Balet, ki secira telo
Edward Clug že dolgo ni več neznanka med slovenskimi baletnimi koreografi. V četrtek, 29. julija, ob 21. uri se bo s predstavo modernega baleta Watching others - Gledati druge v ljubljanskih Križankah predstavil na Festivalu Ljubljana.
Predstava, ki v središče postavi telo
Predstava Gledati druge je nastala v sodelovanju baletnika in koreografa Edwarda Cluga ter pianista in skladatelja Milka Lazarja. Gre za moderni balet, v katerem Clug z naslovom ne želi usmerjati pozornosti na proces opazovanja, temveč na univerzalne principe umetnosti, ki se ukvarja z uprizarjanjem, torej na človeško telo. Poleg klasične usmerjenosti v ples in gib gre pri predstavi za opazovanje telesa, ki ga ustvarjalec še bolj raziskuje, po besedah Cluga kar secira. V predstavi se srečujeta nadrealistični in realni svet, saj se s pomočjo črnih pregrad in drsečih sten, ki ustvarjajo navidezne prostore in odkrivajo ter zakrivajo telesa, ustvarja občutek fantazijskega sveta, ki si ga gledalec s svojo prisotnostjo pravzaprav ustvarja sam. Koncept predstave je zasnovan minimalistično, saj so kostumi zelo preprosti, sceno pa predstavljajo le premične črne stene.
Sodelovanje z Milkom Lazarjem
Clug je v sodelovanju s skladateljem Lazarjem očitno našel skupen jezik, saj je zadnja predstava že peta po vrsti. Lazar je glasbo za predstavo zasnoval kot variacije na podlagi dveh Chopinovih preludijev in se s tem priključil praznovanjem ob dvestoti obletnici rojstva F. Chopina. Tudi tu sta se držala minimalizma – v drugem delu pianist s prsti in različnimi predmeti igra neposredno na klavirske strune in iz njih izvablja fragmente glasbe, ki jo v prvem delu izvajajo s klavirskimi tipkami. S tem želi vzbuditi občutek, kot da v glasbo vstopamo z majhno kamero, zaradi česar se nam zdi nenavadno velika. Lazar izbiro za tak način komentira: »Dandanes, ko smo v nekakšni krizi umetniških vrednot, mnogo lastne praznine obešamo na stereotipe, predvsem romantične. Žal tudi Chopina marsikdo še vedno meče v koš »hipermegaromantike«, to pa meni nikakor ni všeč. Chopinovo glasbo že od nekdaj občudujem. To je predvsem izredno intimna glasba. Ob vsej virtuoznosti, ki včasih zamegli intimnost, lahko človek hitro zgreši nekatere zelo prefinjene momente v glasbi.«
Edward Clug
Po svojstvenem slogu prepoznaven ustvarjalec sodobnega baleta prihaja iz Romunije, kjer je zaključil študij baleta, pot pa ga je v Slovenijo zanesla pravzaprav po naključju: s svojim profesorjem je obiskal Slovenijo in ob tej priložnosti ga je za predstavo Babilon najel režiser Tomaž Pandur. Sodelovanje s slovenskimi ustvarjalci je bilo očitno uspešno, saj je Edward ostal pri nas, veliko nastopal, od leta 2003 pa uspešno vodi balet pri SNG Maribor. Z njim mariborski baletni ansambel postaja prepoznaven tudi na svetovnih baletnih odrih, saj jih redno vabijo na gostovanja večjih plesno-gledaliških festivalov v tujini. Med prepoznavnimi predstavami je treba omeniti vsaj Arhitekturo tišine, s katero je postavil pomemben mejnik v slovenskem baletu – v njej sta z združenima ansambloma (plesnima, pevskima in orkestroma) prvič sodelovali obe slovenski gledališči, mariborsko in ljubljansko. Edwarda je v Sloveniji zadržala tudi globlja povezanost, saj se je poročil s slovensko balerino Pio Clug, pred nedavnim pa se je baletna družinica povečala še za novega člana Izaka.