Pravi način reševanja sporov
Osnovna šola Škofja Loka - Mesto je ena redkih, kjer so začeli uvajati vrstniško mediacijo.
Škofja Loka - Prek svetovalno-izobraževalnega centra Mi so se najprej usposobili štirje učitelji, ti pa sedaj izobražujejo vrstniške mediatorje. Prvih petnajst je na dan šole prejelo priznanja. »Tega se nismo lotili zaradi trenda, pač pa zato, ker menimo, da problemi med vrstniki obstajajo in da je mediacija pravi način za njihovo reševanje,« pravi Li-An Kozmelj, ena od štirih učiteljic, ki izobražujejo mediatorje. »Ko učenci-mediatorji začenjajo, smo jim učitelji v oporo in pomoč. Prva generacija učencev (izbrani so zlasti tisti iz višjih razredov) je že pripravljena na reševanje primerov. Vidimo, da znajo, a imajo še vendarle zavoro in so v dvomih, ko se znajdejo pred vrstniškim zapletom.«
Na delavnicah so učenci vadili komunikacijske veščine in preigravali dele mediacije, o tem so marsikaj izvedeli tudi na mednarodni konferenci, toda ko se znajdeš pred resničnim problemom, ni lahko. Učenci mediatorji čutijo veliko odgovornost. In kako poteka mediacija?
»Mediatorji se vključimo, če se dva vrstnika skregata. Največkrat gre za malenkostne spore, ki so plod davnih zamer, včasih celo iz vrtca,« pove eden od vrstniških mediatorjev Matic Perme. »Mediator najprej oba pokliče in jima predlaga, da lahko spor rešita z našo pomočjo. Povemo jima pravila, s katerima se morata strinjati, in to tudi podpišeta. Potem v skupnem pogovoru razčiščujemo stvari. Mediator ne predlaga rešitve, pač pa jo medianta sama najdeta, mi jo pa povzamemo.«
Kot dodaja učiteljica, so izkušnje dosedanjih mediacij dobre. Začetek je težak, a so ob uspešno rešenem zapletu deležni velikega zadovoljstva otrok. Najbolj so zadovoljni, ker so slišani in se imajo možnost pogovoriti, dodaja Kozmeljeva. Največ pridobiš s prakso, meni Tina Starman, prav tako vrstniška mediatorka. »Veliko sem se naučila iz igre vlog. Najvažneje pri mediaciji je, da dosežeš, da sprta vrstnika drug drugega poslušata in da ima vsak možnost povedati svoje mnenje. Sicer pa gredo vrstniki na mediacijo prostovoljno. Ne smejo je razumeti kot kazen, pač pa je to učenčeva lastna odločitev. Pravila postavimo že na začetku, udeleženca vesta, da morata prisluhniti drug drugemu, priložnost imata izraziti svoja čustva. Da bi bila mediatorka, sem se navdušila, ko nam je bila ta naloga predstavljena na razredni uri. S tem lahko pomagam sebi in drugim.«
V škofjeloški šoli so ponosni, da so med prvimi šolami na Gorenjskem, ki imajo mediacijo. Na mednarodni konferenci so izvedeli, da jo imata tudi šola v Radovljici in v Medvodah, in sklenili so, da se bodo v prihodnje povezali.