Komentar: Prodaj. Komurkoli. Takoj!
Kako čas spreminja naše poglede na povsem enake odločitve. Če smo Slovenci manj kot dve leti nazaj zavrnili pokojninsko reformo, je nova, le nekoliko spremenjena, z začetkom januarja že v veljavi. In ni nujno, da je bolj sprejemljiva, sploh pa za večino zaposlenih ni zadnja. Ha!
Tega, da smo potrošniki spremenili svoje navade, ni treba posebej poudarjati. To lahko ugotovi vsak sam. Hkrati enako ugotavljajo tudi raziskovalci in trgovci – kupci s(m)o bolj premišljeni, bolj primerjaj(m)o izdelke, se dlje časa odločaj(m)o za nakup. In kupujej(m)o ceneje.
Pred približno desetletjem se je ob vprašanju prodaje podjetij v državni lasti pojavil pojem nacionalni interes. Po njem bi morali najboljša podjetja obdržati v slovenskih rokah. Res? Do danes se je razumevanje tega pojma spremenilo v smeri, da ni več pomembno, kdo je lastnik in komu posledično odteka dobiček, ampak so bistvena (kvalitetna, beri dobro plačana) delovna mesta.
V teh dneh so na mizi prodaje kar treh tako v Sloveniji kot tudi v tujini priznanih blagovnih znamk, treh močnih gorenjskih družb, ki regiji dajejo identiteto. Elan, Peko in Alpina se že dolgo bolj ali manj uspešno spopadajo s preživetjem. Čevljarski podjetji pravzaprav vse od osamosvojitve Slovenije in posledično delne izgube trga, katerega si niso nikoli znali povrniti. Medtem je Elan vsakih nekaj let kot slovenski nacionalni ponos potreboval večmilijonsko finančno injekcijo.
Vse tri družbe jo potrebujejo tudi sedaj. Država ali njeni sateliti je ne smejo dati, saj lahko prav nedovoljena državna pomoč pokoplje družbe, kot bi lahko tudi Elan. In ja, tu nastopi nacionalni interes nove dobe. Pomembna so delovna mesta in ohranitev proizvodnje na Gorenjskem. Kupec je lahko kdorkoli. Največkrat se omenja tuje finančne sklade.
Ti zagotovo ne bodo dolgoročni lastniki, bodo pa omogočili preživetje in nujna vlaganja v razvoj. Vodstva vseh treh družb ob sedanjih lastnikih in finančnem stanju niti v banko ne morejo s cmokom v grlu. Zato so novi lastniki nuja. Kdo bo (morda čez leta) končni kupec, pa je danes neprimerno vprašanje. Res?
Prej naštete gorenjske družbe bodo lastniki prodali za drobiž oziroma zgolj za obstoj, poplačilo starih kreditov, poplačilo dobaviteljev in zagon za prihodnje leto, dve. Kaj pa Telekom Slovenije, Petrol, Zavarovalnica Triglav …? Recept je znan. Družba mora imeti najprej izgubo, nato jo prodaš. Mercator je lani ustvaril 104 milijone evrov izgube.