V Elanu bodo čakali ponaročila
Lanska zima je trg smuči zmanjšala za četrtino, vendar v Elanu niso zmanjšali proizvodnje. Z vlaganji so postali tehnološko najbolje opremljena tovarna.
Begunje – Potem ko je begunjski Elan za svojo novo kolekcijo smuči s tehnologijo Waveflex lani dobil vrsto mednarodnih in domačih priznanj in nagrad za inovacijo, pa tudi za izviren način trženja, je pred dnevi prejel tudi zlato priznanje za inovacijo Gospodarske zbornice Slovenije. Predsednika uprave Matjaža Šarabona smo povprašali, kakšna so predvidevanja pred novo smučarsko sezono, saj je lanska zelena zima imela v tej panogi hude posledice.
Zima je pred vrati in naročila za to sezono ste že davno zbrali. Kakšen vpliv je imela lanska zelena zima?
»Redna naročila so bila zaključena že konec maja in lahko ocenimo, kako nam kaže. Veliko je odvisno od začetka smučarske sezone, ki vpliva na tako imenovana ponaročila, ko trgovcem začne primanjkovati smuči in jih nato dodatno naročajo. Lanska zelena zima je vplivala na to, da so bili trgovci pri predsezonskih naročilih zelo previdni, zato pričakujemo, da se bo v primeru normalne zime delež ponaročil občutno povečal. Ponaročila običajno predstavljajo okoli dvajset odstotkov prodanih smuči, če pa bo zima dobra, lahko dosežejo tudi trideset odstotkov. Še ena zelena zima bi pomenila resne težave v celotni panogi, saj ob zalogah iz preteklih sezon ponaročil ne bo.
V Elanu smo za to zimo izdelali približno enako število smuči kot za preteklo, torej okoli 633 tisoč parov (lani 640 tisoč). Na trgu smuči, ki je po obsegu v povprečju izgubil 25 do 30 odstotkov, so smuči pod blagovno znamko Elan izgubile 15 odstotkov. Nekaj več smo količinsko izgubili pri proizvodnji za tuje blagovne znamke, to je okoli 24 odstotkov. Če ponaročil ne bo, bodo smuči ostale v zalogi, kar bo močno vplivali na proizvodnjo v letu 2008.«
Kako bo omenjeno vplivalo na vaše poslovanje v letošnjem letu?
»Za letošnje leto lahko rečem, da bo poslovanje zimskega dela Elana zelo blizu napovedanemu rezultatu, operativno poslovanje pa bo verjetno negativno.«
Že lani ste dobili za novo linijo smuči s tehnologijo WaveFlexTM vrsto mednarodnih in domačih priznanj in nagrad, pred nekaj dnevi tudi zlato priznanje za inovacijo Gospodarske zbornice Slovenije. Kaj vam to pomeni?
»Upam si trditi, da je Elan kljub velikim uspehom v preteklosti danes v najboljšem položaju v vsej svoji 60-letni zgodovini, kar dokazujejo lanski prodajni rezultati. V zadnjih petih letih nam je uspelo povsem ujeti cenovno razliko do povprečne cene v panogi. Še ob koncu 90. let smo prodajali le za 60 odstotkov povprečne cene. To smo dosegli predvsem z inovacijo in pogumom, da nastopimo na trgu drugače od konkurence. Posebej smo ponosni, da naši izdelki ne dosegajo nagrad in priznanj samo za funkcionalnost, pač pa tudi za dizajn in dosežke na marketinškem področju. Ob prejemu zadnjega priznanja sem poudaril, da je škoda, da Slovenci znamo napraviti marsikaj novega pri samih izdelkih, močno pa zaostajamo pri upravljanju, organizaciji, vodenju, zlasti pa pri trženju.
V Elanu gradimo na vrednotah blagovne znamke, ki jih nihče ne more posnemati. Slovenskost, inovativnost, drugačnost – to so začeli kupci spoznavati in se začenja odražati v prodajnih rezultatih.«
Kljub formalnim zapletom z dokapitalizacijo ste s posojilom letos začeli modernizacijo proizvodnje. Za katera vlaganja ste se odločili?
»Res smo se odločili, da v smučarski program že pred glavno proizvodno sezono vložimo sedem milijonov evrov. Odločili smo se za dve večji investiciji: pri prvi gre za pripravljalne delavnice, pri drugi za obdelavo smuči. V pripravljalnih delavnicah smo investirali v robotizacijo izdelave zgornjih delov smuči, kar je prva tovrstna proizvodnja v svetu, ter v prenovo sitotiska s povsem novimi avtomatskimi stroji, ki imajo tudi sušenje, s čimer so odpravljeni problemi nekdaj nevarnih vplivov na okolje. Druga velika investicija pri obdelavi smuči omogoča natančnejšo izvedbo smuči, ki jo zahtevajo naše inovacije. Nova obdelovalna linija je tudi veliko bolj fleksibilna, kar je danes, ko so smuči vse bolj individualizirane, nujno potrebno. Zelo verjetno smo trenutno v tehnološkem pogledu najbolje opremljena tovarna na svetu.«
Kaj vse to pomeni za zaposlenost v Elanu?
»Žal mi je, da smo morali spomladi odpustiti 17 delavcev, a smo se prisiljeni sproti in takoj odzivati na položaj, v katerem smo se znašli. Omenjene investicije na število zaposlenih ne bodo vplivale, utegne pa vplivati potek sezone, ki je pred vrati. Ob normalni zimi odpuščanj ne bo, ob ponovni zeleni zimi, pa je celotna panoga v zelo resnih težavah. Trenutno se soočamo celo s tem, da nas delavci zaradi negativnega poročanja o Elanu, negotovosti pri dokapitalizaciji in v zvezi z lastninjenjem zapuščajo. Trenutno nam primanjkuje dvajset delavcev.«