Dilema: kako v gozd - peš ali z avtom (Foto: Gorazd Kavčič, Cveto Zaplotnik)

Z avtom v gozd po petnajst kilogramov gob

"Slovenski gozdovi imajo na široko odprta vrata, skozi katera poleg lastnikov lahko vstopajo tudi drugi. To je njihova pravica, a tudi velika odgovornost, ki pa se je vsi ne zavedajo in v gozdu počnejo marsikaj, kar ni v skladu s predpisi," ugotavlja Janez Logar, vodja kranjske območne enote Zavoda za gozdove Slovenije.

V Zavodu za gozdove Slovenije so ob nedavnem tednu gozdov izvedli anketo o dostopnosti gozdov v Sloveniji. Anketa med 1.384 vprašanimi je pokazala, da petina obišče gozd vsak dan in polovica vsaj enkrat na teden. Dve tretjini se odpravita v gozd peš, dobra četrtina pa z avtom. Večina se v gozdu sprehaja, kar 16 odstotkov s psom. O svojem obnašanju v gozdu imajo zelo dobro mnenje, slabšega pa o drugih, pri katerih jih najbolj moti odlaganje odpadkov. Sedem odstotkov vprašanih je že prišlo v konflikt z lastnikom gozda, največkrat zato, ker se lastnik ni strinjal, da bi se v njegovem gozdu rekreirali ali nabirali gozdne sadeže in zelišča.

Obnašanje v gozdu določajo zakon o gozdovih, pravilnik o varstvu gozdov, uredba o prepovedi vožnje z vozili v naravnem okolju in uredba o zavarovanju samoniklih gliv. Janez Logar je na nedavnem pogovoru o posledicah prostega vstopa v gozdove, ki ga je kranjski zavod za gozdove pripravil na Križni Gori, še posebej izpostavil zakonsko določbo, po kateri prost dostop pomeni prosto hojo ljudi po gozdu, ne pa vožnje. Gozdne ceste praviloma lahko uporabljajo tudi drugi uporabniki, a vožnja po gozdu zunaj gozdnih cest je dovoljena le za gospodarjenje z gozdovi ali za reševanje ljudi in premoženja. Ježa in vožnja s kolesom brez motorja sta dopustni le po označenih gozdnih vlakah oz. poteh na območju, ki je določeno v prostorskem delu območnega načrta. Posamezni obiskovalec gozda lahko dnevno nabere največ dva kilograma gob.

Na petini gozdnih cest določili režim uporabe

Miran Hafner, vodja odseka za gozdne živali in lovstvo v kranjskem zavodu za gozdove, je opozoril, da prost dostop do gozdov lahko privede do pretiranega vznemirjenja, ki se mu divjad prilagaja tako, da beži, se umika v manj primerna območja brez zadostne svetlobe in hrane, preusmerja svoje aktivnosti v nočni čas, bolj poredko izstopa na travnike, se giblje na širšem območju, se oddaljuje od naselij in gozdnih cest … Če velikokrat beži, rabi več hrane, to pa se lahko odraža tudi pri škodi na gozdnem drevju. Vodja odseka za gozdno tehniko Fanček Kolbl je dejal, da so gozdne ceste namenjene predvsem gospodarjenju z gozdovi, uporabljajo jih tudi obiskovalci gozdov, pri tem pa zavod v sodelovanju z lastniki gozdov in občino lahko določi režim uporabe cest. Na kranjskem gozdno gospodarskem območju je od 607 kilometrov »pod režimom« 84 kilometrov cest, na katere pa se navezuje še 42 kilometrov cest.

Kako zavarovati sečišča

Na spodnjem Gorenjskem so glede dostopnosti oz. obljudenosti gozdov najbolj izpostavljeni Krvavec in predeli zahodno od njega do Kališča in Storžiča, gozdovi v okolici Kranja (Jošt, Lavtarski Vrh, Kranjsko polje), Lubnik z okolico, območje Blegoša, Jelovica z Ratitovcem, planina Kofce z dostopi, območje Jelendola v Tržiču ter Komatevra in Podstoržič v Kokri oz. na Jezerskem. Bojan Čebašek, vodja krajevne enote Škofja Loka, je dejal, da je Lubnik obljuden tudi med tednom in da to lastnikom povzroča težave pri zavarovanju sečišč, saj jih je strah, da ne bi kdo vstopil na sečišče s stranskih poti. Sprašujejo se, kdo bo odgovoren, če se kaj zgodi. Motijo jih tudi vožnje s štirikolesniki in gorskimi kolesi. Tudi Boštjan Škrlep, vodja krajevne enote Železniki, je kot glavni problem izpostavil vožnjo z osebnimi vozili in motorji. »Na območju Krvavca opažamo veliko stihijo, ne le pri obisku, ampak tudi pri prostorskih posegih, ki so na zbirnem območju pitne vode prešli razumno mejo,« je dejal Janez Logar.

Planinci ne odpirajo novih poti

Rado Lotrič iz Čebelarskega društva Železniki je povedal, da so v čebelarski organizaciji izdelali pašni kataster, pri tem pa se pojavljajo »vrinjenci«, ki prevozne čebelnjake brez soglasja postavijo tudi tik ob gozdno cesto ali na vlako. »Najbolj me motijo štirikolesniki in motorji, iz Ljubljane jih pripeljejo na prikolicah, pa tudi to, da ljudje hodijo po gozdu vsepovsod, ne samo po poteh,« je dejala Marjeta Demšar iz Osnovne šole Železniki in poudarila, da bo ta problem možno dolgoročno rešiti le z vzgojo in da bi bilo dobro narediti tudi poligon za vožnjo s štirikolesniki in motorji. Slavko Roblek iz Društva lastnikov gozdov Gorenjske je ugotavljal, da ljudje ubirajo po gozdovih vse mogoče poti in da samo z vzgojo ne bo možno rešiti problema motoriziranih obiskovalcev gozdov. »Na našem območju imamo opuščeno planino, a je zaradi množice obiskovalcev ne upamo znova vzpostaviti,« je še dejal. »Planinci ne odpiramo novih poti po gozdovih,« je dejal Jože Stanonik iz Planinskega društva Škofja Loka in poudaril, da bi bilo manj »pritiska« na gozdove, če bi bilo na obrobju tudi dovolj parkirnih mest. Metod Rogelj, vodja kranjske območne enote zavoda za varstvo narave, je ugotavljal, da so z dobrimi cestami do gozdov in po gozdovih nastali problemi z obljudenostjo gozdov in da s prostorskimi posegi v primestni gozd ljudje izgubljajo »poligone za sprostitev«, kamor so se lahko odpravili peš.

Zavod za gozdove prav zaradi odvračanja motoriziranih obiskovalcev načrtuje gozdne prometnice tako, da jih medsebojno ne sklene; za nadzor nad vožnjo po teh cestah pa sta pristojni policija in inšpekcija. Kot je povedala gozdarska inšpektorica Urša Ahačič, samo inšpekcija in naravovarstveni nadzorniki ne bodo rešili vseh problemov, dolgoročna rešitev je izobraževanje, ozaveščanje. Da bi lažje nadzirali vožnjo s štirikolesniki, motorji za kros in motornimi sanmi, se zavzemajo za uvedbo registracije tovrstnih vozil. Poligon bi morda koga že odvrnil od vožnje po naravnem okolju, vseh pa zanesljivo ne. »Petnajst kilogramov gob je težko prinesti iz Komatevre, veliko lažje jih je pripeljati z avtom, a to je lahko tudi drago. Za vožnjo po gozdni cesti, kjer promet prepoveduje prometni znak ali zapornica, je 400 evrov kazni, za več kot dva kilograma nabranih gob pa še 208 evrov,« je pojasnila Ahačičeva.

       

Zgodilo se je


Gorenjski glas: glasilo osvobodilne fronte za Gorenjsko četrtek, 17. februar 1949

Kranj je svečano proslavil stoletnico Prešernove smrti

... V torek, 8. t. m., pa je bila tudi republiška proslava osredotočena na Kranj in sicer na pesnikovem grobu. Te slavnosti se niso udeležili le zastopniki slovenskih ustanov ... 

Prosti čas / četrtek, 22. januar 2009 / 07:00

Ledeno labodje jezero

St. Petersburški državni balet na ledu se ob tristoletnici mesta St. Petersburg v sklopu razprodane svetovne turneje prvič predstavlja tudi pri nas.

Objavljeno na isti dan


Radovljica / petek, 19. avgust 2022 / 19:21

Del Alpske ceste bo do nedelje zaprt za promet

Lesce – Včeraj so v Lescah začeli na novo asfaltirati del Alpske ceste na odseku od trgovine Tuš do križišča z regionalno cesto Lesce–Bled. Obvoz je urejen po regionalnih cestah. Kot so pojasnili n...

Kronika / petek, 19. avgust 2022 / 19:20

Zastoj zaradi požara v predoru

V sredo popoldan je proti Karavankam zaradi požara v predoru obstal promet na avtocesti.

Kronika / petek, 19. avgust 2022 / 19:19

Za volanom gledal film

V zadnjem poostrenem nadzoru tovornih vozil in avtobusov na avtocestnih počivališčih so policisti med drugim ugotovili manipulacije tahografa, vožnjo pod vplivom alkohola in drog ...

Šport / petek, 19. avgust 2022 / 16:31

Plezalno odličje tudi za Mio Krampl

Kranj – Na evropskem prvenstvu, ki te dni poteka v Münchnu, naši športni plezalci nadaljujejo zbiranje odličij. Po zlati kolajni v balvanih in težavnosti je Janja Garnbret najžlahtnejše od...

Medvode / petek, 19. avgust 2022 / 16:30

Osmič Hiša na hribu

Žlebe – Hiša na hribu že osmič odpira svoja vrata. Gre za umetniški projekt, ki povezuje sodobno umetniško produkcijo s prostori tradicije, ruralnega ter kulturne in naravne dediščine. Z glavno raz...