Odločitev za poklic je proces
Najboljša odločitev je tista odločitev, ki v človeku dozori postopoma, je prepričana Barbara Perme z osnovne šole Stražišče v Kranju.
Na kakšen način svetujete mladim pri izbiri nadaljnjega šolanja, poklica?
»Bolj intenziven proces poklicne orientacije se začne v 8. razredu. Naša psihologinja v sodelovanju z zavodom za zaposlovanje izvede testiranje učenčevih sposobnosti, kar nam je v 9. razredu v veliko pomoč pri poklicnem svetovanju. Z osmošolci obiščemo Center za informiranje in poklicno svetovanje v Kranju, poklicni orientaciji namenimo tudi vsaj dve razredni uri. Prve informacije o izbiri poklica na roditeljskem sestanku dobijo tudi starši. V devetem razredu so aktivnosti v okviru poklicne orientacije še bolj intenzivne in se vrstijo skozi celo leto. Na razrednih urah je največji poudarek na informiranju o programih izobraževanja, razlikah med njimi, spoznavanju poklicev in srednjih šol. Oktobra učenci izpolnjujejo vprašalnik o poklicni nameri, kjer jih prvič spodbudimo, da napišejo poklic in šolo, o kateri trenutno razmišljajo. Učenci lahko tako dobijo veliko informacij, če le želijo.«
Ponavadi 15-letniki še nimajo povsem izoblikovanih želja glede poklica. Kako jim pomagate v tem primeru?
»Odločitev za poklic in nadaljnje šolanje oziroma srednjo šolo je zagotovo ena prvih bolj pomembnih odločitev, ki jih morajo sprejeti mladostniki. V tem obdobju se še razvijajo, njihova samopodoba se še oblikuje, prav tako njihovi interesi. Tudi med učenci so velike razlike. Nekateri točno vedo, kaj si želijo, iščejo informacije, sprašujejo, spet drugi so še precej nezreli in se sploh ne zavedajo, kako blizu so že vpisi. Slabo poznajo sami sebe, nekateri tudi niso aktivni in motivirani za iskanje teh informacij in si tudi ne prizadevajo, da bi odkrili, kaj jih zanima. Njihove želje so včasih še zelo nerealne. Na te učence moramo biti še posebej pozorni in jim nameniti še več časa. V šoli lahko opravljajo tudi test poklicnih interesov, s katerim jim pomagamo določiti njihova močna področja, iz tega podatka pa potem skupaj z njimi iščemo poklice, kjer bodo svoj potencial lahko najbolje izkoristili. Še dobro, da je naš sistem izobraževanja v zadnjih letih postal zelo prehoden, tako da odločitev za poklic ni nujno dokončna in se jo lahko kasneje tudi spremeni.«
Kakšno vlogo pri izbiri šole odigrajo starši?
»Pri poklicni odločitvi otroci nujno potrebujejo pomoč svojega domačega okolja, predvsem staršev, ki svoje otroke najbolj poznajo in jim pri tem lahko najbolj pomagajo. Dokončna odločitev pa mora biti vendarle otrokova in starši bi ga morali pri tem podpreti. Včasih je staršem to težko sprejeti in prav tako potrebujejo čas, saj se lahko njihove želje precej razllikujejo od otrokove. Včasih jim pri tem lahko pomagamo tudi v šoli. Tudi za starše je namreč to obdobje lahko zelo stresno.«
Na podlagi česa se za določeno šolo ponavadi odločajo osnovnošolci sami?
»Odločitev za poklic je proces in nikakor ne bi smela biti stvar nekaj tednov ali samo nekaj dni. Najboljša odločitev je tista odločitev, ki v človeku dozori postopoma. To bi bilo idelano, a v resnici ni vedno tako. Odločitev ni lahka, toda če učenci izkoristijo možnosti, ki jim jih ponudimo, če poznajo sebe, upoštevajo svoje lastnosti, sposobnosti in želje, razen teg pa jim ob strani stojijo tudi starši, potem je odločitev zagotovo lažja in bolj premišljena.«