Drama o zdravosti dvoma
V soboto bodo v Prešernovem gledališču uprizorili drugo premiero v letošnji sezoni, dramo Dvom ameriškega dramatika, filmskega scenarista in režiserja Johna Patricka Shanleyja. Prvo slovensko uprizoritev je režiral Alen Jelen.
Gre za dramsko delo, ki je doslej prejelo številne ugledne nagrade, med drugim tudi Pulitzerjevo nagrado. Avtor je dramo sam priredil tudi za istoimenski film z Meryl Streep v glavni vlogi in ga tudi sam posnel ter zanj prejel več nominacij za oskarja. Zgodba je aktualna. Dvom prikazuje spor med odprtim, liberalnim duhovnikom očetom Flynnom, ki ga igra Borut Veselko, in konzervativno, strogo ravnateljico katoliške šole v Bronxu sestro Alojzijo, ki jo igra Vesna Jevnikar. Ta posumi, da se je duhovnik, ki poučuje tudi telovadbo, enemu od učencev približal na nesprejemljiv način. V svojo igro sumničenj in manipuliranja potegneta tudi mlado sestro Jakobino (Vesna Slapar) in pretreseta predvsem njeno vero in zaupanje v ljudi. Kot mati dozdevne žrtve v predstavi nastopa še Maša Kagao Knez. Predstavo je režiral Alen Jelen, ki je kranjsko občinstvo navdušil že z lansko postavitvijo uspešnice Daniela Glattauerja Proti severnemu vetru. »Drama govori o igri med prepričanjem, sumom in dvomom, govori tudi o manipulaciji, pa tudi o čudnem položaju posameznika v boju proti instituciji. Slednje me je proti koncu študija začelo močno vznemirjati. Kako se zoperstaviti tako mogočni inštituciji, kot je rimskokatoliška Cerkev. Da bi nehala razmišljati tako, kot razmišlja. Lepo bi bilo, da bi predstava nagovarjala v tem smislu, seveda pa bom zadovoljen, če se bodo spraševali tudi o resničnosti krivde očeta Flynna,« je povedal Alen Jelen. Dramaturginja Marinka Poštrak pa poudarja: »Dvoboj med na videz simpatičnim in liberalnim duhovnikom Flynom in na videz konzervativno in strogo sestro Alojzijo razkriva, da videz še kako zavaja in da ljudje še zdaleč niso takšni, kot se sprva kažejo. Prav v tem je subverzivnost in družbena angažiranost tega izjemno subtilno napisanega dramskega besedila.«
Vesna Jevnikar, odrska Alojzija, razmišlja: »Da lahko nekoga obtožiš takih težkih stvari, moraš biti v sebi zelo trden. Ne gre samo za obrekovanje, to je huje kot obrekovanje. Pri takih zločinskih obtožbah gotovo podvomiš, ali si ravnal prav ali ne, ne glede na to, da si trdno prepričan.« Borut Veselko spomni, da je avtor v uvodu napisal, da je to drama o komunikaciji današnjega časa. »Ta čas je čas, v katerem smo ljudje zelo hitro pripravljeni sodit. Brez dokazov in informacij, na podlagi vtisa in govoric. Mislim, da je to tudi v Sloveniji nekak splošen pojav.« Kot sestra Jakobina igra Vesna Slapar: »Z moje strani gre za zgodbo o izgubljeni nedolžnosti. Sestra Jakobina je vstopila v red nepokvarjena, nedolžna, predvsem pa svetla, vedra in brez vsakršnega dvoma o avtoriteti, v dobroto ljudi, v Cerkev kot institucijo. Potem pa se ji zelo grdo zamajejo tla pod nogami in naenkrat postane nekdo, ki dvomi o vsem, in jo to izjemno razjeda.« Scenografijo je pripravila Vasilija Fišer, kostume Belinda Radulović, glasbo pa Darja Hlavka Godina.