V nepredstavljivo težki situaciji

Rekordne cene pogonskih goriv v Sloveniji kravžljajo živce vseh voznikov in hkrati najedajo poslovne rezultate prevoznikov.

Najdražje jo odnesejo vozniki na Norveškem, v Turčiji in Italiji, najceneje pa v Rusiji, Ukrajini in bližnji Bosni in Hercegovini. V slednji sta ceni liter bencina in dizla izenačeni na 1,278 evra, v Rusiji se vozijo za polovico ceneje kot pri nas. Številni slovenski prevozniki vse težje pokrivajo vse stroške in iztržijo še dobiček oziroma pozitivno razliko v ceni.

Kranj - Cene pogonskih goriv so v torek dosegle rekordne vrednosti. Za liter neosvinčenega 95-oktanskega bencina morajo vozniki odšteti 1,562 evra, za dizelsko gorivo 1,429 evra. Cene so višje za od 4,2 do 5,5 centa, v zadnjih šestih mesecih pa se je (z vmesnim padcem) bencin podražil za 12,4 centa, dizel za 9,4 centa na liter.

Tudi v sosednjih državah so cene pogonskih goriv vse višje. Po podatkih AMZS so cene v Italiji tretje najvišje v Evropi, vozniki morajo za liter bencina odšteti 1,878 evra, za liter dizla 1,767 evra. V Avstriji je bencin cenejši kot pri nas. Stane 1,510 evra, liter dizla je dražji (1,433 evra). Na Madžarskem je dizel dražji od bencina, za liter prvega je treba odšteti 1,571 evra, za liter bencina pa 1,568 evra. Hrvaška je v primerjavi sosednjih držav najcenejša: 1,472 evra stane liter bencina, 1,373 evra je liter dizla.

Ni težko izračunati, da visoke podražitve goriv močno vplivajo na poslovanje vseh, kjer so stroški goriva med večjimi stroški podjetja. »Samo zadnja podražitev nam pri osmih tovornjakih vsak mesec povzroči dodatnih 1500 evrov stroškov ali eno dobro vozniško plačo,« pravi Andreja Bogataj iz Avtoprevozništva Robert Bogataj iz Poljanske doline. Teh stroškov v težkih časih ne morejo prevaliti na naročnike, saj ti hitro povedo, da bodo odšli k drugemu prevozniku.

Avtoprevozništvo Bogataj se je specializiralo za prevoze v Švico, kjer velja stroga zakonodaja, zato so skoraj vsi tovornjaki novejši, kar prinaša prihranke pri gorivu. Brez tega, tako Robert Bogataj, bi delali izgubo: »Dela je dovolj, naročnike imamo po vsej Sloveniji in tudi švicarska podjetja, pa vendar danes delamo le za pozitivno ničlo.« Podobno je bilo že v prvih letošnjih mesecih, ko dobička ni bilo, saj stroški za gorivo in cestnine predstavljajo dve tretjini prometa, preostalo gre za lizing in plače. »Država danes povrne zgolj 0,02 odstotka stroška goriva oziroma del trošarine. To je premalo,« še pove Andreja Bogataj.

S podobnimi težavami se ubadajo tudi pri Alpetourju, ki na Gorenjskem izvaja javni prevoz v potniškem prometu, zvišanih stroškov za gorivo pa ne morejo prevaliti v višjo ceno prevoza. Trenutna cena goriva je že za 16,7 odstotka višja od zadnje uskladitve nadomestila (1. julija lani). »Tako povišanih stroškov dizelskega goriva v nobenem primeru ne moremo pokrivati s prihodki od drugih dejavnosti,« pove direktorica Ivanka Zupančič Gaber in razloži: »V domeni Ministrstva za infrastrukturo in prostor in slovenskimi prevozniki pri določanju cen še vedno uporabljamo osnovno tarifno lestvico s 1. aprila 2007. Ta podatek kaže, da smo v nepredstavljivo težki situaciji.«

Uredba, ki določa koncesionarjem pogoje poslovanja, sicer predvideva, da se lahko izvede uskladitev nadomestila, ki ga prispeva država, če se cena dizelskega goriva od zadnje prilagoditve nadomestila spremeni za več kot deset odstotkov. Ta pogoj je bil izpolnjen že marca letos, vendar je ministrstvo zahtevek zavrnilo zaradi pomanjkanja proračunskih sredstev. »Nujno je, da država koncesionarjem nadomestilo poveča vsaj za rast stroška goriva, ki v strukturi cene predstavlja že približno dvajset odstotkov, ali dovoli sorazmerno povišanje cen,« še pravi direktorica.

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Gorenjska / sreda, 21. november 2007 / 07:00

Sodelovanje kot ključ do razvoja turistične destinacije

V neprofitni Turistični organizaciji Hedmark se ukvarjamo s trženjem turizma v pokrajini Hedmark na Norveškem. Nudimo turistične informacije preko interneta in v brošurah. Prav tako nudimo po...

Objavljeno na isti dan


Splošno / petek, 19. april 2013 / 07:00

Kako pomiriti Slovenijo in svet?

Imamo novo vlado, ta pa še nima programa, ki bi prepričal domačo, evropsko in svetovno javnost, da Slovenija ne bo naslednja, ki bi klonila pod pritiskom finančne krize. Alenka Bratušek ponavlja,...

Škofja Loka / petek, 19. april 2013 / 07:00

Biološke odpadke odslej v Drago

Škofja Loka - V občini Škofja Loka je bil odvoz večjih biološko razgradljivih odpadkov končan 6. aprila, zato občane obveščajo, da je prepovedano nadaljnje odlaganje teh odpadkov...

Kranj / petek, 19. april 2013 / 07:00

Folklora iz devetih držav

Društvo KUD DEM iz Kranja pripravlja 3. mednarodni folklorni festival. Danes in jutri tudi spremljevalni dogodki.

Zanimivosti / petek, 19. april 2013 / 07:00

Pomagajmo otrokom na morje

Jesenice - Eden najzvestejših navijačev jeseniškega hokeja Fikret Avdič - Fičo v sodelovanju z Zvezo društev prijateljev mladine Jesenice pripravlja že tretjo dobrodelno dražbo š...

GG Plus / petek, 19. april 2013 / 07:00

Kostanjeva šiškarica zmanjšuje obrod kostanja

Če se bo kostanjeva šiškarica še naprej širila, bodo nabiralci kostanja jeseni odhajali iz gozda s praznimi košarami. Gozdarje bolj kot to skrbi, ker se s širitvijo šiškarice povečujejo tudi možnosti...