Pred in med prvo vožnjo
Pred prvo vožnjo smo izbrali kolo, dodatno opremo in se nekaj malega poučili o hitrih popravilih.
Prav pa bi bilo, da napišem tudi kaj o oblačilih kolesarja. Na trgu je ponudba kar pestra in namenjena seveda za različne letne čase. Za zimski letni čas sem že nekaj številk nazaj svetoval, kakšna oblačila potrebujemo za nemoteno kolesarjenje. Večina jih kolesari ali vsaj začne resneje kolesariti v spomladanskem času, ki pa je za oblačenje zaradi nenehnih sprememb temperatur čez dan tudi zahtevno.
Za začetek priporočam kratke hlače, majico s kratkimi rokavi in športno perilo. Kombiniramo pa z ogrevalnimi nogavčki in rokavčki in kolesarsko vetrovko. Ogrevalni nogavčki so »odrezane« hlačnice dolgih kolesarskih hlač, po domače napisano. Izredno čuden kos oblačila, ki se pojavlja le v kolesarstvu, vendar je še kako praktičen. Nogavčke, ki jih pred vožnjo oblečete, lahko med vožnjo, ko ste dovolj segreti ali vam postane pretoplo, ne da bi morali slačiti hlače in kolesarske čevlje, preprosto slečete. Enaki so tudi rokavčki, prav tako zelo specifičen kos kolesarjevega oblačila. Rokavčki so »odrezani« rokavi dolge kolesarske majice, le malce več elastana vsebujejo, da lažje stojijo na rokah. Funkcija rokavčkov je enaka kot nogavčkov, namenjeni so prvim kilometrov, ko telo še ni ogreto ali ko je temperatura ravno taka, da niste prepričani, ali potrebujete dolgi ali kratki dres za kolesarjenje. Vetrovka je lahko le vetrovka, lahko pa je to eden od dražjih kosov kolesarskih oblačil. O tem sem že veliko pisal, tako da presojo prepustim vam. Rokavice brez prstov so prav tako drugačne na pogled, vendar nam predvsem služijo za boljši oprijem krmila. Varujejo nas tudi pred morebitnim padcem. Vse našteto je izredno lahko in se z lahkoto zloži v žepe, ki jih imate na hrbtni strani kolesarke majice. Kolesarji se držimo preprostega in preverjenega nasveta: vedno se oblečemo tako, da nas ob startu rahlo zebe, saj se bomo že po nekaj obratih pedal prav hitro ogreli.
Pred prvo vožnjo je pomembno tudi »začrtati« traso, po kateri bomo kolesarili. Priporočam krožno pot v dolžini približno deset kilometrov, speljano pretežno po ravnini in manj prometnih cestah ali poteh, vozite po svojih zmožnostih in poskušajte progo prevoziti tri- do petkrat. Za začetek je najpomembneje, da se navadite na kolo. Na začetku pričakujete največje težave z bolečimi ritnimi in hrbtnimi mišicami, saj je sedenje na dokaj trdem sedežu v prisilni aerodinamični drži neudobno. Vaše telo seveda tako prisilne drže ni navajeno, vendar če ste upoštevali vsa navodila o nakupu novega kolesa, se boste navadili hitreje, kot ste pričakovali.
Če ste se odločili za sistem pedal spd ali look, bo vaše pedaliranje pravilnejše in izkoristek bo precej boljši, paziti pa je treba, da se s pedal pravočasno odpnete. Vsaj nekaj dni posvetite tudi temu, vedno imejte v mislih, da pedala najprej odpnete, šele nato se začnite ustavljati. Napaka vseh kolesarjev začetnikov pri uporabi omenjenih pedal je pozabljivost. Ni kolesarja, ki ne bi vsaj enkrat padel, preden se navadi na taka pedala. No, da vas pomirim, ti padci skoraj nikoli niso hujši, kajti največkrat se zgodijo pred rdečo lučjo na semaforju ali ko srečate znanko ali znanca in se hočete pred njim ustaviti. Razumete? Seveda razumete, vse, kar morate vedeti o teh pedalih, je to, da se odpnete, preden se ustavite.
Med treningom preizkusite tudi delovanje in uporabo prestav. Moč prenosa izberite tako, da je vaša frekvenca pedal od osemdeset do sto vrtljajev v minuti. Pri prestavljanju pazite tudi na naslednje: izogibajte se navzkrižnim prenosom. Če imate na primer verigo na prednjem velikem verižniku, ni priporočljivo, da uporabljate zadnja dva velika verižnika. Kadar je veriga na srednjem verižniku, se izogibajte uporabi zadnjega najmanjšega in zadnjega največjega verižnika, in kadar uporabljate prvi najmanjši verižnik, ne prestavljajte na zadnja dva najmanjša verižnika. Pri teh kombinacijah veriga teče preveč navzkrižno, kar ni dobro za obrabo verižnikov, nevarno pa je tudi za verigo, saj bistveno povečate nevarnost, da jo pretrgate.
Prav tako preizkusite delovanje in uporabo zavor. Pri novem kolesu zlasti pri hidravličnih zavorah z diski delovanje in zavorna moč nista optimalna, zato se prvih nekaj kilometrov izogibajte dolgih spustov, saj zavorne ploščice lahko pregrejete, kar lahko povzroči nesrečo oz. okvaro. Preizkusite tudi modulacijo in zavorno moč, da v roke dobite občutek za zaviranje. Vedno zavirajte na obe, na prvo in zadnjo zavoro, in pazite, da kolo ne blokira oziroma vleče črte, saj je takrat zavorna pot najdaljša, kontrola kolesa pa najslabša.