V nepredstavljivo težki situaciji
Rekordne cene pogonskih goriv v Sloveniji kravžljajo živce vseh voznikov in hkrati najedajo poslovne rezultate prevoznikov.
Kranj - Cene pogonskih goriv so v torek dosegle rekordne vrednosti. Za liter neosvinčenega 95-oktanskega bencina morajo vozniki odšteti 1,562 evra, za dizelsko gorivo 1,429 evra. Cene so višje za od 4,2 do 5,5 centa, v zadnjih šestih mesecih pa se je (z vmesnim padcem) bencin podražil za 12,4 centa, dizel za 9,4 centa na liter.
Tudi v sosednjih državah so cene pogonskih goriv vse višje. Po podatkih AMZS so cene v Italiji tretje najvišje v Evropi, vozniki morajo za liter bencina odšteti 1,878 evra, za liter dizla 1,767 evra. V Avstriji je bencin cenejši kot pri nas. Stane 1,510 evra, liter dizla je dražji (1,433 evra). Na Madžarskem je dizel dražji od bencina, za liter prvega je treba odšteti 1,571 evra, za liter bencina pa 1,568 evra. Hrvaška je v primerjavi sosednjih držav najcenejša: 1,472 evra stane liter bencina, 1,373 evra je liter dizla.
Ni težko izračunati, da visoke podražitve goriv močno vplivajo na poslovanje vseh, kjer so stroški goriva med večjimi stroški podjetja. »Samo zadnja podražitev nam pri osmih tovornjakih vsak mesec povzroči dodatnih 1500 evrov stroškov ali eno dobro vozniško plačo,« pravi Andreja Bogataj iz Avtoprevozništva Robert Bogataj iz Poljanske doline. Teh stroškov v težkih časih ne morejo prevaliti na naročnike, saj ti hitro povedo, da bodo odšli k drugemu prevozniku.
Avtoprevozništvo Bogataj se je specializiralo za prevoze v Švico, kjer velja stroga zakonodaja, zato so skoraj vsi tovornjaki novejši, kar prinaša prihranke pri gorivu. Brez tega, tako Robert Bogataj, bi delali izgubo: »Dela je dovolj, naročnike imamo po vsej Sloveniji in tudi švicarska podjetja, pa vendar danes delamo le za pozitivno ničlo.« Podobno je bilo že v prvih letošnjih mesecih, ko dobička ni bilo, saj stroški za gorivo in cestnine predstavljajo dve tretjini prometa, preostalo gre za lizing in plače. »Država danes povrne zgolj 0,02 odstotka stroška goriva oziroma del trošarine. To je premalo,« še pove Andreja Bogataj.
S podobnimi težavami se ubadajo tudi pri Alpetourju, ki na Gorenjskem izvaja javni prevoz v potniškem prometu, zvišanih stroškov za gorivo pa ne morejo prevaliti v višjo ceno prevoza. Trenutna cena goriva je že za 16,7 odstotka višja od zadnje uskladitve nadomestila (1. julija lani). »Tako povišanih stroškov dizelskega goriva v nobenem primeru ne moremo pokrivati s prihodki od drugih dejavnosti,« pove direktorica Ivanka Zupančič Gaber in razloži: »V domeni Ministrstva za infrastrukturo in prostor in slovenskimi prevozniki pri določanju cen še vedno uporabljamo osnovno tarifno lestvico s 1. aprila 2007. Ta podatek kaže, da smo v nepredstavljivo težki situaciji.«
Uredba, ki določa koncesionarjem pogoje poslovanja, sicer predvideva, da se lahko izvede uskladitev nadomestila, ki ga prispeva država, če se cena dizelskega goriva od zadnje prilagoditve nadomestila spremeni za več kot deset odstotkov. Ta pogoj je bil izpolnjen že marca letos, vendar je ministrstvo zahtevek zavrnilo zaradi pomanjkanja proračunskih sredstev. »Nujno je, da država koncesionarjem nadomestilo poveča vsaj za rast stroška goriva, ki v strukturi cene predstavlja že približno dvajset odstotkov, ali dovoli sorazmerno povišanje cen,« še pravi direktorica.