi drugod? Po odgovore smo se odpravili k Petru Kernu, vodji poslovne enote Nepremičnine pri Domplanu.
Najprej pove, da je bilo letos v Kranju obnovljenih že prek trideset fasad večstanovanjskih objektov, tudi jeseni bo veliko sanacij vključno z dodatno toplotno izolacijo, lastniki pa se zelo zanimajo in odločajo ali za zdaj še povprašujejo po cenah za izvedbo del tudi že za prihodnje leto. Prvi korak energetske sanacije posamezne stavbe (prenova fasade in strehe) je načrt vzdrževanja stavbe, ki ga pripravi upravnik, med zadnjimi pred izvedbo pa sklep lastnikov o investiciji.
»Sledi zbiranje ponudb, po zakonu morata biti na voljo vsaj dve neodvisni ponudbi, na podlagi teh pa nadzorni odbor in upravnik izbereta izvajalca. Dogaja se, da ne dosežemo enotne odločitve,« pove Kern in razloži, da v Domplanu opominjajo o neprimernosti posameznega izvajalca glede referenc in kvalitete ter finančne trdnosti. Vendar se zgodi, da jim lastniki ne verjamejo.
Kljub opominom je upravnik, tudi pod grožnjo zamenjave upravitelja, potrdil izbor lastnikov. In so, poleg zgoraj opisanega primera, nastale še hujše posledice: tako je na primer na Zlatem polju v Kranju Domplan lastnikom predlagal tri ponudnike za prenovo strehe, ti pa so izbrali četrtega in mu plačali avans. Izvajalec je še pred začetkom del poniknil, dela je nato izvedlo drugo podjetje. Lastniki so morali približno četrtino investicije plačati dvakrat.
Na eni od kranjskih stolpnic je izvajalec po dobljenem avansu odpovedal nadaljevanje del in odšel. K sreči je dela dokončal podizvajalec. »Ta podizvajalec pa je zelo slabe kvalitete, kar se odraža pri kvaliteti fasade, še huje je, da so se lastniki kar sami z njim dogovorili za sanacijo strehe. Ta pa še danes zamaka, tudi ta izvajalec je poniknil,« pove Kern.
Kljub previdnosti pri izboru, zahtevi po izdaji menic in pri delih v vrednosti nad petdeset tisoč evrov tudi bančne garancije opisane težave ostajajo na plečih lastnikov in upravnika, izvajalci pa poniknejo. »Mi svetujemo izbiro naših pogodbenih izvajalcev, za katere jamčimo pravočasno in kvalitetno opravljeno delo, ob tem pa se pojavljajo očitki o pristrani izbiri in proviziji,« pove Peter Kern. Razloži, da Domplan ne dobi provizije, z nekaterimi izvajalci pa so dogovorjeni za strošek plačila neplačnikov, saj skladno s stanovanjskim zakonom upravnik ni dolžan izvajalcu (ali dobaviteljem) kriti stroška neplačnikov. Investicija kljub temu ostaja enaka.