
Zaradi ceste selitve iz Žirov
Regionalna cesta Logatec-Žiri je zaprta za tovorni promet. Tako bo ostalo še več mesecev, žirovski gospodarstveniki pa ocenjujejo, da bodo utrpeli ogromno škodo. Nekateri posle selijo iz Žirov.
Žiri - »Iz Žirov in našega gospodarstva se nekdo dela norca. Katastrofa,« o zaprti cesti pravi Aleš Dolenc, direktor M Sore. Podjetnik in podžupan Matjaž Oblak dodaja, da bi morali pripravljavca elaborata o izvedbi del za ušesa: »Marsikje gradijo ceste med prometom, v Logatcu pa zaradi gradnje krožišča zaprejo cesto za več mesecev.« Pred časom je pristojnemu ministru pisal, da je dostop brez zapor v Žiri možen le s helikopterjem.
Sedanje cestne povezave so katastrofa za žirovsko Iko, ki jo vodi Lado Mrak: »Zaprli so cesto z Vrhnike v Žiri, saj tovorni promet moti krajane Podlipe, do junija bo zaradi gradnje krožišča zaprta cesta proti Logatcu, tudi kasneje naj bi bila zaprta. Za nas to pomeni dodaten strošek za voznika, gorivo, tovornjak, s tem je večja tudi amortizacija.« Z večjimi tovornjaki se je v Žiri sedaj težko prebiti, tuji tovornjakarji (predvsem iz nekdanjih ruskih republik) v Žiri zaradi visokih stroškov ne vozijo več.
Kako hud udarec je zaprtje državne ceste Logatec – Žiri, ki je edina primerna cesta za tovorni promet (in še ta v zelo slabem stanju), je težko izračunati. Je pa najprej ponujen obvoz čez Idrijo in Cerkno na Sovodenj ter v Žiri dolg kar 70 kilometrov, nov obvoz čez Vrhniko na Horjul, v Gorenjo vas in naprej v Žiri je z dvajsetimi kilometri manj le malo krajši.
»Dnevno dobavljamo naše izdelke kupcem, zato dnevno izgubljamo čas in denar, z dobavami zamujamo. Kako so si kaj takega lahko privoščili, nam ni znano. Si predstavljate, da v Postojno vozimo čez Škofjo Loko?« nelogičnosti projekta opiše Dolenc in razmišlja, če bi morala žirovska podjetja izpeljati davčno nepokorščino.
»Prej smo v Luko Koper vozili do šestkrat na teden, sedaj le enkrat. Prej smo imeli v Žireh deset manjših desettonskih tovornjakov, štirje so že na drugih lokacijah, o selitvi treh še razmišljamo. Imamo izpad prometa, skladiščimo v Mariboru, Murski Soboti in drugje, v Žireh se delati več ne da,« pravi Mrak. Škodo ocenjuje na več deset tisoč evrov na mesec, kak mesec bo znašala celo petdeset tisoč evrov! Kot Žirovec je posel želel razvijati v Žireh, zgradili so nove skladiščne prostore, plačali visok komunalni prispevek in visoko nadomestilo za uporabo stavbnih zemljišč, sedaj pa Mrak ugotavlja, da prihodnosti v Žireh ni.
Tretjino posla je Ika že preselila, o tretjini razmišljajo, čeprav se pravkar selijo v nove prostore Žireh. »Iskal sem pet novih sodelavcev, sedaj razmišljam o odpustitvi desetih. Verjel sem, da bo lokalna politika več naredila za gospodarstvo, razen višjih položnic pa do sedaj nismo dobili nič,« je razočaran Lado Mrak.
Vladi, DRSC, prometnemu ministrstvu in izvajalcu del na krožišču v Logatcu so Združenje malega gospodarstva Žiri, večja podjetja, samostojni podjetniki, občani Žirov in krajani iz Rovt poslali pismo, v katerem pojasnjujejo, da so že iz preteklosti vajeni občasnih zapor cest za večja vozila zaradi slabih cest. »Tako kot je predvideno sedaj, pa še nikoli,« je v njihovem imenu zapisal predsednik združenja Franc Likovič.
Našteti zahtevajo, da pristojni čim prej najdejo rešitev, ki bo sprejemljiva za gospodarstvo in Žirovce. V Žireh deluje skoraj 350 podjetij, brezposelnost je med najnižjimi v Sloveniji (4,1 odstotka), le plače zaostajajo za državnim povprečjem. »Žirovci se odrekamo delu plač zato, da bi podjetja preživela. Boj s konkurenco je dodatno otežen zaradi razmer na cestah,« piše Likovič.
V DRSC na naša vprašanja niso odgovorili.