![](/images/20120627/306279986-AR_1.jpg?Size=main_picture&ImageVersion=online_l1)
Ozaveščeni mali trgovci
"Z enostavnimi ukrepi, skrajšanjem dobavnih poti ali zmanjševanjem osvetlitve, ogrevanja in ohlajevanja prostorov lahko tudi mali trgovci pomembno vplivajo na zmanjšanje izpustov emisij ogljikovega dioksida v okolje," pravi vodja projekta ZeroTrade prof. dr. Robert Leskovar s Fakultete za organizacijske vede Kranj.
Kranj - Fakulteta za organizacijske vede Kranj (FOV), članica Univerze v Mariboru, je bila kot slovenski partner povabljena k sodelovanju v projekt ZeroTrade. Cilj projekta je ozaveščanje in spodbujanje dobrih praks pri zmanjševanju emisij ogljikovega dioksida (CO2), zmanjševanju odpadkov ter negativnih okoljskih vplivov potrošnje in trgovskega sektorja.
ZeroTrade je eden od štirih podprojektov projekta LoCaRe na Gorenjskem, ki so namenjeni izmenjavi dobrih praks in konkretnemu zmanjšanju izpustov ogljikovega dioksida in spodbujanju uporabe obnovljivih virov energije v lokalnem okolju. »S projektom LoCaRe vpeljujemo dobre prakse na področju zelenega javnega naročanja, pri krepitvi obnovljivih virov energije na Gorenjskem, še največ pozornosti pa namenjamo zmanjševanju izpustov emisij ogljikovega dioksida,« pravi Helena Cvenkel iz Regionalne razvojne agencije Gorenjske (BSC Kranj).
V javnosti velja prepričanje, da blago v trgovini ponudniki dobijo blizu prodajnih polic. Resnica je velikokrat obratna: največkrat tudi nam povsem domači izdelki, na primer jabolka ali krompir, prepotujejo dolgo pot, da bi jih lahko kupili Gorenjci. »Žal se trgovci ne zavedajo, koliko energije porabijo za nekatere preproste, vsakdanje izdelke. V projektu želimo zmanjšati vplive na okolje malih trgovcev, predvsem izpuste emisij ogljikovega dioksida, pa naj gre za skrajšanje dobavnih poti ali za ukrepe na drugih področjih,« pojasnjuje prof. dr. Robert Leskovar, vodja projekta ZEROTRADE pri Fakulteti za organizacijske vede Kranj.
Na FOV so v sodelovanju s partnerji pripravili sporazum, s katerim želijo pridobiti podporo javnih organizacij (zveze potrošnikov, okoljevarstvene organizacije, trgovska združenja, občine) pri spodbujanju nizkoogljičnega trgovskega sektorja. »Ob podpisu sporazuma se te organizacije zavežejo k podpori projekta in izmenjavi dobrih praks na področju zmanjševanja emisij ogljikovega dioksida v trgovskem sektorju,« pojasnjuje sodelavka projekta dr. Alenka Baggia. Prek projekta bodo skušali pridobiti male trgovce z Gorenjske. »Na osnovi vprašalnika, ki ga izpolni vodstvo trgovine, pridobijo vpogled na sedanje stanje ter ukrepe, kako lahko zmanjšujejo emisije CO2. Posledično izberejo dva ukrepa, ki ju bodo izvedeli v prihodnjih dveh letih.«
Med najbolj preprostimi ukrepi je nabava in prodaja lokalnih proizvodov oziroma čim manj uporabe transporta, pomembna je tudi poraba električne energije oziroma prihranki na področju zamrzovanja, klimatiziranja in podobno ter drugi energetski ukrepi, kot so prihranki na področju ogrevanja (ali z zamenjavo energenta ali novim toplotnim ovojem stavbe ali zamenjavo stavbnega pohištva). »Spodbujamo lokalno proizvodnjo, vsaj pri izdelkih ali proizvodih, ki so v nekem okolju doma. Na Gorenjskem banan ne gojimo, a smo vajeni, da jih lahko dobimo v skoraj vsaki trgovini. Poznamo pa drugo sadje, ki je doma na Gorenjskem, a žal na policah vse prepogosto domačih sort ni,« pove dr. Leskovar.
Projekt ZeroTrade je omejen časovno in regionalno. »S sporazumom smo se zavezali, da bomo za akcijo pridobili pol odstotka malih trgovcev na Gorenjskem ali približno 35 trgovin do konca leta,« pove Alenka Baggia. Za zdaj so k projektu pristopile in pridobile nalepko Zmanjšujem ogljični odtis štiri trgovine, sodeluje jih več in že izpolnjujejo vprašalnike.
»Pogovarjali smo se tudi z velikimi trgovci. Največkrat imajo tovrstne teme zelo dobro urejene, saj je to v njihovem poslovnem interesu - manjši prevozni stroški in naravna embalaža, sploh pa navade kupcev, ki želijo z nakupom domačih izdelkov varovati okolje - in tudi dobičkonosno. Vendar k našemu projektu ne bodo pristopili, saj nikogar ne pustijo blizu,« pravi dr. Leskovar, Baggia pa ga dopolni: »Italijanski partnerji so pri tem bolj uspešni, saj so prepričali tudi velike trgovce, drugi partnerji žal ne.«